Nekromanti Minst använda boken?

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Hej hej!
Nu ska vi göra en kul liten undersökning.

Alla ni modiga som vågar erkänna att ni gjort ett mindre bra EON-köp, stig fram!

Det är dags att se vilket EON-supplement som ni har haft minst användning för. ^^

Själv suckar man åt Krigsherren för det mesta.

/Kraetyz, älskar korkade trådar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Då jag också gillar korkade trådar, Typ som den här.
så skall jag svara också

Krigsherren är väl den minst användbara boken tror jag. gav väl lite matnyttigt men kräver mycket eget arbete för att funka som man vill

Sen tror jag det är fjärran riken som inte direkt höll vad jag väntade mig. lite klen och dålig helt enkelt. Vissa saker var dock riktigt bra

JARLA! för att inte glömma.
Fast, den har också en bra sak, typ lista på alla hantverkare i staden och visar på att "vanligt" folk kan vara skickliga.

Sjöfarare och pirater är förvisso en bra och rolig bok(för oss som gillar regler och båtar) men är fårållandevis ganska sparsammt använd. och då har vi ändå haft flera sjöäventyr i kampanjen och så.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kanske det men fortfarande aningen korkad :gremsmirk:

Sen lär jag faktiskt lägga till en bok encyklopedia mundana som vad jag vet inte ens är min bok i spelgruppen men ändock bara jag som läst.. Dvs finns inget i den som någonsin kommit till användning vad jag vet.. Förstår inte ens varför den trycktes, lär ju bara blivit en produktionskonstad för neogames... Visst som tidigare sagt av Blasphemy tror jag "viktig för frilansare"... Men jag undrar varför bara inte lagt upp den som pdf för?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag tycker att EM är grymt bra!

När jag läser en bok (L&H...) och ett slumpmässigt namn nämns, då plockar man upp EM och kollar upp honom!

Sedan kollar man upp lite mer runt omkring honom, som typ plats, tid och sådant.

Ta-da, äventyrs-material!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo jag försökte med det en äventyrs kväll men när typ fem namn på personer och platser inte fanns med i EM så struntade jag i boken. Gravt irreterande. Det var ju det jag trodde EM var till för förutom för frilansare.


/poseru lika basivken på EM som på svenska akademins ordlista.
 

Ondskan

Veteran
Joined
29 Dec 2008
Messages
3
Krigsherren och Riddaren är väl våra minst använda böcker. Men ångrar ändå inte köpet. :)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
... Ingen tycker om Krigsherren. xD

Men den är säkert vettig om spelarna blir lite väl mäktiga.
Dock hör det väl till seden att ta livet av dem innan det händer. Eller?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Eller så ger man dom aldrig makten nog att behöva skicka en armé på dem :gremwink:




/poseur som dock någon gång funderar på att låta spelarna spela VAD dom vill... Och sen se hur mycket skit dom kan tugga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Encyclopedia Mundana är -helt- ovärderlig om man är frilansare. Tidslinjen som sammanfattar alla tidslinjer från alla moduler går i princip inte att leva utan om man har någon som helst ambition på att Mundana ska vara en sammanhängande värld.

Och det vet ni ju att jag har.

- Ymir, upplyser
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Spelarens Bok är den mest värdelösa Eon-modulen, helt utan någon form av motstycke. Krigsherren är inte oanvändbar så mycket som...dålig. Jarla har sina användbara bitar, om man någonsin spelar i regionen, i grunden är den en rätt bra modul. Encyclopedin är som sagt oumbärlig...

men Spelarens Bok...den är bara helt jävla poänglös.

- Ymir, säger sanningen
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Fjärran riken och Encyklopedia Mundana är egentligen två böcker som först och främst gjordes för att fylla upp Atlasboxen. Att Neogames sedan sålde dessa lösa får man bara se som en bonus - i alla fall för de som inte vill köpa Atlas, men som ändå vill ha FR och EM... (så tror jag i alla fall att jag tänkte ;-)

