Nekromanti Missa inte denna unika chans!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sveriges mest avancerade spelgrupp söker medlemmar! Någon som är sugen på att anmäla sitt intresse? Jag avundas verkligen inte dem som bor i Uppsala och faktiskt kan stöta på den här killen. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Lätt att vara "Sveriges mest avancerade spelgrupp" när man själv sätter defenetionen. Trodde först att de skulle handla om extrem artsy friformare, men vad jag bedrog mig, percis samma jargon för att promota hardcore regelspel och extremen åt det hållet...

Noterade ni att det inte verkade handla om att ha kul i första hand... är det bara jag som spelar det för att bli underhållen?

Och utveckla inteligens, trodde man kunde göra mycket mer än så med rollspel (och hur mäter man att man utveklas i det? IQ-tester? mensas test?). Jo tack jag är rätt lycklig med de grupper som jag spelar med.

Däremot kan jag skulle det faktiskt vara kul att höra killens input, något borde de kunna komma fram till om de är så avancerade, men ska jag orka börja läsa det forumet igen :gremconfused:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, han har ett förflutet även på denna sida. Om än ganska så kortvarigt. Du kan ju läsa de insatta inlägg som han skrev i olika ämnen då. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kollade snabbt in inläggslistan och så inser jag att han nog inte skulle tillfört mig något då jag sällan kollar in Eon-poster.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Notera också postaren som svarar negativt... när han tycker att man har en orealistiskt grandios självbild så är det tid för rannsakan.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Har de inte roligt?

Vem f-n bryr sig ifall de är "sveriges mest avancerade rollspelare" ifall det verkar som att spelledaren halshugger spelarna ifall de inte böjer sig efter hans vilja. Mitt syfte med att spela rollspel är att ha roligt och skratta i goda vänners sällskap samtidigt som man får fly verkligheten för en stund. Jag menar, om jag skulle behöva utbilda mig för att få spela rollspel i en grupp så skulle jag tappa intresset.

Läste vidare i tråden lite och upptäckte att de som är intresserade skall skriva ett form av test/prov för att få bli antagna i deras grupp. Absurt! I den kontaktanonsen som vi Tokar har lagt ut så har vi inte särskillt höga krav. Det är mest en grad av mognad inom rollspelande, lite bakgrundskunskap om rollspelet (Eon i detta fall) och att de sökande kan stå ut med att jag är äcklig. :gremtongue:

- Jocke, ehm.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Förresten, "Sveriges mest avancerade rollspelare"

Med en sån slogan kan man nog få många intressanta ansökningar!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Jag är inte helt förvånad ...

... över att se att moderatorerna är aktiva även de!

Det är klart, med en sådan kontaktannons ska man nog vara beredd på att få lite speciella svar.

/M
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Ämen hörni...

Folk spelar på olika sätt. En del kör dungeoncrawls och en del gillar mer roll-spelande. Och en och annan kanske har höga mål, och vill använda rollspel för att på allvar experimentera och upptäcka nya sidor av sig själv. Då är det väl inte så konstigt att man ställer höga krav på vem man spelar med?

Klart att man kan garva åt folk som är pretto, och visst är annonsen bitvis lite lustigt formulerad. Men i grunden tycker jag inte att man ska klanka ner på hur andra spelar. Man har olika ambitionsnivåer med sitt lirande, och om någon vill sätta ribban högt så ser jag inget fel i det. Varför är det så provocerande med ambitiösa bordsrollspelare? Jämfört med en någorlunda seriös lajvare misstänker jag att de här killarna knappt ger utslag på prettometern.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Ämen hörni...

Väl skrivet, men jag tror det folk vänder sig emot (eller i alla fall jag vänder mig emot) är att de anser att just deras sätt är mest avancerat. Inte att de ställer krav på sina medspelare...

Många debatter börjar med att folk säger saker som att deras sätt är mest avancerat och andra blir upprörda över att någon verkar se sitt sätt att spela som bättre en deras.

Tycker du i grunden skriver en väldigt bra argumentation för att man inte ska dömma andras spelstilar, förutom slutet när du råkar värdera ned lajvare en masse :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, är det inte helt underbart att se "Jag-har-lagt-3000-timmar-på-att-skriva-detta-äventyret-och-vi-spelar-tokseriöst-med-inträdesprov-till-spelgruppen" i ena ringhörnan och "Jag-har-inte-tid-att-skriva-egna-äventyr-kan-ni- <snip>
tipsa-om-bra-färdigskrivna-äventyr-jag-och-polarna-kan-spela-medans-vi <snip>
-dricker-bärs-för-att-sedan-dra-ut-på-krogen-och-ragga-brudar" i den andra, bråkandes om... tja, typ, vem som är mest självuppblåst?

:gremgrin: :tekopp:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Ämen hörni...

Tja, att plöja 2500 sidor historia som förberedelse för en kampanj är väl rätt avancerat? Därmed inte sagt att det skulle vara bättre. Men det säger faktiskt inte annonsen heller, bara att deras spelstil kanske inte passar alla. Uppfattningen att spelgruppen som annonserar skulle se sig som bättre än andra tror jag mest finns i betraktarens ögon.

Problemet skulle alltså vara att man likställer "avancerad" med "bra". Men då tycker jag att de som gör den kopplingen får skylla sig själva.

