Nekromanti Missuppfattad teknologi [långt]

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Genom arbetet med nästa Hardware (som i praktiken bara väntar på att layoutas) har man fått ta sig en mängd tankeställare runt den teknologiska nivån. Och det har skett en mängd uppgraderingar eller förtydliganden kring teknologi som skiljer sig från vad spelare normalt tycks förvänta sig. Jag tänkte därför snabbt lista upp ett antal möjliga missuppfattningar kring Neotechs teknologi som spelare, om de vill, kan ta till sig för att skapa en mer högteknologisk kampanjvärld. I vissa fall kan det också finnas missuppfattningar om att teknologin är bättre i Neotech än vad den faktiskt är. Observera att detta inte är officiellt förrän Hardware och nästa Neotech ligger i butikshyllorna, så saker kan ändras.. Tanken är också att ni ska bidra med funderingar eller egna typiska teknologiska missuppfattningar.

* Ljusförstärkare ger en grön, kornig syn. Felaktigt. Neotechs ljusförstärkare klarar av att förstärka ljus bättre och kan dessutom återskapa färger med hjälp av avancerade beräkningar och en bildprocessor som färglägger saker efter förväntad färg (en funktion som kan stängas av för att få så korrekt färg som möjligt). Den resulterande bilden är en något urvattnad version av vanligt dagsljus (som dock beror på hur mörkt det är egentligen, givetvis).

* IR ser genom väggar. Felaktigt. Med IR kan man inte se igenom särskilt mycket saker alls (exempelvis inte glas!). Man kan se igenom saker som släpper igenom varm luft eller transporterar värme, exempelvis kläder, men inte väggar, såvida väggen inte är tunn och värmen innanför har direktkontakt med väggen. Däremot kan man se värme sippra ut och på så sätt misstänka att det finns värmekällor bakom väggen (människor eller något annat). Det funkar dessutom utmärkt för att spåra, för mekanisk felsökning eller för medicinskt bruk.

* Elektronik har sladdar för elförsörjning. I stort sett felaktigt. I takt med att batterierna blev bättre utrustades i stort sett all elektronik som man skulle kunna vilja bära runt på med batterier, vars livslängd normalt sett inte behöver tas någon hänsyn till. Uppladdning av batterierna sker antingen genom att de sätts i uppladdningsdockor eller genom särskilda laddningsytor, där man kan lägga viss elektronik på och automatiskt ladda upp.

* För att surfa på nätet kopplar man in en sladd. Felaktigt. Det trådlösa nätverket, en kombination av en mängd elektromagnetiska frekvensband, klarar av mycket hög dataströmmar. I 99% av fallen krävs ingen sladd. Det kan krävas en särskild härdad sladd om man ska få nätförsörjning som är helt avlyssningssäker, i områden med radiostörning eller om man kräver extremt stor bandbredd. Observera alltså att man normalt inte kopplar in en sladd i huvudet för exempelvis en vapenlänk eller ett cyberdeck.

* Man lagrar data på holodiskar eller motsvarande minnen. Felaktigt. Med trådlös överföring som anses säker finns det ingen nytta. Faktum är att man normalt sett helt slutat att tänka på var data befinner sig fysiskt. Data kopieras nämligen automatiskt över nätet eller cachas lokalt i den nuvarande användarenheten. Ens personliga filer kanske ligger på en server i San Salvador, på sin hemterminal, i cyberdecket, på den interna datorn eller i mobilenheten - ingen bryr sig. Datan ser ut att alltid ligga lokalt i vilket fall. Återigen finns det dock undantag. För arkivering använder man holodiskar, som har extremt stor kapacitet och som har stor beständighet. För säker datatransport används MX-minnen, som ser ut som ett USB-minne, som har en mängd kyrpteringar, dataskydd och saker som självförstörande mekanismer.

