Nekromanti Minst & max i spelgrupp

Rikard

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
24
Location
Göteborg
Jag undrar hur många pers som ska vara i en vettig spelgrupp.
går det bra med bara 2 pers & Dm eller ska/kan man
vara 5, 10, 15 eller till och med 20 pers innan man slår i taket och spelet spårar ur?

/Rikard
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det är väldigt olika. Jag har lirat allt från en + spelledare till 17 + spelledare men det optimala är runt fyra till fem + spelledare.

När man är för få så blir lätt så att kreativteten och de dumma idéerna uteblir och är man för många blir det bara rörigt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att det optimala är 3-4 spelare & 1 sl.. Då blir det mycket mer överskådligt & mer lättspelat.
Ska det vara fler spelare än 10 så kan man ju alltid dela upp guppen så man har 2 äventyrargrupper med varisn spelledare som spelar mot varandra.. Det är skitskoj !
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, jag tror att om man vill kan man köra på vilken variant som helst. Även om jag alltid spelar med typiska 1SL+2-4Spelare skulle jag gärna prova 2SL+3Spelare eller 4SL+1Spelare eller några andra skumma kombinationer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag undrar hur många pers som ska vara i en vettig spelgrupp."

Det beror rätt mycket på vilken typ av äventyr vi ska spela. Är det lättsmält action så fungerar det utmärkt med en spelledare och fem spelare. Är det en lång och djuplodande kampanj så är det bättre med tre-fyra spelare. Fler än fem spelare vill jag som spelledare helst undvika. Det blir inte bra alls. Det händer att jag spelleder bara två spelare men helst vill jag ha minst tre oavsett äventyrstyp.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
1T20

Själv har jag klarat 1 spelare hyfsat, fast det skulle vart bra om han hade haft en till med sig, inte av stridsskäl, men som idéhjälp.

Jag har även klarat 20 spelare en gång, men det var mest ett bisarrt undantag. Inget jag skulle rekommendera även om folk hade roligt.

Är man över 6 stycken kan det bli lite mycket.

Jag gillar mest fyra spelare och en spelledare.

Magnus
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Personlig preferens...

... är 1-4 spelare per grupp. Mer än fyra tycker jag inte om och mindre än 1 tenderar att bli lite ensamt för SL.


/Naug
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För nybörjare...

För nybörjare är 3-5 spelare + spelledare optimalt.

Är man färre än 3 så känns det mer som en dialog än ett rollspel.
Jag tycker inte att det blir riktig dynamik i spelet förrän det är minst 3 spelare.

Är man fler än 5 spelare så får varje spelare väldigt lite tid var till att spela.
Tänk på att man inte pratar i munnen på varandra.
Om man t.ex. är 6 spelare: en spelare får säga något eller rulla en tärning, sedan ska han vänta på att 6 andra (5 spelare + 1 spelledare) ska göra det också - det känns väldigt trögt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ytterligheterna jag har sett har varit 1 spelare som minst och 17 spelare som mest.

Jag rekommenderar ingetdera.

1 spelare (jag vet att många gillar det, men jag gör det inte) blir för personligt, för påträngande.

17 spelare var en ofelbar huvudvärksframkallare, speciellt då det var ganska mycket väntetider och folk börjad tjattra utanför spelet.

Jag skulle säga att optimum ligger på 2-4 spelare, men 5-6 funkar också. Det beror lite på vad man spelar. Fantasy tar lätt lite fler spelare, konceptet med äventyrargrupper i fantasy kräver nästan det för att man ska ha lite blandade talanger (magikern, tanken, tjuven, helaren, rangern är ju en klassisk kombination...), medan skräck eller utredningar (deckare etc) funkar bättre med färre spelare.
 

Daison

Veteran
Joined
30 Aug 2003
Messages
21
Location
Linköping, Östergötland
Det beror på förutsättningarna

Hmm.. .det finns lite saker som jag tror begränsar antalet spelare uppåt och nedåt.

Uppåt är det kanske ganska självklart, det krävs diciplinerade spelare och en erfaren SL för att få det att fungera och det kräver och att SL har ett scenario som fungerar med många spelar. När jag menar många så menar jag alltså fler än 5-6 stycken. Har man det borde det inte vara några problem, även om jag har svårt att tro att det ger något att spela 15 pers på vanlig sett (såvida det inte är skräddarsytt som sagt).

Nedåt krävs det egentligen inte att man är duktig, det är bara det att man måste kunna vara seriös. Det känns också som att man måste passa ihop bättre med de man spelar med. Man kan spela två st (inklusive SL) och ha mycket roligt under lång tid, det har jag erfarenhet av. Å andra sidan så missar man ju bitar med gruppdynamik och så om man är färre samt att det är krångligare att spelleda för man får göra mer helt enkelt. Fördelen är att man kan göra väldigt intressanta och anpassade scenarion till just den enda karaktären.

Slutsatsen för min del blir att det är lättat (och i de flesta fall bäst) att spela 4-7 personer inklusive SL, men många gånger kan det vara både bättre och roligare att inte göra det. Men som sagt, det beror helt på vilka förutsättningar som finns bland de som spelar och det skadar ju aldrig att testa.

