Nekromanti Misslor

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag håller på att göra en missla som har starka magiska förmågor men inte kan kontrolera dem och det blir okontrolerat när hon t.ex blir rädd... men till saken, finns det något bra ställe en missla kan komma ifrån? (ska vara ett bara missle ställe) det kanske kommer fler frågor senare
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Re: Vad sägs om Daggbacken?

Är det förövrigt något yrke som misslor gillar att vara då denna inte kommer att vara magiker utan endast kunna dessa färdigheter utan kontroll
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Vad sägs om Daggbacken?

" Är det förövrigt något yrke som misslor gillar att vara då denna inte kommer att vara magiker utan endast kunna dessa färdigheter utan kontroll "

Tja dom flesta misslor är bönder skulle jag tro. annars hantverkare eller nått åt det hållet.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Vad sägs om Daggbacken?

Är inte kraggområdet missletätt också?

Ps. Misslor är till som mat och slavar.Ds
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Misslorna har Nationer lite här och var, tre stycker ligger i Consaber. Daggbacken borde kanske räknas som en.
Efter som misslor är väldigt puny så tror jag inte det finns "bara missle ställe"n men ställen med många misslor finns nog
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Re: Vad sägs om Daggbacken?

Deras karismatiska läggning ger en god grund till underhållningsfärdigheter, så en missleunderhållare är inte ovanligt...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Vad sägs om Daggbacken?

Rent generellt skulle jag säga; vad som helst utom krigare, ungefär. Mer specifikt skulle det nog bli Florist, Handelsman/kvinna, Underhållare (som Gycklare och liknande)... kanske bonde eller värdshusvärd.
Sedan är det upp till dig vad din missla gillar och inte gillar.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Vad sägs om Daggbacken?

"Är inte kraggområdet missletätt också?"

Jag skulle chansa på det.. på samma sätt som att missleområdet är kraggtätt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kan inte vara bra för hälsan

"Är inte kraggområdet missletätt också?"

Jag skulle chansa på det.. på samma sätt som att missleområdet är kraggtätt.
Och gott om Barbarer och Misslor med Wishplash skador...

Tänk lite först ska man titta ner för att prata med en Missla sen ska man titta upp mera uppåt för att prata med en kraggbarbar..
Och om det då finns flera kragg och misslor nära Upp ner UPP ner åker huvudet..
mest skador borde kraggar och Misslor få på grund av den extrema höjdskillanden...

:gremsmile:
Inte helt seriös
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Vad sägs om Daggbacken?

Tja dom flesta misslor är bönder skulle jag tro. annars hantverkare eller nått åt det hållet.
Liksom de flesta andra som inte lever i en stad eller i ett jägar/sammlar samhälle i Mundana
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad sägs om Daggbacken?

" Är det förövrigt något yrke som misslor gillar att vara då denna inte kommer att vara magiker utan endast kunna dessa färdigheter utan kontroll "

Tja dom flesta misslor är bönder skulle jag tro. annars hantverkare eller nått åt det hållet.
De flesta bönder... Tja vad ÄR en bonde färdigheter ?
Ärligt talat så för att vara en bonde måste du vara en mångsyslare.
En bonde måste kunna laga saker Yxskaft plogen, taket.
SÅ snickeri åtminstonde amatörnivå är ett krav.
EN bonde bör kunna sko en häst det är inte alltid han kan gå till by smeden det kanske inte ens FINNS en by smed om han bor lång ifrån.
laga skor kläder och reparera allt möjligt ÄR ett måste en bonde har inte RÅD att springa till byn varje gång något går sönder. Så ovanligt är det inte att en bonde kan lite om skomakeri
Och kan inte bonden själv så kanske någon av hans grannar eller familj kan.
Smide lite amatör smide är vanligt att en bonde kunde förr.
Slakten är givet viss något bonden gör själv så slakta kan han och inte ovanligt är det om han även kan bereda skinn amatörmässigt kanske expert vem vet.

Bor bonden långt ifrån folk coh fä kanske han även måste kunna jaga och slåss för att försvara gården för här är äkta bonde takter Ja flytt in't oavsett hur hårt det än är så flyttar han inte.