Och jag nedvärderar absolut inte lajvare. Däremot tror jag att ambitionsnivån på lajv brukar ligga rätt mycket högre än för bordsrollspel, vilket kanske inte är så konstigt eftersom spelformen kräver mycket mer av förberedelser. Och om lajvare kan ägna mycket tid åt att få till korrekta kläder och attiraljer är det väl inte så himla underligt om en och annan bordsrollspelare vill lägga lite tid på att läsa in sig ordentligt på bakgrundsfakta?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ämen hörni...

Och jag nedvärderar absolut inte lajvare. Däremot tror jag att ambitionsnivån på lajv brukar ligga rätt mycket högre än för bordsrollspel, vilket kanske inte är så konstigt eftersom spelformen kräver mycket mer av förberedelser.

Det hänger inte så mycket på mängden förberedelser såvitt jag sett. Däremot har lajvhobbyn högre nivåer än bordshobbyn av öppen snobbism från de "seriösa" gentemot fantasylajvare som boffrar runt i skogen. Där skulle den här nissens språkbruk inte kännas alltför malplacerat.

--
Åke
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
???

Bara ville hålla med dig i att man inte ska dömma... vilket man enligt mitt tycke gör om man säger att 2500 sidor historia är mer avancerat än att köra udda forgespel, eller att friforma andra världskriget med rollpersonerna Tyskland, Franrike, England och USA (som skulle bli sen ikväll). Att skriva mycket text tycker jag inte är garanterat avancerat, det beror på hur man skriver. Inte heller att ha spelartester, det gör nog många indirekt eller outalat. För mig är avancerat vanligtvis ett posetivt laddat ord, men får väll skylla mig själv :gremgrin:

Vet inte om jag instämmer i att ambitionsnivån skulle vara högre hos lajvare heller, annorlunda uppenbarligen, men högre? Du inledde bra med att man inte skulle dömma, men att säga att ambitionsnivån på lajv brukar ligga rätt mycket högre än för bordsrollspel känns för mig som lite stenar i glashus :gremlaugh:

EDIT: skrev lite mer läsligt, vill ju vara avancerad :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Det jag tycker är roligt ...

... är att de troligen spelar precis likadant som alla andra. Det är just det som är det roliga, på hans beskrivningar låter det som att de spelar ungefär som massor med folk jag känner. Och annorlunda än massor med folk också för den delen. Inget speciellt avancerat med det.

Att då ställa sig på mjölklådan och proklamera att man är otroligt avancerad, det är verkligen att bjuda på sig själv. Stor komik, tycker jag.

Tyvärr visar deras urvalskriterier på en tvivelaktig syn på sina övriga medmänniskor, i synnerhet uttalandet om dyslektiker.

Den reaktion de möter har inget att göra med hur de spelar, utan mer att göra med hur de ser på andra personers icke-avancerade eskapader.

/M
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: ???

Ok, kanske borde vi prata om "spel som kräver långa förberedelser" istället för "avancerat"? Jag förstår din poäng, att säga att man spelar "avancerat" är nog svårt utan att det, kanske med viss rätt, uppfattas som elitism. Alltså ett lite olyckligt ordval. Hur skulle man kunna uttrycka det bättre?

Detsamma gäller väl lajv, att sy kläder och fixa prylar är IMHO med automatik en högre ambitionsnivå än att kvista över till en kompis med regelboken i ryggsäcken. Men det är som sagt kanske mer korrekt att prata om en "annorlunda" nivå, så att ingen känner sig trampad på.

Jag är visserligen fel person att uttala mig om lajv, men baserat på diverse andrahandsintryck har jag också fått uppfattningen att delar av lajvrörelsen rör sig i en mer konstnärlig och experimenterande riktning. DN har tex skrivit om lajvet "Futuredrome" som beskrevs mer som performancekonst, och i diverse rollspelstidningar som jag bläddrat i nämns ofta lajv som "banbrytande" eller "nyskapande". Det verkar alltså (kanske) finnas en del som ser möjligheter att föra lajvandet från förströelsenivå till nya höjder. Så varför skulle man inte kunna göra så även med bordsrollspel?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Det jag tycker är roligt ...

Tyvärr visar deras urvalskriterier på en tvivelaktig syn på sina övriga medmänniskor, i synnerhet uttalandet om dyslektiker.

Det stycket missade jag. Det var synnerligen otrevligt skrivet. Ett skäl så gott som något att såga den här spelgruppen. :gremmad:

Att då ställa sig på mjölklådan och proklamera att man är otroligt avancerad, det är verkligen att bjuda på sig själv. Stor komik, tycker jag.

Jo, du har förstås rätt. Med tanke på det så kanske inte den här gruppen är någon bra representant för nyskapande och banbrytande rollspel, när allt kommer omkring. Men höga ambitionsnivåer som sådana har jag inget problem med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Avancemang

Tja, att plöja 2500 sidor historia som förberedelse för en kampanj är väl rätt avancerat?
Nej, inte speciellt. Med så mycket research skulle vilken idiot som helst kunna leda en kampanj. Jag kan spelleda med en A4-sida med anteckningar som jag skrev en halvtimme innan spelmötet. DET är avancerat! :gremwink:

/tobias
 
Top