Minotaurtråden

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
Världen Theros, ursprungligen till Magic the Obsession o numera en DnD5 värld m egen bok, som är inspirerade av grekisk historia och mytologi (det senare mer än det föra) har minotaurer som en av spelarraserna. Kommer gå in på dem en bit mer när jag har tid att gå igenom Theros boken som jag har lånat från bibblan.

I Narnia så är minotaurer en av de många raserna som finns i världen. I Häxan och Lejonet så är de en del av Vita Häxan arme, en snabb ooglin säger mig att de inte dök upp någon mer gång än som omnämnande i Silvertronen. I filmerna så är minotaurer del av Caspians styrkor.

Warcraft har tauren som är minotaurer med ett förkortat namn. De är designmässigt givna kläder inspirerade av nordamerikas indianers o i alla fall vissa av deras krigare bär omkring på totempålar som de använder som vapen. De presenteras som ett spirituellt folk, som e nära till naturen, o inte tycks vara mer aggressiva eller lättretliga än människor, till skillnad från vissa andra tolkningar av minotaurer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
De presenteras som ett spirituellt folk, som e nära till naturen, o inte tycks vara mer aggressiva eller lättretliga än människor, till skillnad från vissa andra tolkningar av minotaurer.
Vad kan vara mer spirituellt än att slå någon över skallen med en totempåle?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
Någon som vet när det blev en standard att mminotaurer föredrar yxor (gärna dubblehövdade) som vapen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,871
Någon som vet när det blev en standard att mminotaurer föredrar yxor (gärna dubblehövdade) som vapen?
Det hela började när minotaurklanen M'khax ingick en allians med dvärgriket i Skuggbergen. Minotaurerna höll handelsvägarna till och från bergen fria från banditer och orker och fick i gengäld vapen och utrustning från dvärgarna. Det vapen dvärgarna i störst utsträckning gav minotaurerna var just dubbelyxor där de dubbla yxbladen skulle symbolisera alliansen mellan de två folkslagen. Efter detta har dubbelyxan blivit ett aktat vapen bland allt fler minotaurklaner.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
Det hela började när minotaurklanen M'khax ingick en allians med dvärgriket i Skuggbergen. Minotaurerna höll handelsvägarna till och från bergen fria från banditer och orker och fick i gengäld vapen och utrustning från dvärgarna. Det vapen dvärgarna i störst utsträckning gav minotaurerna var just dubbelyxor där de dubbla yxbladen skulle symbolisera alliansen mellan de två folkslagen. Efter detta har dubbelyxan blivit ett aktat vapen bland allt fler minotaurklaner.
Jag menade popkulturellt :geek:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,483
Location
En mälarö
Någon som vet när det blev en standard att mminotaurer föredrar yxor (gärna dubblehövdade) som vapen?
Nu gissar jag bara men jag tycker det verkar vara en modern grej. Jag har inget att backa upp det med annat än en snabb bildgoogling av ordet "minotaur" men där verkar alla avbildningar av sådana med stora yxor vara relaterade till diverse spel av olika slag. Faktum är att jag har misslyckats med att hitta äldre avbildningar av minotaurer med vapen av något slag överhuvudtaget.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,483
Location
En mälarö
Nu gissar jag bara men jag tycker det verkar vara en modern grej. Jag har inget att backa upp det med annat än en snabb bildgoogling av ordet "minotaur" men där verkar alla avbildningar av sådana med stora yxor vara relaterade till diverse spel av olika slag. Faktum är att jag har misslyckats med att hitta äldre avbildningar av minotaurer med vapen av något slag överhuvudtaget.
Får nog revidera det jag skriver en anings då det verkar finnas en koppling mellan dubbelyxor, "Labrys" på antik grekiska, och ordet labyrint. Så idén att beväpna minotaurer med stora dubbelbladade yxor är inte taget helt ur luften.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
Det finns en bredare koppling mellan dubbelyxor, Zeus och tjurar i sydöstra Turkiet och egeiska havet. Jfr Zeus Laubrandos. Vi har dragit mkt inspiration från detta för Hadasht i KH
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
@Mekanurg har du något att dela med dig från Gondica?
Jag ville att Gondica skulle få antikgrekiska inslag istället för de germansk-keltiska som är så vanliga i fantasyrollspel. Det var därför jag lät fauner och minotaurer få sina roller istället för alver och troll. Minotaurer ser coola ut (i mina ögon iaf) och därför gav jag dem rollen som bergskrigarfolk, vilka rycker ner på slätten och underkuvar "de veka" stadsborna (en tes hämtad från den medeltide historikern Ibn Khaldun -- länk >>> ). Jag var bland annat inspirerad av de bergsfolk som under medeltiden om och om invaderade Ganges-slätten från nordväst och upprättade tillfälliga riken (länk >>>).
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,999
Location
Umeå
Får nog revidera det jag skriver en anings då det verkar finnas en koppling mellan dubbelyxor, "Labrys" på antik grekiska, och ordet labyrint. Så idén att beväpna minotaurer med stora dubbelbladade yxor är inte taget helt ur luften.
Sedan tänker jag att är det historiska avbildningar så föreställer det inte "minotaurer" eller "en minotaur" utan just Minotauros, the one and only, avkomman mellan Pasifaë och kung Minos tjur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Jag har alltid haft lite svårt för minotaurer, Minotauren känns så mycket som ett unikt monster.
Så vad hade du kallat det folkslag som Minotaurus var stamfader till? Jag tycker minotaurer låter som ett fullt rimligt förslag. Ungefär som beorningarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Så vad hade du kallat det folkslag som Minotaurus var stamfader till? Jag tycker minotaurer låter som ett fullt rimligt förslag. Ungefär som beorningarna.
Det är inte namnet, det är att det finns ett folkslag. Det vore som att Freddy Kruger blev anfader till en hel art av snubbar med kniv handskar och randiga tröjor. Koman känns inte som ett brett applicerbart koncept. Dödar man minotauren är det coolt, ett unikt monster, dödar man en minotaur är det liksom… Jag vet inte. Det är en till stor vagt animalisk art som inte tillför så mycket. Jag vill inte tänka på deras ekonomi eller kultur för det blir töntigt medan en enda minotaur är super coolt!
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Tacka vet jag Toro (tjur på spanska) från spelserien Quest for glory!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Om man ska ge minotaurer alternativa namn så gillar jag Warcrafts term "tauren"
Låter som en rimligt utveckling; ord tenderar att kortas ner och förenklas. So minotaurer skulle lätt kunna bli taurer efter en tid. Eller minoer XD
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
Någon som vet när det blev en standard att mminotaurer föredrar yxor (gärna dubblehövdade) som vapen?
Grejen här är att i minotaurer tycks ges dubbelhövdade yxor som vapen i de flesta Might and Magic spel , de beskrivs i gröna monster boxen som föredragande dubbelhövdade yxor, så det verkar vara en något som har blivit en grej. O som tidigare sagt så är inte Minotauren xybeväpnad i de antika illustrationerna med honom.

Så jag bara undra när det blev ett meme att minotaurer ska ha xyor?
 
Top