Minotaurtråden

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Andra folkslag än människor är verkligen sjukt underanvända när det kommer till odöda. Fler skelettminotaurer! Fler zombieankor! Fler dvärg-lichar!
Skelettminotaurer har jag aldrig använt, vilken bra idé.

Den som sett ett kranium från en tjur måste hålal med mig om att det vore förbaskat mer otrevligt att möta än skallepär.

/C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag har alltid haft lite svårt för minotaurer, Minotauren känns så mycket som ett unikt monster. Det känns som att ha Freddy Krugers som en ras på något sätt?
Håller verkligen med.

Det ska inte vara något dussinmonster man stöter på.

(förutom de två som vill skaffa ära)

C
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hade den snälle och godtrogna minotauren Grandos Hederhorn, erfaren äventyrare i Kopparhavets vatten, hört att någon kallat honom monster hade han blivit otröstlig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag har alltid haft lite svårt för minotaurer, Minotauren känns så mycket som ett unikt monster. Det känns som att ha Freddy Krugers som en ras på något sätt?
Håller med, åtminstone vad det gäller namnet!

Gimli är en person, dvärgar är en ras.
Minotaur är ett monster, tjurfolk är en ras.
Freddy Krueger är ett monster, drömspöke(?) är en ras.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Håller med, åtminstone vad det gäller namnet!

Gimli är en person, dvärgar är en ras.
Asterion är ett monster, minotaur är en ras.
Freddy Krueger är ett monster, drömspöke(?) är en ras.
Fixade åt dig ;)


Mer seriöst - en av sakerna med Drakar och Demoner som vi tycker var riktigt coolt när det begav sig, och som vi har försökt hedra (men inte återskapa) i KH är det här att man kan slå upp alla sorters varelser och inte bara vissa spelbara folkslag. Vi är nog många som spelat kentaurer, minotaurer och resar - med helt obalanserade grundegenskaper - som rollpersoner. För min del var det mycket minotaur i helrustning med arbalest som gällde.

Jag kan definitivt digga minotaur som renodlat monster. Det är ju många spel som kör så. Men den monstrositeten kan också göra dem till spännande rollpersoner. De går lite över gränsen mellan humanoid och odjur på ett sätt som varg- och kattfolk inte gör. Och om du tittar på de olika minotaurerna i KHs publikation så är de ju inte några vaniljäventyrare direkt - där finns gott om monstrositet och djuriskhet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag kan definitivt digga minotaur som renodlat monster. Det är ju många spel som kör så. Men den monstrositeten kan också göra dem till spännande rollpersoner. De går lite över gränsen mellan humanoid och odjur på ett sätt som varg- och kattfolk inte gör. Och om du tittar på de olika minotaurerna i KHs publikation så är de ju inte några vaniljäventyrare direkt - där finns gott om monstrositet och djuriskhet.
Jag är helt klart med på att konceptet vildsint jätte med tjurhuvud är enormt coolt! Jag är bara inte så förtjust i namnet Minotaur.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Minotaurer är bland det häftigaste djurfolken.

Särkilt coola är de i Eon där de är helt brutalt läskiga och bestialiska.

Ska slänga in en minotaurattack på en by i mitt nästa spelledarpass.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag gillar bilden på Molok speciellt eftersom han inte ser bister eller grym utan sympatisk.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
En annan rollspelsvärld som har minotaurer som en intelligent ras, med ett eget land, egen kultur, osv är Krynn - Dragonlance världen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Något jag gillar är att i DnD världen Scarred Land (publicerad av White Wolf's Sword & Sorcery underförlag) var att de hade att minotaurerna skapar labyrinter som en typ av spirituell/religiös upplysnings ritual.
I Kopparhavets hjältar så byggde de uråldriga Taurokraterna väldiga labyrintiska fästningar uppe på bergstoppar i västra Kopparhavet (inspirerade inter alia av grekiska akropoler, Mykene, Kasbah mfl.)

De här labyrintfästningarna är numera övergivna (Taurokraternas välde föll för länge sedan), men ruinerna är ofta integrerade i stadskärnor som t.ex. i Montakun.
 
Top