Nekromanti Missad måttning?

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Vissa moduler(tex:vapenmästaren) refererar tillen regel för `Missad måttning` jag har inte sett den här regeln när jag läst strids-reglerna i EonIII. Någon som känner till den här regeln och kan berätta hur den funkar alternativt säga vilken sida den står på.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Har för mig det står i grundreglerna (spelledarens guide i 3:e utgåvan) att missad måttning fortfarande kan träffa men på ett annat ställe. Är väl något extra försvårat slag som slås mot tur eller färdigheten.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har också funderat på den här och inte hittat något... ska fråga en bekant som spelat sedan Eon I och se om det kan vara en gammal regel som tagits bort.

Annars har jag en allmänt krånglig husregelvariant som går ut på att det inte blir troligare att missa och fumla bara för att siktar mot någons huvud, men däremot svårare att träffa bra. Den går ut på att man lägger till den extra svårighetstärningen för sikte som en specialtärning: missas slaget pga. den tärningen träffar man slumpmässigt och gör halv skada.

Går att applicera på alla grader av siktande.

Tyvärr har jag aldrig prövat den, men undantaget allt extra räknejobb tycker jag att den borde fungera bra i teorin :gremwink:
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Såhär lyder regelboken: "Om man måttar mot ett delområde av motståndaren och sedan missar är det stor sannolikhet att man träffar i det område där delområdet ingår. Skulle man få en effekt på -1 eller -2 när man måttar träffar man istället det aktuella området"

Observera att delområde är +Ob2t6 i svårighetsökning.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kan du hänvisa till sida också? Jag har letat specifikt efter den där regeln minst två-tre gånger...
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Två frågor 1) Vilken sida? 2) Vad händer om man missar ett träffområde. T.ex om man siktar mot huvudet men missar, missar man helt då eller?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Eon II sidan 129:

Missa måttning [Frivillig regel]
Om man måttar mot ett delområde av motståndaren och sedan missar är det stor sannolikhet att man ändå träffar det träffområde där delområdet ingår. Skulle man få en effekt på –1 eller –2 när man måttar träffar man istället det aktuella träffområdet. Exempelvis om man måttar man mot handen och missar, men får en effekt på –1 eller –2, så blir armen träffad i stället (observera att det ändå kan hända att handen blir träffad om slaget på träfftabellen ger ett sådant resultat).

Exempel:
Tzorcelan siktar mot tirakledarens ansikte med sitt armborst. Tzorcelan har färdigheten Armborst 10 och står på kort håll (Ob2T6). Detta medför att svårighetsgraden blir Ob2T6 + Ob2T6, det vill säga Ob4T6. Skulle nu Tzorcelan missa och få en effekt på maximalt minus två (slå 11 eller 12 på sitt slag) så har han ändå träffat huvudet – eftersom ansiktet sitter på huvudet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack! Jag hade alltså rätt i mitt antagande att det är en gammal regel som inte finns i den nuvarande upplagan, antar jag. Frågan är om min metod eller en effektbaserad som den där är lättast att hantera i spel... får väl pröva om jag vill veta, antar jag.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag gillar den regeln och förstår inte varför den saknas i nya versionen. Jag använder alltid en egen ihopsättning av regler från de olika böckerna t.ex. skadesystem från krigarens väg, nya regler från Eon III och gamla regler från Eon Delux. Då det finns en sådan stor mängd regler kan man ju välja de som man tycker passar bäst.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jepp det är klart bara att fossa i regelbuffén. Men om man missar ett träffområde missar man helt då eller?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag har "glömt ihåg" (som mina barn säger) varför vi tog bort denna regel. Kanske var det för att det blev för bra att måtta helt enkelt. Kanske kommer Marco ihåg hur tankegången gick...
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag citerade texten rakt ur Eon II... men, ehem... möjligen var det jag som skrev originaltexten, det kommer jag inte ihåg. Skönt att höra att jag i alla fall har ett epitet klart till kreditlistan i Jargienboke :)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Missad måttning? (Lite OT)

Carl Johan "eftersom ansiktet sitter på huvudet" Ström är nästan bättre då. :gremwink:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Missad måttning? (Lite OT)

Carl Johan Ström said:
Jag citerade texten rakt ur Eon II... men, ehem... möjligen var det jag som skrev originaltexten, det kommer jag inte ihåg. Skönt att höra att jag i alla fall har ett epitet klart till kreditlistan i Jargienboke :)
På tal om det, hur ser det ut med den?
Fler böcker vill man ju alltid ha ^^

k7e9 said:
Carl Johan "eftersom ansiktet sitter på huvudet" Ström är nästan bättre då. :gremwink:
... Det låter så oerhört vist.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Carl Johan Ström said:
Jag har "glömt ihåg" (som mina barn säger) varför vi tog bort denna regel. Kanske var det för att det blev för bra att måtta helt enkelt. Kanske kommer Marco ihåg hur tankegången gick...
Jag minns inte detaljerna, men det var något skumt med regeln sannolikhetsmässigt. Jag har inte detaljerna klara i skallen dock - det var ändå ett tag sedan Eon III skrevs. =)

(och det är jag som skrev texten om ansiktet på huvudet - typisk gammal Marco-skall-överförklara-text från mitten av 90-talet. Jag mår bättre nu.)
 
Top