Nekromanti Mitt äventyr till Mutant U:A

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Här är en synopsis till ett äventyr jag tänkte skriva. Jag postade det först på järnringens forum men fick ingen respons. Så jag tänkte försöka här istället :gremcrazy:

Äventyret är (ganska uppenbart) baserat på Jack the Ripper

Grundplot

En ung mutantkvinna hittas mördad och mutilerad i Hundängens glädjekvarter. Brottet är synnerligen bestialiskt (uppsprättad och saknar en del inre organ) men eftersom det rör sig om en mutantkvinna som dessutom var prostituerad gör polisen inte många knop i sin jakt på mördaren. Någon vecka senare mördas ännu en flicka på samma sätt. Även denna gång är flickan en ung muterad prostituerad. Polisen börjar nu att bli lite oroliga och startar en ordentlig utredning. Tyvärr är spåren obefintliga och Hindenburgs stolthet (polisen) famlar i mörkret. De tredje liket hittas och nu börjar polisen smått få panik då mördaren har förflyttat sig till Kopparberget och offret var IMM (om än prostituerad).
Här någonstans bör Rp komma in i bilden. Jag vet inte riktigt hur ännu. Medan RP (av någon anledning) undersöker morden upptäcks ett fjärde lik. Det som skiljer detta lik från de övriga är att det är så fruktansvärt vanställt att det inte går att identifiera. Det är dock helt klart att det rör sig om en ickemuterad människa.

Bakgrunden och sanningen

Mördaren är son till en av Hindenburgs framstående domare. På ytan är han en av Hindenburgs mest eftertraktade ungkarlar men egentligen är han en nedknarkad mördare. Han har inget jobb utan lever av de pengar han får varje månad av sin far. Fadern vet att sonen är ute och roar sig större delen av tiden och har vid ett flertal tillfällen försökt att få ordning på sonen. Fadern misstänker dock inte honom för att vara mördaren förrän sonen efter det tredje mordet kommer hem till sin far med nedblodade kläder och klart påverkad av någon substans (vad finns det egentligen för knark i M U:A?). Han och hans närmaste man/livvakt/butler (som jag kommer till senare) byter kläder på honom och låser in honom på ett rum i det stora huset där domaren bor. Domaren får dagen efter reda på vad som har hänt och inser givetvis att det är hans son som är mördaren. Tyvärr för en av tjänsteflickorna i huset så var hon också med när sonen kom hem. Domaren inser att hon förmodligen också lagt ihop två och två och att hon måste tystas. Han kallar på sin livvakt och förbereder en plan. Flickan kidnappas och förs till ett ensligt hus en bit ifrån staden. Där tvingas hon att skriva avskedsbrev till alla sina vänner i Hindenburg där hon berättar att hon måste åka hem. När det gått någon vecka mördar butlern henne och mutilerar hennes kropp så att den inte går att identifiera. Han försöker efterhärma de övriga morden så gott det går. Sedan planteras liket i Kopparberget. Och vips så har "uppskäraren" fått sitt fjärde offer.

Under tiden utnyttjar domaren sin position till att försöka skylla morden på mutanter och stora gängkrig utbryter mellan Kopparberget och Hundängen.

Under hela äventyret ska det förekomma en massa olika misstänkta. I stort sett varje vecka ska Polisgazettens försäljare skrika att polisen äntligen hittat rätt man. Alla invånare i arbetarkvarteren är livrädda.

Här är några ledtrådar som kan användas

1. Det sista mordet skiljer sig ganska mycket från de tidigare. Vet inte riktigt hur ännu

2. Breven som det sista offret tvingas skriva innehåller en hel del ologiska saker. Exempelvis skriver hon att hon måste hem till sin sjuka moster Olga. De som känner henne vet att hon inte har någon moster. Etc.

3. Domaren som tidigare varit relativt mutantvänlig (för en aristokratisk IMM vill säga) börjar att skandera om hur mördaren måste vara mutant.