Jag tycker nog att FR kanske är den minsta användbara. Sedan använder jag aldrig EM personligen eftersom jag är så extremt lyckligt lottad att jag har alla böcker som pdf-filer och allt är indexerat så att jag kan söka fram alla referenser till ett visst ord på en a två sekunder. grymt bra har detta varit då jag skrivit Jargien. Det minimerar risken att jag skall missa någon information eller råka skriva något som inte stämmer med publicerad kanon...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Grejen med fjärran riken och Eberhon (hur nu det stavas) är ju att det saknas intressanta upplägg och de känns inte som något naturligt ställe att spela på. De är något som ligger i utkanten av världen som ingen bryr sig om.
Eftersom att det spelar en ganska föga roll huruvida rikena i "den kända världens" utkanter ens existerar är det inte konstigt att en modul om dessa känns oanvändbar. Hur många rollpersoner kommer från dessa områden liksom? Jag tror istället det är något exotiskt rollpersoner kommer till, inte från.
Dessutom lider de, som resten utav mundana, utav statis. Mer info om dessa områden, mer händelser, mer länder (jo faktiskt, om man styckar upp tex Eberhon i flera mindre länder med intressanta folkslag, dynamisk historia, olika typer utav konflikter osv så skulle iaf jag nog kasta mig över det direkt) osv.

Förövrigt anser jag Spelarens Handbok det mest värdelösa som utgivits till Eon. Den tillför inget öht.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ha! Ungefär som jag har gjort i mitt mundana. Har gjotr Ebheron till ett updelat rike styrt utav protectorater ongefär som jag ser jargien. Dom har ett överråd för hela riket men varje provins är ganska självstyrande med ett mindre råd som styr.
Då ebheron inte än är en stor aktör i min kampanj har jag inte tänkt ut mer på det.
Men skulle säga att ungefär en 20 provinser finns.


/poseur hungrig men bör fortfarande städa.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spelarens handbok, med några inte alltför avlägsna rivaler (däribland allas vår favorit Krigsherren), eftersom det enda nya den egentligen innehöll var en halv sida där det generaliserades lite om invånare i ett par riken. Annars är det ju bara Spelarens bok light, och nya karaktärer gör vi inte så mycket...
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Håller med om Krigsherren och Riddaren är minst användbara. De två borde kombineras i till en ny kraftigt reviderad bok.

Riddaren boken regler för att sköt en baroni/grevskap känns väldigt halvfärdiga och dåligt anpassade för många länderna i Mundana. Man får också hoppa fram och tillbaka och läsa om flera stycken för att fatta hur man skapa ett eget rike.
Har försökt använda reglerna två gånger men alltid märkt att de bara ger fler frågor och besvär än svar.
Hoppades i början på att de skulle släppas något extra eller reviderat material till boken...

Krigsherren är gjord för fältslag och bara användbar för dem som kör fältslag. Inget fel men det. Men den blir inte användbar för de flesta mer än någon gång då och då. Även reglerna i denna boken skulle behövt mer spel testande. Tycket reglerna är för stela och inte tillräckligt utförliga. De går nästan bara uteslutande ut på att räkna förluster.
Det samma gäller för sjöslag där det i stort sätt bara går ut på att räkna förluster. Finns inte mycket om att försöka ut manövrera varandras skepp före eller under striden för skaffa sig fördel eller undkomma helt. Sedan finns det fullt med luckor i reglerna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm tror att i dom flestast mundana så är inte nekromantiker allt för många. Plus att en hel del har svårt för stereotypvandöda och "coolheten" i boken. Plus att den ganska dåligt förljer mundanas magiteori.


Inge fel med zombieslaktande och nekromantiker i varje hörn. Många(jag med) tycker dom motsatsen och det är inge fel med det heller.

/Poseur mätt på pizza.
 
G

Guest

Guest
Kollade igenom mitt bibliotek av eonböcker för detta:
Första plats får Barbarer och människofolk då jag inte har minne av den alls, när jag hittade den så blev känslan typ "wtf har jag den här boken".
Andra plats är definitivt Asharien och soldarn, mest använd till ungefärligt klimat i Damarien.
Sedan en som kommer gå om i framtiden om jag inte ger den till någon annan i spelgruppen som kan tänka sig att använda den: Misslor som jag bara köpte för att se om det skulle vända mitt ogillande från misslor, men enligt mig innehöll den endast sex som gjorde misslorna mindre än sockersöta och jag använder i stort sett aldrig sex i mina kampanjer.

/Zorbeltuss
 
Top