* Allt är uppkopplat. Korrekt. På samma typ av nät samsas armbandsur med spisar, cyberdeck med kylskåp, mobilenheter och bilar. Teoretiskt sett kan man hacka allt detta. Med lite fantasi kan man åstadkomma mycket spektakulära saker.

* För trådlös överföring krävs antenner. Fel. Antenner är historia sedan länge. Ingen personlig elektronik har en synlig antenn. Antenner ser man endast på stora kommunikationscentraler samt på alla de basstationer som finns för att sprida nätet (de ser dock snarast ut som cylindrar). Inte ens satellitöverföring kräver någon synlig antenn.

* Nätet finns överallt. Delvis felaktigt. I tätbebyggda områden och på alla större farleder finns det vanligt nät med full kapacitet. Men ganska snabbt försvinner denna. De flesta enheter har fortfarande kapaciteten att ta emot (inte sända) data längre ut på en låg bandbredd (som exempelvis radiokanaler) en bit ut i glesbygden. Tekniken finns för att ordna nät där, men sällan intresset. I många fall har de lokala invånarna dock kopplat in sig på nätet och spridit nättillgången med hjälp av egna sändare. För en ganska dyr penning kan man dock koppla upp sig mot en satellit och få nättillgång överallt utom under jord. Detta ger god nätkapacitet, men det blir oundvikligen en eftersläpning ('lag') som gör många normala sysslor besvärliga - som att spela eller hacka (det senare går om man automatiserar hackningen).

* Man surfar på publika dataterminaler eller nätcafén. Behövs inte. Det är bara dyrt och omständligt. Publika dataterminaler finns dock kvar på många håll och används också i de fall de är gratis, samt i vissa fall för att få anonymitet. Nätcaféer har helt dött ut som fenomen, däremot finns det hackercaféer som erbjuder anonym nätuppkoppling mot en slant.

* AI finns överallt, AI är dum/smart, etc. Det finns två sorters AI, falsk och äkta AI. Falsk AI är den som de flesta stöter på. Det är datorprogram som mycket skickligt skrivits för att bete sig som en människa och lära sig av misstag, utan att för den sakens skull vara det minsta intelligent. Denna AI finns i telefonväxlar, i barns leksaker, som personliga assistenter (så kallades agenter eller demoner) o.s.v. Under rätt förutsättningar går den inte att skilja från en vanlig människa. En falsk AI kräver inte mycket kapacitet och man kan ha flera stycken i sin mobila enhet om man så vill. En äkta AI är dock något helt annat - den har inte designats av programmerare utan snarare av sig själv. Den skriver om sin egen kod tills den får någon form av intelligens. En äkta AI beter sig oftast klart omänskligt och är lätt att känna igen om man inte utrustar den med ett interface som på något sätt ger en illusion av mänsklighet. I de flesta utmaningar relaterade till intelligens är en AI tusenfalt bättre än en människa, men i sociala relationer är den att betrakta som inkompetent. De äkta AI:erna kräver enorma datorhallar till sitt förfogande och kostar miljarder Euro att bygga, samt lång tid. De används för forskning eller planeringsbeslut av stora universitet, megakorporationer och statliga myndigheter. De äkta AI:erna är nästan alltid unika med sina egna egenskaper och beteenden, samt kapacitet. De flesta äkta AI:er är fortfarande starkt nischade på en sak, exempelvis att räkna biomedicin eller spekulera på börsen, och är rätt inkompetenta på allt annat.

* Man låser dörrar med nycklar. Vare sig nyckeln är mekanisk (en vanlig nyckel) eller i form av ett magnetkort eller smartcard är den förlegad. En modern nyckel behöver man aldrig stoppa i låset, det räcker med att ha den på sig. Oftast ser nyckeln ut som ett plastkort och i vissa högsäkerhetsanläggningar behöver man ibland dra kortet över en särskild yta för att låsa upp. De gamla låstyperna finns kvar, men fasas snabbt ut av enkelheten i att bara ha nyckeln på sig. Att bryta sig in i dessa lås bygger oftast på att man kopplar in sig på mottagaren och fejkar en nyckel, alternativt att man kopierar/stjäl en riktig nyckel. Beroende på säkerheten kan detta dock vara mycket svårt.

