Eksem said:Skall man betrakta hit points som skadepoäng och slagväxlingen som tennismatch med ett slag per 6 sekunder så har ju spelet varit helt paj sedan dag 1.
Necross said:Är det bara jag som tycker att något är seriöst skumt med ett spelsystem där en miss gör skada? (Jag syftar på en del powers i D&D 4E)
Det slog mig nu att såna attacker funnits i D&D, typ, alltid: nämligen attacker som gör halv skada om du lyckas med ditt räddningsslag.Necross said:Är det bara jag som tycker att något är seriöst skumt med ett spelsystem där en miss gör skada? (Jag syftar på en del powers i D&D 4E)
Dante said:Det slog mig nu att såna attacker funnits i D&D, typ, alltid: nämligen attacker som gör halv skada om du lyckas med ditt räddningsslag.
Fast såna attacker dök upp redan i augusti 2006, så helt nytt är det inte.Bombu said:[…]det uppfattas ju ändå som nått nytt i och med att de gör det nu också gäller för vapen attacker.
Dante said:Fast såna attacker dök upp redan i augusti 2006, så helt nytt är det inte.Bombu said:[…]det uppfattas ju ändå som nått nytt i och med att de gör det nu också gäller för vapen attacker.
Eksem said:Jo, nytt i D&D Core är det ju allt. Fast i framtiden är väl allt Core?![]()
Om du misslyckas med ditt attackslag så lyckas motståndaren alltså ta sig ur vägen, men inte tillräckligt mycket för att undvika all skada.Necross said:OK, men jag har aldrig uppfattat Fireball-räddningsslaget som ett "roll to hit" eller ens "roll to damage", utan som ett "roll to det out of the way".
Necross said:Man förväntar sig ju alltid att de ska hålla allt balanserat och "core"-vänligt, men det dröjer nog inte förrän firmafest-böckerna börjar dimpa in, med "Complete Broken" och "Complete Ninjameister" och "Complete Badass M-F" o.s.v inklusive sånt där som Divine Metamagic och dylikt. Fast jag har inte läst så noga, de kanske har tagit med det där redan i grundböckerna nu? (typ sånt som gör clericen till bättre fighter än fightern o.s.v.)