4. Vittnesmål finns. Men flera har gått under jorden och måste spåras upp.

5. Butlern anlitar skummisar att skicka på RP om de kommer för nära sanningen.

Några tips kanske?

SLP

Egentligen hara jag bara tre slp än så länge:

Domaren
ver 1. Egentligen en ganska sympatisk äldre man som fram till nu har varit ovanligt mutantvänlig. Tyvärr så får kärleken till sin son honom att tappa besinningen något. Han vet att han har försummat sin son som liten och har på senare år försökt att komma honom närmre. I detta äventyr är han mycket spänd och stressad.
eller
ver 2. Så har han hela tiden varit en skitstövel och är den egentlige anledningen till att sonen blivit skum.
Han kan vara med i Vita Liljans Redskap och har kanske varit mild mot mutanter bara för att kunna skicka sina hejdukar på dem efteråt i fängelset

Jag tror jag kör på ver 2.

Sonen
Ung och vacker. På ytan väldigt sympatisk. Men år av missbruk har satt sina spår. Redan i de sena tonåren började han att slumma i arbetarkvarteren. Där utvecklade han en smak för både knark och snabeljazz och har sedan dess återvänt ofta. Ett tag bodde han i kopparberget och försökte sig på måleri men det sket sig. För något år sedan verkade det som om han ryckte upp sig en aning och började umgås i finare kretsar igen (tvång från farsgubben som skulle dra in hans underhåll annars). Men han har hela tiden fortsatt att besöka slummen och deka ner sig.
Första mordet skedde under en allvarlig snedtändning och sen har det fortsatt så.
Han har gått i de bästa skolorna och har en förstklassig utbildning. Men han har aldrig haft kärlek hemifrån. Hans mor är en väldigt timid varlese som är under sin makes totala dominans Hon vet inte om att hennes son är mördaren.

Butlern

Tänk er Butlern/livvakten från filmen Moulin Rouge så har ni honom i ett nötskal. Stor som ett hus. Rakad skalle. Kostym och hatt. Revolver.

Ja det var väl allt så länge. Kom gärna med kommentarer och tips

Willie
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att sno Jack The Ripper-grejjen är en skitbra idé! Funkar skitbra i miljön också, jag kan helt klart se framför mig att jag snor min polares Mutantbok och spelleder det här scenariot själv.


"Här någonstans bör Rp komma in i bilden. Jag vet inte riktigt hur ännu."

Ett billigt knep är att köra Call of Cthulhu-stylee och låta någon av de mördade ha en relation till någon RP. Börja gräva i bakgrundshistorierna dina spelare skrivit.


Vad det gäller ledtrådarna är 1an och 2an bra och klart användbara. 3an är snygg, men helt klart något uppenbar och måste hanteras mycket varsamt av SL. 4an kräver bara lite utfyllnadsjobb, det ordnar du lätt själv. 5an är ett utmärkt knep om tempot blir för lågt och dina spelare kör fast.


Domaren tyckte jag bättre om i version 1. Han blir för uppenbart ond i version 2, det blir lite för lite för spelarna att klura på i efterhand.


Annars har jag nog inga kommentarer nu, det är rätt komplett som det är. Det är bara att fylla på med flera roliga SLP, lite fler detaljer, jobba lite mer på konflikten mellan gängen. Det blir bra det där.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Ett billigt knep är att köra Call of Cthulhu-stylee och låta någon av de mördade ha en relation till någon RP. Börja gräva i bakgrundshistorierna dina spelare skrivit.

Det är en bra idé. Extra kul vore det ju om RP själva råkade ut för en av medborgargardenas lynchningar. Och även om de inte är misstänkta av polisen kanske de har allmänhetens ögon på sig och måste således lösa brottet för att rentvå sig. En annan variant är den ännu mer klassiska belöningen. Eller varför inte en kombination av de ovanstående.

Vad det gäller ledtrådarna är 1an och 2an bra och klart användbara. 3an är snygg, men helt klart något uppenbar och måste hanteras mycket varsamt av SL. 4an kräver bara lite utfyllnadsjobb, det ordnar du lätt själv. 5an är ett utmärkt knep om tempot blir för lågt och dina spelare kör fast.