* Man identifierar folk med fingeravtryck eller liknande.. Både rätt och fel. För säker identifiering, av polis, sjukvård, på banker eller motsvarande krävs DNA eller i äldre system retina (ögats näthinna). Saker som fingeravtryck och röst är inte tillräckligt pålitligt, och utseende har man nästan helt slutat att bry sig om för identifiering (i vissa länder får man inte neka tillträde på grund av utseendet, så där kan man inte använda utseende för ID). DNA avläses med en särskild avläsare på huden, eller för högsta säkerhet med ett stick genom huden för att få blod (ovanligt). Retina avläses genom att man kort tittar mot en särskild kamera. Vad används då fingeravtryck till? De används till nästan alla ställen där man under början på seklet använde PIN-koder eller andra lösenord. Eftersom i stort sett alla datorenheter har en pekkänslig skärm som också kan avläsa fingeravtryck räcker det med ett kort tryck med ett finger på skärmen för att identifiera sig. Detta är inte 100% säkert, men det är inte lösenord heller. Så glöm alla lösenord som ska fyllas i formulär eller alla dröser av PIN-koder - allt löses automatiskt när du trycker på "Ok" knappen.

* Fjärrkontroller och tangentbord är det som gäller. Fel. Båda prylarna anses lika föråldrade som telegraf och stationär telefon känns idag :gremgrin: Fjärrkontroller finns fortfarande till en del prylar (ex. cybertech) men normalt sett styr man apparater med antingen gester i luften eller kommandon. Man säger "Byt till nästa kanal" eller gör en svepande rörelse med armen i närheten av TV:n. För att tolka gesterna finns det kameror i mycket utrustning och en skicklig hacker kan använda dessa för övervakning...
För att mata in text använder man inte tangentbord, utan röstigenkänning. Som komplement till den kan man få upp ett tangentbord på den pekkänsliga skärmen, använda handstil eller använda gester. Inget mer knappande på plastiga saker av telefonister och sekreterare, alltså.

* Man har en mobiltelefon, en handdator, en hemdator, en klocka, kamera.... Felaktigt. All denna funktionalitet finns inbakad i en mobilenhet som oftast tar formen av ett armbandsur, av något handdatorliknande eller som ett klädesplagg. Mobilenheten klarar galant alla normala sysslor inklusive ordbehandling, datorspel, etc. Att ha en dator hemma för vissa saker är ett dött koncept. Allt kan göras på fri fot. Mobilenheten har vunnit mark så till den grad att det är mycket svårt och dyrt att få tag på en kamera som bara är en kamera eller en telefon som bara är en telefon.

* Man har en mailadress, ett telefonnummer, en hemadress, en hemsidesadress, ett IM-nickname.... Fel. Det blev en jäkla massa att komma ihåg med ett ökande antal tjänster, så någon kläckte idén att folk skulle få ett nyckelord som länkade till allt detta. Sagt och gjort. I praktiken har detta blivit en form av nätadress som kan användas för att identifiera en person. Nätadressen har ofta den formella formen namn.plats.nät eller namn.organisation (ex. jerrybernstein.newyork.worldnet eller mikesullivan.microsoft). I praktiken räcker det med att man skriver delar av adressen, typ "Jerry Bernstein, New York"). Eftersom det finns ett antal miljarder uppkopplade människor blir nyckelordet inte alltid så snyggt (John Smith kanske får john.smith.223 eller john.eric.smith eller john.turnerstreet.smith), så man kan skaffa alias som ser snyggare ut för samma adress (typ thebastard.worldnet). Knappar man in ett alias eller en adress på en dator kan man välja att ringa, skicka text eller multimedia, få fram fysisk adress, chatta, etc. Aliaset blir ett slags visitkort som man kan ge till folk.