/Daison
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Lite råd

Själv brukar jag föredra SL+4-7 spelare lite beroende på typ av spel, äventyr och kampanj.

Nu över till lite praktiska råd:

Har du många spelare bör man undvika äventyr där det finns tidspress eller andra faktorer i spelvärlden som uppmuntrar till att "dela spelgruppen", det blir nog med dötid ändå.

Har du många spelare så rekomenderar jag att SL sitter på långsidan av bordet. Detta för att komunikationsavstånden ska bli så korta som möjligt, ljudnivån lägre och ingen spelare bortglömd.

Ju färre spelare du har, desto färgstarkare SLPs behöver dessa att interagera med. Interaktionen får också ofta lov att ta längre tid.

Ju fler spelare man har, desto mindre tid bör läggas på att rollspela "vardagsbestyr", inköp och annat liknande. Är man 3 spelare kan det vara helt OK att lägga 15min på att rollspela en karaktärs rustningsinköp, är man 7 lär rätt många spelare tappa koncentrationen.

Finns säkert mer men jag kommer inte på det just nu...

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar hur många pers som ska vara i en vettig spelgrupp."

En spelledare plus fyra eller fem spelare.

Fler får nämligen inte plats i min soffa. :gremwink:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Mina erfarenheter är rätt varierade på detta område.

Till att börja med tycker jag absolut minimum är tre spelare, men något maximum känner jag inte till... det beror helt och hållet på hur spelet är upplagt.

Jag har själv spellett oseriösa scenarier med upp till 7-8 spelare, och två spelledare har vid något tillfälle spellet fyra spelare var i ett sammanlänkat scenario, vilket gör att det är totalt tio personer.

Men normalt sett tycker jag tre är ett bra minimum, fyra ett bra medel och fem ett bra maximum. Typ.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Det beror på vilket spel man spelar tycker jag. Själv spelleder jag mest EON och då föredrar jag mellan 3 och 5 spelare. Det blir inte allt för långa väntetider när spelarna gör saker då men samtidigt är det tillräkligt många för att det kall bli bra
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
2+2=2...?

För en massa år sedan körde jag och en polare en kort kampanj där vi spelledde åt varandra... Fråga mig inte hur, men det funkade faktiskt!

Bäst var när våra RP gick in i ett bakhåll och vi fick panik båda två! :gremconfused:

/Henrik
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag har spelat en lång kampanj där jag var enda spelaren och det var riktigt kul. Det var dock rätt många år sedan och kom till för att det inte fanns fler intresserade spelare då. Trots de goda minnena kan jag dock inte säga att jag föredrar det framför fler spelare.

4-5 spelare är nog mitt önskescenario då jag tycker mig sett flest tendenser till fritt tänkande bland spelarkaraktärerna då. De är inte en för stor del av gruppen att allt de gör har enorm konsekvens utan de kan intrigera lite lätt utan att förstöra för mycket. Det skapas nästan alltid små grupperingar när man är så många också och tycker att vissa interna intriger, när de hålls på lagom nivå, är en stor del av spelet. Det är inte för många heller utan jag tycker alla får tillräckligt med tid vid den mängden spelare.

För tillfället spelar vi Krilloan i DoD (för första gången trots 10+ år med spelet) där vi är fem spelare och gruppdynamiken är helt fantastisk. Tror inte vi kunnat uppnå riktigt samma dynamik mellan oss om vi varit färre. Visserligen kommer vi inte framåt speciellt snabbt men jag tror det skärper till sig när man dras in längre i hemskheterna.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Vi spelar just nu 5+Spelledare, med mig som sl.
Personligen föredrar jag nästan 2+Spelledare när jag spelleder, eller 2+2+Spelledare.
Att dela upp gruppen är ett utmärkt sätt att spela, men jag skulle inte vilja ha mer än 6 spelare i alla fall. Dom nuvarande 5 har faktiskt blivit i olika omgångan 1+2+Spelledare (inledningen), 4+Spelledare (fortsättningen), och 3+2+Spelledare (nu)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Less is more

En fördel att vara få spelare (2-3 utom spelledaren) är att man slipper den otymplighet som ett större sällskap utgör. En stor del av äventyrsberättelserna i andra media, fantasy eller ej, fokuserar på en eller ett par huvudpersoner åt gången, och därför kan det vara svårt att simulera liknande stämningar om man är en hel grupp som springer omkring.

Att spela 1 + SL är en rätt speciell situation. Det ställer stora krav på bägge två, och ingen av dem kan någonsin slappna av och fundera i lugn och ro utan att direkt avbryta spelet.

Man kan ju också köra flera rollpersoner per spelare ibland, om man tvärtom vill ha så många huvudpersoner som möjligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Mellan 2 och 6 spelare ser jag som det bästa. 2 spelare blir lätt lite statiskt (även om ett av de mest intensiva äventyr jag spelat var på två spelare), med sex spelare blir det lite svårt att överblicka. Optimalt är 3-4 spelare.
 
Top