Miro-tips

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
För den som inte känner till det är miro.com ett verktyg för agila teams att streamlinea sina processflöden för att skapa synergieffekter samtidigt som man fokuserar på kärnverksamheter och ger inputmöjligheter till stakeholders … men det är också toppen för att använda till rollspel på nätet! Jag tänkte att vi kan dela lite tips om hur man bäst använder Miro.

En sak jag insåg efter gårdagens session, som jag önskar att jag hade insett innan, är att jag kan ta en stor och fin texturbild, placera den i botten och låsa den. På det sättet kan man få ett lite snyggare och mer stämningsfullt bräde att jobba på:

1615713583056.png
En annan grej är frames. Man kan skapa en frame och rama in ett område, och det dyker då upp i en lista dit man kommer om man klickar på "Frames" på den lilla menyn därnere. På det sättet kan man snabbt hoppa till olika delar av brädet. Man kan dessutom gå in i presentationsläge och hoppa från en frame till en annan. Jag gissar att detta gör att alla hoppar till det området, så det kan vara praktiskt när man förklarar spelet.

PDF:er funkar toppen i Miro. Man kan slänga in en PDF, och så kan alla bläddra i den för att läsa olika sidor.

Det finns också en massa separata appar. Det finns en tärningsapp, men jag har inte lyckats få den att fungera. Tydligen ska man kunna markera en eller flera objekt, som post-it-lappar, och trycka på tärningen så dyker ett nummer mellan ett och sex upp i den. Men den måste installeras på brädet och jag får det som sagt inte riktigt att funka.

Det finns också en Google Forms-plugin. Kanske något man kan bygga rollformulär med? EDIT: Och Google Sheets och Excel.

Har ni några tips? Hur kan man bäst utnyttja Miro?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag håller på att skapa en dungeon och har använt miro för att skissa fram ett flödesschema där det framgår hur olika delar av grottsystemet hör ihop och vilka varelser som finns i vilka delar. Det är alltså en väldigt simpel grej, jag använder i princip bara textboxar och pilar, men väldigt funktionellt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag håller på att skapa en dungeon och har använt miro för att skissa fram ett flödesschema där det framgår hur olika delar av grottsystemet hör ihop och vilka varelser som finns i vilka delar. Det är alltså en väldigt simpel grej, jag använder i princip bara textboxar och pilar, men väldigt funktionellt.
Ja, jag körde ju min första OSR-omgång i fredags, och vi använde Miro under spel som kartritarverktyg. Praktiskt, då vi lätt kunde skriva anteckningar i varje nod.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vi förberedde en Järn-kampanj via Miro igår (enligt reglerna för hur man skapar världen och klanen), fungerade alldeles utmärkt. En grej som jag tycker är smidigare i miro än irl är att man kan kopiera sina lappar och fortsätta jobba med dem på en annan del av brädet. Sedan använder man frames för att hålla reda på de olika "ytorna".

Får se hur det blir när man ska spela sedan, men så här långt känns det faktiskt smidigare än att köra postit-lappar i verkligheten.

Vi använde random.org för tärningsslag, men en tärningsapp hade kanske varit smidigare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Det verkar som att det går att lägga in iframes-kod i Miro. Man kan till exempel lägga in en YouTube-video eller en Google-karta. Jag experiementerade och lyckades få in en tärningsrullare på detta sätt*. Tyvärr är det inte synligt för alla användare, utan man måste klicka på den för att få upp sidan i Miro (och då gråas resten av brädet ut), interagera med den, sedan återgå till brädet. Känns inte så mycket mer användbart än en vanlig länk.

* Via sidan JSfiddle
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Enklaste sättet att duplicera något i Miro är genom att hålla nere ALT och klicka och dra i ett objekt.

Duplicera, gruppera och låsa objekt (så att folk inte råkar dra iväg med objektet) tycker jag är bland det viktigaste att känna till i Miro.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Lite nykär i Miro efter att ha spelat fyra omgångar som alla haft stor nytta av det under senaste dagarna.

En sak vi stötte på i en omgång: börja inte bygga "brädet" i för utzoomat läge (kring 50 % eller större skulle jag föreslå). Vi blev tvungna att krympa ner allt i en omgång för att det skulla funka smidigt (pilar med text hängde inte riktigt med så de kunde hävda sig när alla andra rutor och dylikt visade sig vara superstora).

En grej jag såg nyss när jag kollade runt är att man kan köra "tillfälliga" bräden via miro.com/lite. De går att peta i under 24 timmar, och det är bara att skicka länken till folk, ingen behöver vara inloggad. Man kommer åt färre funktioner (t.ex. inga frames, och det verkade som man inte fick låsa saker heller - illistigt av dem att hålla på den funktionen...), men det går fint att dumpa in bilder och pdf:er, gör rutor och dra pilar, etc. Borde räcka bra i många tillfällen, men lite svårare att bygga "snygga bräden" om man inte kan låsa en bakgrundsbild, osv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Så om jag förstår rätt så borde det vara ganska enkelt att köra mysterie-äventyr med handouts i Miro? Enklare och mer taktilt än roll20 möjligen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Så om jag förstår rätt så borde det vara ganska enkelt att köra mysterie-äventyr med handouts i Miro? Enklare och mer taktilt än roll20 möjligen?
Det borde det absolut vara. Bara att draåsläppa in dina handouts, och kanske lite bilder på personer och platser och så, så kan ju spelarna själva dra pilar emellan dem för att reda ut mysteriet.
 
Top