Så, det får räcka för den här gången. Kommentera gärna och kom ihåg att det än så länge är helt inofficiellt material (d.v.s. mina åsikter :gremtongue:).

/RipperDoc
 

jimmy89

Veteran
Joined
24 Jun 2005
Messages
9
Låter bra, men det där med tangentbord. Hur jobbar en hacker i tysthet då? Om någon finns i närheten lär han väl avslöja sig ganska snabbt genom att mumla kommandon?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det finns en mängd lösningar på det. För det första så använder man inte så mycket röststyrning, utan röstinmatning av text. För att styra saker, exempelvis kommandon, används andra metoder, exempelvis gester, pekskärm eller tankar (om man har dermatroder eller cerebralinterface). Det fiffiga är att man kan få fram ett virtuellt tangentbord genom att ha på sig VR-glasögon - då ser det ut som att ett tangentbord projicerats på ex. bordet framför sig och man kan skriva på det - tangenttryckningarna känns igen av kameran som tolkar gester.

En professionell hacker har dock cybertech eftersom det är en sådan enorm fördel. Cerebralinterface, nätkoppling och en intern dator så har man vad som behövs.

För övrigt finns det strupmikrofoner vilket innebär att man kan tala in tal mycket tyst eller helt tyst. Det är ganska vanligt med sådana.

/RipperDoc
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Hackere (og alle andre seriøse databrukere) bruker dermatroder (cybernetiske eller avtagbare), de styrer cyberdecket med tanken, og dermed stille.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det enda som inte känns rätt för mig, är borttagandet av fjärrkontrollen till tv-n. det känns så löjligt att de skulle rakt ut säga "tvåan" "canal +" "Playboy TV" eller så. Jag bryr mig inte om hur officiellt den delen blir, jag ändrar det inte i min värld :p

/Madon - gammalmodig
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Även om teknologin officiellt ser ut på ett visst sätt i neotechvärlden generellt, hindras ju inte att man skapar egna normer inom spelgruppen för hur teknikens framsteg ala 2059 ska tolkas. För egen del kan jag säga att vi i våra spel brukar hålla oss på en väldigt lågteknologisk nivå jämfört med iallafall de ändringar/tolkningar som Ripperdoc föreslog ovan :gremwink:

Det är ju helt upp till varje respektive spelgrupp att avgöra.

(Kommer nog inte heller att avveckla fjärrkontrollen till TVn när jag är SL :gremwink: )
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag förstår att många håller sig lågteknologiskt. Det beror antingen på att man föredrar att spela i nära-nutid eller att Neotech inte gett sken av att vara så högteknologiskt tidigare. Vitsen med att spetsa till teknologin är att betona Neotechvärlden som en framtidsvärld, som cyberpunk, till skillnad från tidigare techno-thriller.

Själv har jag också spelat mest lågteknologiskt men jag tror att många, inklusive mig själv, kan se en charm i att också anamma lite mer avancerad teknologi. De teknologiska uppgraderingar som jag listade påverkar ju inte spelandet i sig, mer än att möjligtvis förenkla (spelare behöver inte tänka på sladdar, batteritider eller datalagringskapacitet ex.). Annars är det bara en fråga om smak hur man vill att världen ska presenteras.

/RipperDoc - teknologisk konsekvens
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag håller med, jag tycker dessutom att teknologin numera balanseras ut mer.

Vardagsteknologin har helt enkelt fått en lite mer "logisk" variant av var den borde befinna sig. Har man uppfunnit så pass avancerad teknologi som cybertech, kloning m.m. så borde man kunna utvecklat ganska bra batterier på vägen.

