Nekromanti Mithrill Rustningar?

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Nix

Okej, du får gärna säga att du ska ha mithril i ditt mundana. Men att skriva att det är fantasy och då passar det inte, det kan bli lite fel, då man borde skilja på fantasy och fantasy. Man kan liksom inte säga att Eon och Dod är samma sak, eller Västmark och DnD.

Första regeln, menar du den att sl alltid har rätt? Ja då är det klart att du (om du är sl), kan lägga in mithril, rådfråga dock gärna dina spelare först kanske... skulle jag gjort

Svunna metaller, hmm, kanske, men isf så är det mkt ballare om du hittar på en egen liten metall. Så fort spelarna får reda på att det är mithril så blir den inte så mystisk längre.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Nix

Nej du har rätt... svunnen metaller har vi Alla Sl på nått vis nångång med i ett spel... hmm...

Kanske var regel 2 eller 3!

Ska nog itne ta in mithril, tycker bara de e så ballt... *fäller en tår* gillar Eon mycket men en del skumsigt saknas! :gremsmile: vi får fixa till det här!

Minns förr när jag hade ett äventyr så fanns det en speciell sten där man kunde skapa ett svärd man behövde tre fyra ingridienser och beroende på vad man gjorde svärdet av blev det starkare, om man blandade de två väsentliga ämnena och sedan typ en fjäder, så blev svärdet lätt elelr snabbt och man blandade det med en rubin oj oj ett rubin svärd, elelr nått... tänk om man fick tag i en bit av månen då kan man skapa ett månstens svärd hehe :gremsmile: jag vill ha ett månstens svärd, vem vill vara sl där ja kan få det? :p
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

"Mithril har ju alltid varit DEN rustningen lixom!"

Nä, mithril har inte alltid varit DEN rustningen. På sin höjd har det varit det sedan 1954, då första utgåvan av Sagan om Ringen kom ut på engelska (och innan ni försöker besserwissra er om Bilbos brynja i Bilbo, så var den gjord av försilvrat stål, inte av mithril, när boken Bilbo gavs ut 1937).

Vilket för mig till det viktigaste skälet till att jag inte tycker att mithril passar i Eon: Mundana är inte Tolkiens Midgård. Vill jag spela i Tolkiens Midgård så finns Middle Earth Role-playing och det klart mycket bättre Lord of the Rings. Åtminstone det senare spelet fångar Midgårdsandan klart mycket bättre än Eon. Och problemet med mithril är att det är alldeles för mycket Midgård för mig; i alla andra världar så är mithril bara en billig Tolkien-ripoff för mig.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Jag tycker att det är det bästa med Mundana. Att det är tradinell fantasy men ändå inte så mycket Tolkien plagierat. Samt egen "Icke tolkien fantasy stämning"
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

jo det stämmer väl, Men man får ju inte bortse från det ändå tycker jag. Alver finns i alla rollspel... och de fungerar på nästan samma sätt... personligen tycker jag att det är väldigt intressant folkslag fast dock har de blivit sämre utmed åren! I eon har man faktiskt tappat mystiken med dem. Mitrhil hade ju även sin mystik, men jag får ge upp ni har nog rätt! kanske inte passar i Eons värld... tyvärr
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Mithrilrustningar?

Att mithril inte existerar i Mundana har sagts tillräckligt många gånger, och jag instämmer. Men, om man vill ha en fjäderlätt och diamanthård rustning, vad tar man då? Drakfjäll, såklart. Lika ovanligt som mithril, om inte ovanligare, monsterhöga skyddsvärden och en väldigt liten vikt. Dessutom kan den vara neongrön eller lysande rosa, bara det är ballt nog.

-Hjalle, vill ha han munkdraken i Sungs skinn på sin kropp.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Alvers tappande av mystik tycker jag personligen är ganska passande. De är inte längre bara översköna varelser, som inte dör, aldrig känner större sorg eller blir berusade (?). Nu är även de "mänskliga" med sina egna fel och brister. Visst, de lever fortfarande ohemuliskt länge, men bara för att de inte kan dö, något som de flesta saknar efter några 1000 år.

Vilken mystik? Det är silvrigt, svindyrt och jättehårt? Sen att det bara finns litegrann av det gör att det inte känns som mer än typ diamant eller nått.

/Madon - Fattar inte varför det är så få alver i midgård, om kaniner varit "odödliga" så hade de regerat världen! :gremlaugh:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Alver finns i alla rollspel... och de fungerar på nästan samma sätt.
En ganska stor skillnad mellan alver och mithril är att mithril är en litterär skapelse uppfunnen av av en brittisk författare på 50-talet, medans alver är ett kollektivt resultat av tusentals år av europeiskt mytberättande.

/Anders
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Sen om de mot förmodan överlever så kan de gotta sig lyckliga på fjället som draken har
För att få tag på fjället så måste de döda draken, vilket det inte hade varit min första reflex att försöka göra. Hört talas om att fly alternativt smickra draken så att den låter en leva?

På temat om hur man bäst flyr följer ett antal tips nedan!

Spara alltid en pil i kogret, inte till draken men för att kunna skjuta din kompis i benet. Du behöver inte springa snabbare än draken, bara valfri kamrat!

Se alltid till att ha högst FÖR i gruppen, som sagt så måste du vara snabbast!


/Marcus som tror att detta inlägg lät bättre i huvudet än på pränt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Har man alltför bra rustning blir man ju nästan osårbar vilket tar bort en del av det roliga.
Ob-tärningarna kastar in det roliga igen. :gremwink:

/Joel - som fick lära sig att det är dumt att strunta i att parera bara för att man har tjockplåt av en munk med zorianstav.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Men det mystiska med MIthril är ju vikten, det väger ju som en fjäder och man kan ha det under sina vanliga kläder och sådant är ju guld i mina ögon...
Det finns enklare sätt att fixa sådant än mystiska supermetaller.

Steg 1:
Skaffa en lätt och smidig brynjeskjorta, eller varför inte en helt vanlig, sval och klädsam sidenskjorta.

Steg 2:
Sök upp närmaste alkemist som kan tänka sig tjäna en hacka. Förvissa dig om att ha är bekant med processen "Perpetuell Indestruktibilitet" (jag hatar verkligen det ordet).
Ge honom sedan en hacka. (NEJ! Inte i ryggen!)

Steg 3:
När alkemisten har preparerat ditt plagg färdigt, söker du upp din spelare och ser till att han använder Drängarnas regler för oförstörbara rustningar.

/Joel - alltid med en lösning
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Kollat in alvernas förbannelse?

Eons alver har många skillnader jämfört med Midgårds. Förbannelsen är en, det jordnära ett annat (alverna i Mundana har inte samma "gudomliga" ursprung som dom i Midgård).
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jo, som jag nyss tog upp i en annan tråd. Problemet är bara att sidenskjortan ifråga inte skyddar så nämnvärt mot kross, och att man med ett tungt svärd ändå får ett ganska redigt sår under den. Men men, sidenskjortor är ägiga. Och jag är bara på besserbusserhummer.

-Hjalle, alltid med en utlösning. (Va? Nej!)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
äsch alla har väl fått en kross skada lite titt som tätt, de e ju hjärtat eller en stackars lunga man vill klara, iof kan de vara lite farligt med en klubba i ryggraden, har inte hört om att det finns så många bra rullstolar i Eon... hmm har en munk han får uppfinna en och tjäna en hacka... :gremsmile:
 
Top