Nekromanti Mithril

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Ingen mer än jag som tycker att mithril borde ge kraftigare ökningar på BV?

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Jag tycker det, tror jag!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Att det inte hör hemma i Trudvang/Altor stämmer förvisso men var det inte Tolkien som formade orchernas skepnader och lite likande?

I am the Voice
I decide who lives
or dies
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

"var det inte Tolkien som formade orchernas skepnader och lite likande?"

Tja, han snodde namnet från ett havsvidunder och satte ihop dem med de där snörvlande fegisarna som han skapade. I vilket fall som helst, orcher gillar jag inte heller.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Samma teori skulle kunna appliceras på ganska många ting i olika rollspelsvärldar. Vill man använda termen "mithril" med betydelsen "vacker metall som är svår att bearbeta men som ofta ger ett bra resultat" så ser jag inte det som något problem, även om man nu skulle spela i Altor eller Trudvang.

/Azagthoth
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Orcher (OT)

Tja, han snodde namnet från ett havsvidunder
Att Tolkien snodde lite namn är väl ingen nyhet, men havsvidunder? Det visste jag faktiskt inte, berätta mer!

orcher gillar jag inte heller
Inte jag heller faktiskt. Har nåt emot elaka dussinvarelser som man kan slå ihjäl hursomhelst.. Känns rätt tråkigt...

/Raistlin
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Orcher (OT)

"Orca" på engelska är synonymt med "killer whale", som väl betyder späckhuggare om jag inte missminner mig.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Orca Orca

Är latinska namnet på just Späckhuggare (=en delfinart)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

<EM>I Trudvang finns det vad jag vet heller inga orcher...</EM>
Gråtroll = orch. Sades för ett tag sedan på forumet.

"<EM>Vill man använda termen 'mithril' med betydelsen 'vacker metall som är svår att bearbeta men som ofta ger ett bra resultat' så ser jag inte det som något problem.</EM>"
Håller med. Nackdelen är att om man försöker beskriva den så säger spelarna "Aha, det är mithrill".

Kraftigare ökningar i BV vete tusan om jag håller med om. Det är sällan man gör en klubba utav mithrill, mer eggvapen ett svärd har redan 15 i BV så det går inte sönder <EM>så</EM> himla lätt. Yxor får 13 och då kan inte ens den största enhandsyxan sänka BV:t.
Sedan har mitrhill andra stora fördelar, lättare vikt och kan ta emot magi.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att man skriver © genom att hålla nere ALT samtidigt man slår in sifferkombinationen 0-1-6-9
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Fantasy (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Ska man lämna allt som är tolkien utanför spelet så frå man nog ett spel med bara regler eftersom det skall vara ett fantasy spel! Fantasy är Tolkien! Varesig du vill eller inte!!
Så de så!


/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Mithril (c) 1954 John Ronald Reuel Tolkien

Nackdelen är att om man försöker beskriva den så säger spelarna "Aha, det är mithrill".

Min poäng var att även termen "Mithril" skulle finnas, inte bara en metall med samma egenskaper. Så en sådan reaktion från spelarna skulle fortfarande vara korrekt (det blir på någe vis enklast då...).

/Azagthoth
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Enkel fråga till Han...

Du sa:
och kan ta emot magi.

Hur menar du, kan man parera magi, eller kan man lägga magi i Mithrill. Och om du menar det sista, går det inte att lägga "Förtrolla Vapen" i ett järn svärd???

//Nostradamus undrar, eftersom vi snart skall börja lira 6:an...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
MEN...! [Riotminds, läs detta nu] *oj, långt brev*

... om man nu beskrev Mithrill lite mer änn de få fem raderna jag har hittat om det.

Man skulle ju kunna skriva en hel bok om metallen [EXTREMT tråkigt att läsa men ändå].

Jag menar Riotminds kan väll klura lite och sedan skriva ner ANDRA metaller i så fall, men då gör dom ett misstag. Då skapar dom nämligen saker endast för deras egna inrtessen... eller?

För den största delen av rollspelare vill väll ha kvar Mithrill?!
Jag menar det är ju ett stort problem att beskriva mithrill, men det är ju för att ingen har gett info om den!

Te.x kan ju Riotminds ge ut...
Smedernas handbok

I denna bok kan mna ju lägga in info om dvärgar men också kartor över gamla katakomber som är lämnade av gamla furstar, där man nu kanske skulle kunna hitta en lite peng.

Så varför inte lägga in ett "gruv-äventyr"?

Alltså skulle boken innehålla detta:

* "Gruv-äventyr"
* Info om dvärgar och deras gruvor
* Metall information
* Utrustnings lista med typ priser
för metaller och liknande
* EXTREMT fin fina bilder av mästaren Bergting
[hehe, kanske över drev lite...]

Tjaa... det här är väll allt en bok ska innehålla i alla fall kommer jag inte på mer nu men det brukar trots allt Riotminds själva vara ganska bra på.
*syftar på Grundboken: DoD 6.0*

Och jo en sak till!
Ingen behöver väll kommentera och dra igång en debatt om vad jag tycker om grundboken ELLER Bergtings målningar!
Jag bestämmer faktiskt SJÄLV vad jag tycker om, och dessa ändlösa debbater om vad som är RÄTT och vad som är FEL har jag börjat tröttna NÅGOT på. [jag har faktiskt skapat en själv en gång i tiden!]

Så snälla min åsikt har jag, ingen annan behöver säja vad jag ska tycka, det vet jag jätte bra själv.

MvH Martin
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Enkel fråga till Han...

Järn kan inte "hålla" magi. Ett järnsvärd går inte att förtrolla. En trollkarl med en i en järnbur eller rustning kan inte trolla.
Välkänt faktum i de flesta fantasyvärldar

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Hur du alldrig... *suckar, långt brev igen*

... upplevt den där skännslan av att då går i den tysta skogen med dina kompisar, plötsligt utan någon för varning sätter sig en pil i din kompis mage som gurglar ner till marken!
Ett skri fyller luften och sju stycken klubb och sten beväpnade vidunder [Orcher snackar jag om nu alltså] strömat fram mot er!

Ni fummlar upp era blanka vapen och stormar in i striden!
Svart blod sprutar och efter en kort stird är det hela av klarat.

Men ni har mist en vapen broden [den där som fick pilen i magen], dessa monster kom för en annledning...

Vilken?

[okok, jag kan inte annledningen. Kanske var det monstret som skickade dom? [bilden en bit ner i forumet] Men du fattade väll ändå idén? Orcher är härliga att meja ner i och med att man kan slänga in en hop med orcher och låta slakta rollpersonerna. Men då igen... Troll är ju mycket roligare än Orcher i och med deras mystik. Oftast när mina RP ser ett bergtroll storma mot dom flyr dom hals över huvud! Tänk då att slutas i en cirkel av fem stycker skogstroll som bara väntar på att äta upp en!
Men enligt mig så har ni [Riotminds] lite dåligt med bilder på troll, om ni nu kollar i andra böcker så tipsar jag om EON:s monster bok [tror att det var den] längst bak i den boken finns det mycket bra bilder över hur just ett troll ska se ut [och då menar jag endast skoggstrollet]. Jag gillar inte EON alls, faktiskt så avkyr jag det med alla dessa så jobbigt svåra regler, men den disskusionen hör hemma i EON-forumet.]

Allt Count hade att tillägga denna gång men misströsta inte mina vänner! Han kommer tillbaks och då har han något nytt bra att säja!

MvH Martin
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det borde det. Men att få tag på såpass mycket mithril måste var bland det svåraste man kan göra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Top