Och lösningen med "i princip obegränsat lagringsutrymme" är perfekt. Så slipper vi mer av det som hännde i N1. :gremlaugh:¨

En fråga bara.
Om en snubbe har cerebralinterface (som ju faktiskt går båda vägarna, det kan ju tex användas som simstimspelare.) Och en intern dator med nätuppkoppling. Då borde det ju faktiskt mer eller mindre GÅ att hacka honom. Eller iallfall införa simstimupplevelser och liknande? Visst, dom är krypterade och hela faderullan. Men det är inget en hacker inte kan komma förbi.

Är simstim en ON/OFF upplevelse (som i tex Strange Days), eller är det något som en skicklig programmerare/eller hacker kan blanda med verkligheten?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, det går att hacka honom, men man kan inte fjärrstyra folk via ett cerebralinterface, bara jävlas med dem :gremsmile: Som att framkalla syner eller känslor, ja. Och är det _riktigt_ skickligt gjort kanske personen inte fattar att det är en illusion, åtminstone om personen i fråga har en dålig verklighetsuppfattning från början (vilket hackers ofta har).

Men att det går är en helt annan sak som att man praktiskt kan göra det. Cerebralinterfacet innebär bara en möjlighet att komma in, men bara för att ett toppsäkert fängelse har en dörr ut betyder det inte att man kan rymma, för att använda en halvtaskig liknelse :gremlaugh:

/RiPeRdOc
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Hur man än vrider sig så har man arslet bak! Nåja, det jag vill komma till att denna "extrem" teknologi då nog är vanligast bland de rika snubbarna i det cybertekniska samhället. Arbetarklassen och slummen använder fortfarande mekaniska nycklar, elektronisk utrustning med nätkabel...

/Honken
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Nåja, det jag vill komma till att denna "extrem" teknologi då nog är vanligast bland de rika snubbarna i det cybertekniska samhället.
Njea, här håller jag både med och håller inte med. Självklart har slummen och de allmänt något fattigare områden kvar betydligt mer gammal teknologi och så. Men om vi tänker på att om man använder den teknologi vi använder idag, är den över 50 år gammal.

Jag tycker att det som beskrivs här är medelklassens teknologinivå. Och personligen tycker jag inte att den är särskillt "extrem". I de riktigt rika områdena har man nog betydligt mer avancerad teknologi, eller iallafall mer lyx.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja givetvis har inte alla råd med teknologi. Folk i dagens kåkstäder lever utan mobiltelefoner, datorer och liknande och lär sakna teknologi även i framtiden. Men de breda massorna, befolkningen i västländerna, har tillgång till denna teknologi. Det är inte särskilt extremt. 3G-telefonerna är embryot till ett trådlöst nätverk som når överallt och enheter som klarar av både att ringa, spela multimedia och en massa annat. Så det här är teknologin som vanligt folk använder.

Jag ser inga problem med att ha en fattig arbetarklass som har trådlösa prylar, exempelvis. Deras fattigdom ligger ju inte i om de har sladdar eller inte, utan att de har de sämsta budgetgrejerna som de lurats göra dyra avbetalningar på, att de sitter hela dagarna framför "dumburken", att de bara äter färdigförpackad syntet-mat och aldrig har rest utanför sitt kvarter.

/RipperDoc
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Håller med om det mesta du skriver! Helt klart en bra uppgradering om hur teknologin kan komma att funka. Dock tror jag att det kan bli ännu mer Hi-Tech. Men det är svårt att tänka sig hur det blir redan nu. Blir nya Hardware fullt med liknande info, istället för att "bara" rada upp prylar och pris så lär jag köpa ett ex. omedelbums. Trots att vi inte lirar N2 längre. För är det något CP2020 lider av så är det en gammal syn på teknologi....
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Man låser dörrar med nycklar [...]
Ytterligare en framväxande teknik verkar vara Thermal Face Readers som läser av värmesignaturen i ansiktet som i likhet med bland annat dna är unikt. Tekniken anses idag vara hypersäker och -snabb.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Själva värmesignaturen >>mönstret>> består fortfarande, eftersom blodådror o annat inte ändrar sig bara för att man har feber. Värre blir det om man via omfattande skador har fått ett mönster som skiljer sig mot profilen i systemet.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Mycket intressant inlägg! Vi har lirat Neotech sen neotech 1 dök upp i hyllorna, typ... 93? (jag minns hur vi var i extas när morsan körde hem oss från affären!). I alla fall så har vi alltid spelat som om det är en inte allt för högteknologisk värld. Tyvärr har vi inte spelat N2 på länge, men när Hardware släpps på nytt kanske det är dags att börja igen
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Re: Missuppfattad IR-strålning