Vad gäller den tredje ledtråden (domaren som blivit mutantfientlig) kan han kanske skriva anonyma arga insändare till Polisgazetten. Spelarna kan då kanske spåra breven och upptäcka att det är han som ligger bakom. Även om de får reda på att det är han som skrivit breven är det inte säkert att de förstår varför. Det är ju inte alla som vet att han fram till nu varit relativt mutantvänlig. För att få reda på detta krävs åtminstone några slag mot undre världen eller bildning.

Ledtråd nr 4 kan man förmodligen anpassa efter sin grupp. Om man har en trave förberedda vittnen så är det bara att plocka in dem om de behövs.

Angående femman så har jag en idé om att butlern är före detta PSIPO-agent som kontaktar några gamla polare. Som du skriver kan butlern fungera som en knuff i rätt riktning. Men han kan även fungera tvärtom. Eventuellt mördar han en kvinna till och planterar en massa bevis på den mordplatsen. Han kan också jobba med att skrämma vittnen om RP går för snabbt fram. Om RP kommer farligt nära kan han till och med försöka sätta dit dem för mordet och få det till att de är med i någon obskyr mutant-sekt.

Domaren tyckte jag bättre om i version 1. Han blir för uppenbart ond i version 2, det blir lite för lite för spelarna att klura på i efterhand.

Ja fast där finns det ett litet problem: Butlern. Ingen som är vid sina sinnens fulla bruk skulle anlita en man som butlern/livvakten då han är ett riktigt råskinn.

Sen så tänkte jag bara skriva att under tiden äventyret utspelar sig så är Hindenburg i kaos och alla är livrädda. Det händer flera gånger att medborgargarden tar lagen i egna händer och börjar puckla på oskyldiga personer som såg skumma ut (t ex mutanter i människoområdena och tvärtom).

Om sen RP lyckas lösa morden så är det stor chans att det inte får komma till allmänhetens kännedom då en av konspiratörerna är en högt uppsatt domare. Risken är stor att mordet aldrig kommer att lösas officiellt. Men om RP lyckas så kommer kejsaren ha ett gott öga till dem.

Willie
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Snyggt äventyr.

Ska själv för första gången i mitt liv spela Mutant U:A till helgen! Kanske använder vissa av dina takar.

Angående vilka droger som finns så borde väl opium passa in stämningsmässigt!?

Tzimisce
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
vad finns det egentligen för knark i M U:A?
I Zonernas zoologi beskrivs ett folkslag som kallas paltar. De röker på rätt duktigt! Jag kan också bidra med följande kulinariska kommentar från en varelse i ett äventyr jag skrev i våras:

Blå kelp innehåller knappast några delar som man vill äta, även om det faktiskt går att gräva upp rotknölarna och koka soppa på dem. Sporerna, däremot, fungerar som en lätt hallucinogen drog, som är mycket uppiggande och stimulerande i ungefär en timme om man inhalerar den. En liknande euforisk känsla kan upplevas om man råkar befinna sig i närheten när växten släpper ut sina sporer. Långvarigt användande av kelpsporer leder vanligtvis till att näsan fräts sönder, men det är ändå en populär och dyr drog inom Göborgs societet. Den är faktiskt så vanlig att det inom vissa kretsar blivit mode att bära en mask som döljer det faktum att näsan ramlat av, och att uppkomlingar skär av sig näsan i ett desperat försök att verka rika och fina.

/tobias
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Du är ju SL för fan... Han röker örter från vätaträsken som blivit blokade och tillreda av reptilerna!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re:Elakt

En annan grej som är något liknande som jag har funderat på är att låta en av RP;na vara mördaren (givetvis i överenskommelse med SL...)och att spåren så småningom leder mot denne...
Hur kommer hans kamrater att reagera då? När de börjar fatta misstankar mot den egna kamraten i gänget.....
 
Top