Nä bönder var och är än idag mångsyslare med många strängar på sin lyra bara för att överleva.
I en Fantasi värd som Mundana vore det inte omöjligt att någon av byn bönder kan lite magi för att kuna hela läka och trolla fram saker han/hon behöver.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
bönder och mångsysslare

De flesta bönder... Tja vad ÄR en bonde färdigheter ?
Ärligt talat så för att vara en bonde måste du vara en mångsyslare.
En bonde måste kunna laga saker Yxskaft plogen, taket.
SÅ snickeri åtminstonde amatörnivå är ett krav.
EN bonde bör kunna sko en häst det är inte alltid han kan gå till by smeden det kanske inte ens FINNS en by smed om han bor lång ifrån.
laga skor kläder och reparera allt möjligt ÄR ett måste en bonde har inte RÅD att springa till byn varje gång något går sönder. Så ovanligt är det inte att en bonde kan lite om skomakeri
Och kan inte bonden själv så kanske någon av hans grannar eller familj kan.
Smide lite amatör smide är vanligt att en bonde kunde förr.
Slakten är givet viss något bonden gör själv så slakta kan han och inte ovanligt är det om han även kan bereda skinn amatörmässigt kanske expert vem vet.
Jag som intre har någon koll på verkligheten eller mundanas bönder tänker mig att ingen bonde kan allt detta. Slakt kanske alla kan men i övrigt borde det bli en hel del grannsamverkan. Om du lagar min familjs skor och kläder så skor jag din häst och lagar din plog och kärra.

Bor bonden långt ifrån folk coh fä kanske han även måste kunna jaga och slåss för att försvara gården för här är äkta bonde takter Ja flytt in't oavsett hur hårt det än är så flyttar han inte.
Absolut så länge gården ligger i jaktmarker som inte är urusla...

I en Fantasi värd som Mundana vore det inte omöjligt att någon av byn bönder kan lite magi för att kuna hela läka och trolla fram saker han/hon behöver.
Det är väl där kloka gumman i skogsbrynet kommer in..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: bönder och mångsysslare

De flesta bönder... Tja vad ÄR en bonde färdigheter ?
Ärligt talat så för att vara en bonde måste du vara en mångsyslare.
En bonde måste kunna laga saker Yxskaft plogen, taket.
SÅ snickeri åtminstonde amatörnivå är ett krav.
EN bonde bör kunna sko en häst det är inte alltid han kan gå till by smeden det kanske inte ens FINNS en by smed om han bor lång ifrån.
laga skor kläder och reparera allt möjligt ÄR ett måste en bonde har inte RÅD att springa till byn varje gång något går sönder. Så ovanligt är det inte att en bonde kan lite om skomakeri
Och kan inte bonden själv så kanske någon av hans grannar eller familj kan.
Smide lite amatör smide är vanligt att en bonde kunde förr.
Slakten är givet viss något bonden gör själv så slakta kan han och inte ovanligt är det om han även kan bereda skinn amatörmässigt kanske expert vem vet.
Jag som intre har någon koll på verkligheten eller mundanas bönder tänker mig att ingen bonde kan allt detta. Slakt kanske alla kan men i övrigt borde det bli en hel del grannsamverkan. Om du lagar min familjs skor och kläder så skor jag din häst och lagar din plog och kärra.
Givet viss Grannsämja var väldigt viktigt. Och just vad du sa ÄR vad dom gjorde. " Jo Grannlund han kan sko hästar han och Verlund han kan han allt om snickeri. Så jag föreslår att du som är bra på smide hjälper Verlund och Verlund ber Grannlund att hjälpa dig"
Ibland kunde hela bytes kedjor uppstå när en bonde behövde hjälp av en annan men de hade inte något att byta emellan. Så då kollade de runt han har det ja har det du kan det låt oss byta grejer och färdigheter med varan.
Så köpslå var viktigt för en bonde varför tror du man kallar bönder för Agronom Kleptoman ?