Beskrivningar kring IR (passivt o aktivt) o ljusförtärkare har alltid varit störande, åxå i Neotech där regelboken och hardware använder olika beskrivningar, och koncepten blandas lite.

Night Vision Devices, NVD:er, började användas av amerikanska armén under 40-talet och dessa ljusförstärkare uppfångade det naturliga ljuset, varav en liten del faktiskt är IR (0,3 till 1,7 nanometer), varav termen IR-googles.

Generation 0 hade dåliga IR-mottagare och nyttjade därför en aktiv IR för att förstärka det ambienta ljuset, men aktiv IR stör och skapar en sämre bild.

Generation 1 (Starligt Scoopes) använde enbart passiv IR då IR-mottagaren blivit tillräckligt bra för att kunna fungera enbart med det ambienta ljuset, men den var så gott som värdelös vid molnbeklädda nätter.

Generation 2 upplevde en förbättrad IR-mottagare som gjorde att den nu kunde användas under nästan alla förhållanden.

Generation 3 hade ännu bättre teknik för att skapa en högupplöst bild och bättre livstid.

Generation 4 är de som används av dagens arméer, iallafall av den amerikanska. Fortfarande är det passiv IR. Den skapar en mycket bra bild med en hög uppdateringsfrekvens och har bra livstid.

Fortfarande generar ljusförtärkare, vare sig det är aktiv IR eller passiv IR, en enkelfärgad bild och det har att göra med att fotonerna översätts till elektroner som saknar all färginformation. Eftersom det under förhållanden med mycket svag tillgång på synligt ljus finns minimalt med data för att fånga korrekt färginformation och då IR-strålingen inte heller bär på sådan data, är det enbart intensiteten som är viktigast. Den gröna färgen fås av det fosfor som används för att skapa bilden.

Värmekikare, Thermal Imaging Devices, använder en hel annan del av IR-spektrat (3 till 300 nanometer), IR(värme)-strålning som sänds ut av varelser och objekt (till skillnad från ovan där IR-strålningen reflekteras av varelser och objekt), och kan därmed skapa en termografisk bild av omgivningen. Dagens kryogeniska värmekikare kan detektera en värmeskillnad på 0,1 grader på 300 meters avstånd.

Med andra ord finns det det i stort bara ljusförstärkande kikare och värmekikare, där den tidigare kan utrustas med aktiv IR, men som av vissa skäl knappt nyttjas idag när det handlar om moderna generation 3 och 4-kikare, det behövs helt enkelt inte, förutom i situationer där allt naturligt ljus, inklusive IR-delen, saknas.

Skulle väl tro att ljusförstärkare i Neotech är åtminstone generation 4. So screw active IR, I will see you anyway.

(IR med våglängderna 1,3 till 3 nanometer används av tex fjärrkontroller, ett spektrum som inte är en del av det naturliga ljuset och inte en del av värmestrålningen)
 

BaronGünther

Veteran
Joined
4 Mar 2004
Messages
14
Location
Uppsala
I de flesta utmaningar relaterade till intelligens är en AI tusenfalt bättre än en människa, men i sociala relationer är den att betrakta som inkompetent.
En AI är alltså väldigt kraftigt autistisk, så att säga? AI:n i mitt nästa äventyr ska nog kalla sig Rainman...
 
Top