Nekromanti Missar i Two Towers?

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kan inte hjälpa att bli lite trött av allt rollspels nörd gnäll på filmen, faktum är att det är en ganska välgjord film som följer böckerna relativt väl.
Det kan ha att göra med att FOTR faktiskt följde boken väldigt nära, med några lättförståeliga hugg (t ex Tom Bombadil). TTT tar sig större "friheter" med källmaterialet, t ex den rätt onödiga scenen där Aragorn blir knockad, eller att Theoden är direkt kontrollerad av Sarumans magi i stället för av Ormstungas fagra tal.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dessa: www.imdb.com [lite OT]

De tyckte säkerligen att det var roligt att göra det. Och om de hade roligt så kallar jag det minst lika mycket liv som att sitta och supa en lördagskväll eller studera eller varför inte intriger med sina vänner?(Vampire)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Typ.

Haha, den här var ju gosig:
Revealing mistakes: One of the Riders of Rohan near the center of the screen can be seen to be wearing sunglasses.

Ville dom lägga in ett påskägg/fel, eller hade stackaren ont i ögonen? :gremsmile:

Continuity: Aragorn's beard repeatedly changes length between shots in King Theoden's hall.
Också rätt kul, skulle nog sett dumt ut i verkligheten.. :gremsmile:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nä, jag kom inte å tänka på någnting den här gången, faktiskt...
Fanns säkerligen detljer som jag missade, men det var inte som i förstaa filmen, som jag tycker förlorar mycketav sin cham till följd av att Saruman tar gandalfs stav, gandalf flyr utan den, och sedan får han tillbaka den, bara sådär!.

/Mask
 

Mjölner

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
18
Skatearn

Det här har egentligen inte med ämnet att göra, men jag störde mig på Legolas "skategrej". Kändes lite för Hollywood.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fanns säkerligen detljer som jag missade, men det var inte som i förstaa filmen, som jag tycker förlorar mycketav sin cham till följd av att Saruman tar gandalfs stav, gandalf flyr utan den, och sedan får han tillbaka den, bara sådär!."

Det är en annan stav. Titta på toppen så ser du att det spretar på olika sätt i stavarna pre-Saruman och post-Saruman.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Är du säker?

Jag har för mej att jag kollade det, men...

Kan en trollkarl få en ny stav i lotr? Sarumaans kraft bryts väl när hans stav förstörs?

/Mask - har inte läst böckerna på väldigt länge...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Är du säker?

"Kan en trollkarl få en ny stav i lotr?"

Det sägs inte att han inte kan få det. Det finns liksom ingen Guide to Middle-Earth Magic som Tolkien själv har skrivit.

"Sarumaans kraft bryts väl när hans stav förstörs?"

Nja. Man får tänka på att Tolkien är ofta väldigt, väldigt luddig. Det är trots allt en myt som skildras, och myten måste tolkas. Det är inte en normal actionståry där allt som händer händer, utan fullproppat med allegorier, liknelser et cetera.

Jag misstänker att den tolkning som Peter Jackson har gjort är att en del av kraften hos en istari kanaliseras genom staven, men det är inte så viktigt. Viktigare är den auktoritet som staven innebär, och jag tror att det är det som stavknäckandet innebär, speciellt med tanke på att Sarumans kraft är försvagad redan innan dess. Gandalf kallar tillbaka honom och tvingar honom att komma ut på balkongen, och först därefter knäcks staven:

'You have no colour now, and I cast you from the order and from the Council.'
He raised his hand, and spoke slowly in a clear, cold voice. 'Saruman, your staff is broken.'
Lägg därtill istaris ursprung som maia så tycker jag att det är mer och mer uppenbart att staven är mer av ett ämbetstecken än källan till en trollkarls kraft.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Min käre mor konstaterade att hästen som nosar liv i Aragorn, inte är samma häst som han senare anländer på till Edoras.
Hästintresserade människor i min bekantskapskrets har påpekat att liknande missar är ganska vanliga. Exempelvis har Xenas sto ibland något mellan benen som ett sto inte brukar ha.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Värre missar i Sagan om Ringen !!!

Givetivs är det värre fel i den första.
Frodos kniv STING lyser inte när de är omringade av orcher i Moria ????

Kanske kniven kände att det inte behövdes....De kanske fattade att det var orcher i närheten :gremgrin:
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Kallas förnekelse =)

Jovisst jag hade hoppats att filmen skulle vara lika fin o bra som ettan. Men, nu är det bara att erkänna att denna är lite mer "amerikansk film". Gimli är clownen, Haldir den onödiga hjälten som dör heroiskt i slutet. Givetvis så kanske man gillar filmer som Armegeddon osv. Då gillar man nog också Two Towers. Men snälla, säg inte att den är efter boken....eller...har du läst boken överhuvudtaget ? :gremblush:
Theoden blev plommon, Gimli clown, Aragorn raggaren, Qiuckbeam döptes om till antingen Oak eller Chessnut. Jävla bra film säger jag bara :gremlaugh:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Värre missar i Sagan om Ringen !!!

Jag längtar till om femton år, då de släpper filmerna igen, med ny effketer(och säkert felkorrigering)....

dräggel, dräggel....

/Mask
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Värre missar i Sagan om Ringen !!!

Exakt. Och då man inte är rädd för att ta med allt. Även om det blir en film på 5 timmar. :gremtongue:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Kallas förnekelse =)

Men snälla, säg inte att den är efter boken....

Ursäkta mig, vad vet du om att trycka ner några dagars läsning i en tretimmarsform? För det första måste allt gå mycket snabbare, för det andra måste en del grejer modifieras eller tas bort helt. Den som inte tål det får nog helt enkelt ta och undvika dylika filmer -om denne inte ämnar göra en egen lågbudgetfilm med ett dygns längd.

En films upplevelsehastighet är naturligt mycket snabbare än en boks, därför kan det vara svårt för regissören att ladda varje scen med just de sensmoraler, känslor, budskap och jävlar anamma som den inbitne förväntar sig uppleva -ifall han misslyckas på någon poäng är det inte undra på att den inbitne blir besviken. Dessutom kan en bok ge så mycket olika till olika människor -och här valde Jackson att välja den normen som fungerat bäst i dom flesta filmer: hollywoodnormen, där Gimli får vara skojare, Legolas snygging och Aragorn karlakarl. Alla har dom överdrivna personligheter som publik på nåt sätt är hemma med, just eftersom det är det de är -överdrivna. De tar stor plats och når till många människor. Den minoriteten av landets befolkning som verkligen har läst boken får pavan -de spelar faktsikt ingen större roll i framgångsplanen.

Jackson kunde också ha valt att rikta sig åt en liten, leet crew med filmsnobbar och/eller tolkienälskare, men frågan är hur han skulle kunna nå till alla nördar samtidigt. Jepp, det är något ytterst få regissörer klarar, och deras verk brukar kallas "bra filmer" -tämligen omotiverat i engagemangssynvinkel, men tämligen motiverat i prestationssynvinkel.

Jepp, Jackson gjorde det gamla goa knepet att hollwoodisera en film med stora förväntningar. Det kunde bara sluta på ett sätt.

Filmen säljer som smör.
 
Top