I en Fantasi värd som Mundana vore det inte omöjligt att någon av byn bönder kan lite magi för att kuna hela läka och trolla fram saker han/hon behöver.
Det är väl där kloka gumman i skogsbrynet kommer in..
Ojaa men ofta var den kloka gumman en Bondmora. Det var när hennes make dog hon flyttar till skogsbrynet. Men innan var hon en vanlig bondfru som kunde trolla inget ovanligt där inte..


Agronom Kleptoman = Bond Tjuv.. Träffade en gång en tjej på en buss hon sa att hon studerade för att bli en Agrenom Kleptoman :gremsmile: tog mig ett tag att lista ut att det var Bond tjuv hon menade.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
bönde och häxor

Ojaa men ofta var den kloka gumman en Bondmora. Det var när hennes make dog hon flyttar till skogsbrynet. Men innan var hon en vanlig bondfru som kunde trolla inget ovanligt där inte
Nog borde det vara ovanligt. När någon pysslar med magi brukar väl responsen vara misstänksam. Om hon utövar magi öppeet borde hon få skulden för missväxt och andra negativa saker helt obefogat efter som hon pysslar med svartkonst... Skulle hon verkligen vilja dra dessa saker till sin familj?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: bönde och häxor

Ojaa men ofta var den kloka gumman en Bondmora. Det var när hennes make dog hon flyttar till skogsbrynet. Men innan var hon en vanlig bondfru som kunde trolla inget ovanligt där inte
Nog borde det vara ovanligt. När någon pysslar med magi brukar väl responsen vara misstänksam. Om hon utövar magi öppeet borde hon få skulden för missväxt och andra negativa saker helt obefogat efter som hon pysslar med svartkonst... Skulle hon verkligen vilja dra dessa saker till sin familj?
Det beror lite på vart hon bor.
Är hon från Jargien stämer det du säger.
Är hon från ett magi vänligare område som Thalamur eller Consaber så är det troligare att hon är öppen om att hon kan lite magi.
men att det är först EFTER hon blir änka som magi blir något hon satsar stenhårt på..
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Vad sägs om Daggbacken?

" De flesta bönder... Tja vad ÄR en bonde färdigheter ?
Ärligt talat så för att vara en bonde måste du vara en mångsyslare.
En bonde måste kunna laga saker Yxskaft plogen, taket.
SÅ snickeri åtminstonde amatörnivå är ett krav.
EN bonde bör kunna sko en häst det är inte alltid han kan gå till by smeden det kanske inte ens FINNS en by smed om han bor lång ifrån.
laga skor kläder och reparera allt möjligt ÄR ett måste en bonde har inte RÅD att springa till byn varje gång något går sönder. Så ovanligt är det inte att en bonde kan lite om skomakeri
Och kan inte bonden själv så kanske någon av hans grannar eller familj kan.
Smide lite amatör smide är vanligt att en bonde kunde förr.
Slakten är givet viss något bonden gör själv så slakta kan han och inte ovanligt är det om han även kan bereda skinn amatörmässigt kanske expert vem vet.

Bor bonden långt ifrån folk coh fä kanske han även måste kunna jaga och slåss för att försvara gården för här är äkta bonde takter Ja flytt in't oavsett hur hårt det än är så flyttar han inte.

Nä bönder var och är än idag mångsyslare med många strängar på sin lyra bara för att överleva.
I en Fantasi värd som Mundana vore det inte omöjligt att någon av byn bönder kan lite magi för att kuna hela läka och trolla fram saker han/hon behöver.
"

Det finns inte en bondefärdighet... har aldrig hävdat det. tror att du blandar ihop yrken och färdigheter här. Ett yrke är något man gör för att livnär sig på. En färdighet är något man kan göra t.ex. att göra stekpannor, programmera datorer eller slå folk i huvudet med en klubba som ett proffs. Eftersom han frågade efter ett vanligt yrke som hans missla kunde ha vid sidan av magin så gav jag honom ettyrke istället för en massa färdigheter (då han inte bad om färdigheter).
för mer info om bönder i Eon se sid. 68 i Eon ett. i eon två... vet inte sidnummret men under yrken någonstans.
 
Top