Nekromanti Missar av konstruktörer (samt speltestare).

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: svar till punkt 2

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För övrigt så dök det väl senare upp regler (kring 91 eller nåt) som sade att du hade hälften av ditt FV i CL på alla liknande vapen<p><hr></blockquote><p>
Snarare mitten av 80-talet... regeln fanns redan i Expert, fast där var det 1/3 av FV.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: svar till punkt 2

Ber om ursäkt, visste inte att du inte hade läst reglerna, då ber jag om ursäkt.
Men då får väl mitt påpekande stå som förklaring till hur det fungerar i reglerna, vilket det var menat som.
Jag får åter be om ursäkt att mitt inlägg fick dig att ta illa vid.

I 91an har jag för mig att du fick minst 1/2 av FV från FV i det närbesläktade vapen som du hade högst FV i.
Och ja, det påminner mycket om detta system som existerar i DoDv6, men dock så tar DoDv6s system i beräknande din tidigare erfarenhet av strid i allmänhet, och du kan utföra lika många attacker med olika vapen osv.
I DoD'91 var du tvungen att ha minst FV 21 för att kunna dela upp attackerna, och CL mellan attackerna (kom i Krigarens Handbok och Hjältarnas Handbok, regler för att göra detta). Så vissa skillnader finns.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: en viss positiv transfer finns nog

Det håller jag med om.
Jag hade heller sett att vapenfärdigheterna för de olika vapnen hade fungerat som bonus till CL för attacker och parader när du använde de vapnen.
Men, nuvarande system fungerar, även om det inte är det mest realistiska så är det åtminstonde snabbt. Och kör man som jag gör så säger det inte bara *swish* och så kan du hantera ett nytt vapen, utan det måste finnas en bra färklaring till varför spelaren ska få köpa det FV han behöver för att kunna hantera det nya vapnet. Så som att han har tränat i några månader med någon som kan hantera vapnet, eller att han under längre tid har använt vapnet så att man kan börja tycka att han borde har lärt sig tillräckligt utan att få några negativa effekter.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: svar till punkt 2

Ber om ursäkt... ...ber jag om ursäkt... ...åter be om ursäkt...

Nu tog jag inte så illa vid som du verkar tro... No harm done.

Problemet som jag ser det med systemet (som jag förstår det i alla fall) i DoD6 så är det att just alla vapen påverkas. Det blir en smula absurt när det gäller närstrid kontra avståndsstrid. Bara för att jag är en jävel på båge så vet jag instinktivt en hel del om hur man uppför sig i närstrid med alla tillhyggen.

/Azagthoth
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: svar till punkt 2

Det är just det som är nackdelen i nya systemet.
Men frågan är hur detaljerade regler man vill ha.
I och för sig så avgör ju Vapenfärdighet(Närstridsvapen), Vapenfärdighet(Avståndsvapen) hur många närstridsvapen respektive avståndsvapen du kan använda, men i grunden så är det ju din stridskapacitet som avgöra *hur* skicklig du är på att träffa. Och det är lite skevt. Är dock inget jag inte kan leva med.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top