Nekromanti Misslyckas med vapenfärdighet

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Vad händer egentligen när man misslyckas med en vapenfärdiget. Missar man alltid, eller? Om nu reglerna säger att man missar har jag ett motargument och det är detta exempel:
Den kände krigaren Belicius Svärdssvingare är i strid mot ett stort fult grottroll som ligger ner. Belicius är ju då så klart anfallare och grottrollet försvarare. Belicius tänker göra hugga högt och kraftigt. Och detta med svårigheten Ob3T6 mot Belicius färdighet i svärd som är 25. Med andra ord är han mäktig med svärdet i hans hand. Han slår tärningarna och det blir följande: 5, 5 och 6. Han tar bort 6:an och slår två till tärningar. De landar på otänkbara 6 och 6. Han tar bort 6:orna och slår fyra nya tärningar. De blir 5,4, 5 och 3. Sammanlagt 27. Han missar!

Om man är så där bra på svärd kan man ändå missa ett grottroll för att man misslyckats med vapenfärdigheten.
 

hravnkel

Veteran
Joined
17 Oct 2003
Messages
20
Location
Stockholm
mmmm...men jag tycker då att spelledaren kan bestämma att man träffar då....automatiskt...eftersom det är ganska svårt att missa ett stort grottroll som ligger ner på marken...
det blir mer realistiskt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om man är så där bra på svärd kan man ändå missa ett grottroll för att man misslyckats med vapenfärdigheten."

Du glömmer en sak. Motståndaren är inte en skyltdocka, utan en levande varelse som faktiskt inte vill bli träffad.

Om du tänker slå ihjäl skyltdockor och andra försvarslösa varelser, använd regeln för Nådastöt.
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Det här är ju farligt nära ett fummel, så jag som SL skulle med gott samvete säga t.ex. att krigaren halkar i en blodpöl och snittar trollet i örsnibben. Om då detta plötsligt ger trollet chansen att komma igen... tja, Mundana är Mundana. :gremgrin:
 

Näcken

Veteran
Joined
2 Feb 2004
Messages
16
Location
Jönköping
Ja, detta är en tämligen enkel mattematik. Slår du/sl över ditt färdighetsvärde så har du missat.
Men hade jag varit sl i det specifika fallet så hade jag gjort det enklare för rollpersonen, antingen genom ex -Ob1T6 eller som Krille sa: nådastöt (även om ett stor rasande grottroll inte ligger så still, som ett offer för en nådastöt "bör" göra)

Och sedan hur kul är det om man alltid får in kraftiga super hugg i huvudet!?
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Här måste man ju faktiskt använda sunt förnuft. däremot så gör han ju ett väldigt dåligt sving och kanske de här med blodpölen och örsnibben inte var så dumt..=)

som sagt, sunt förnuft...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Missa måttning

Det finns nån regel om att om man måttar och missar med liten marginal så träffar man ett närliggande område..

Har inte boken här så jag kan inte ge exakta regler..men kolla upp det!
 
Top