Nekromanti Minotaurisk stridskonst

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Har äntligen fått läst igenom Björnens brödraskap. Tycker den är mycket bra men en (två om man räknar att det inte finns några bilder:))sak fattas enligt mig, Minotaurernas Stridskonst. Jag tycker mig minnas att Anders B nämt något om den förut. Existerar den eller finns den bara i tanken?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Själv kan jag tänka mig att Minotaurisk väpnad stridskonst är kort och brutal inriktad på anfalla fienden inte försvara sig vid anfall en strid där hela vapnet används och där de första slagen ofta avgör VEM som vinner.

Sen angånde obeväpnad strid så kan jag nog tänka mig att minotaurer skulle kunna ha en sort strid som bäst kan på minnas om rituel armbrytning eller sumobrotning där endast RÅ extrem styrka avgör segraren.
sen givet viss borde de ha mer alvarlig form an nästrid konster en som efterapar sättet de använder vapen. Kort och brultal strid där hela kroppen används som ETT krossande vapen och där stryktålighet är väldigt viktigt att ha om fienden hinner slå tillbacka.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Minotaurisk stridskonst heter <I>pankratio</I>, ett ord som betyder "allkamp". Den är brutal och går ut på att snabbast möjligt oskaddliggöra motståndaren.

Anders
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
pankratio, ett ord som betyder "allkamp". Den är brutal och går ut på att snabbast möjligt oskaddliggöra motståndaren.

Jotack, jag vill minnas att i den ursprungliga varianten hos grekerna fanns det bara tre regler:
*Man får inte bryta fingrar.
*Man får inte bitas.
*Man får inte skada ögonen.
I övrigt är allt tillåtet.
I Terra Draconis har jag dock lagt till en fjärde regel:
*Man får inte använda magi.


[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Den sista regeln får inte finnas i Gondica - det är ju synd om de stackars björnbusarna då! :)

Annars, kom ihåg att tjurskallarna inte _bara_ är brutala köttskallar. Även om jag gillar idén med minotaurisk pankratio, kan jag mycket väl tänka mig ultradisciplinerad strid med tvåhandssvärd - en sorts minotaurisk kenjutsu, där det, precis som hatten uttrycker det, inte dröjer längre innan striden är över (kenjutsu-fenomen enligt praktiserande bekant).

Just björnlig... Björnens Brödraskap känns dock lite väl byggda på rå passion för att en mer sofistikerad stridskonst skall passa. Pangpåröbetatio känns helt rätt där.

Så, Anders, finns det några noter om saken? (Jag antar inte, eftersom de då skulle varit med i björndokkket).

Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Minotaurisk stridskonst (OT)

Annars, kom ihåg att tjurskallarna inte _bara_ är brutala köttskallar.

Jo, jag är inte så insatt i Gondica egentligen utan hänger mest på det här forumet för det klara influenser från antiken som verkar finnas där (även om jag dock allvarligt funderat på att köpa spelet men pengarna blir liksom aldrig över så där som man skulle vilja :)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Minotaurisk stridskonst (OT)

Det märks inte! Att du är oinsatt, alltså. :)

Beskrivning av minotaurer i allmänhet - liksom av björnkulten - finns dock att ladda ned alldeles gratis (nja, kostar laddtid) från Gondica-delen av www.rollspel.com, Rävspels sajt.

Nightowl, som faktiskt rekommenderar "Ghost Dog - Samurajens Väg" för den som vill spela minotaur.

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Minotaurisk stridskonst (OT)

Det märks inte! Att du är oinsatt, alltså. :)

Oj, oj, har jag lyckats lägga upp en så snygg fasad? :)

finns dock att ladda ned alldeles gratis (nja, kostar laddtid)

Universitetet betalar allt som oftast mitt surfande :gremsmile: så det blir i princip gratis (jobbar både ideellt och mot sold i en datorsal (dock kan man ju undra vad en biolog gör där...)).

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Re: Minotaurisk stridskonst (OT)

"går ut på att snabbast möjligt oskaddliggöra motståndaren."

Vilken stridskonst gör inte det???.. *ler*

//MrChina

"you are the silly reasons in a goldfish laugh"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Minotaurisk stridskonst (OT)

<I>"går ut på att snabbast möjligt oskaddliggöra motståndaren."
Vilken stridskonst gör inte det???..</I>

Tja, det kanske finns <I>grymma</I> stridskonster där man ska oskadliggöra honom långsamt och utdraget? (-:

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ninja eller sumo..

Först av allt ingen ninja Minotaur vill jag se MEN tänk tanken på en Minotuar Sumobrottare *Skrattar*
När jag pratade om en minotaurisk stridskonst så menar jag
både obeväpnad och beväpnad jag kanske borde förklara mig bätte..

Beväpnad närstrids konst.
Kännetecken: Snabba ofta våldsamma attacker med tunga vapen yx kämpen står aldrig still utan fortsätter framåt tvingar motståndaren att välja mellan att DÖ eller Undvika/Parera.
Den minotauriska beväpnade stridskonsten ingår även flera sparkar och stångingar om tillfälle ges.
vidare så är det få pareringar eller undvikande av motståndarens vapen i den Minotauriska stridskonsten.
En normal strid slutar på några 1-3 stridsrundor där en är död den andra ofta oskadad.


Sen Minotaurisk OBEVÄPNAD stridskonst.
Här borde det finnas flera olika sorter men de flesta borde på minna om de beväpnade konsterna.
Sen kan det finnas en som mer eller mindre utgår frånstyrkan typ som Sumo. Där vinnaren är den som är strarkast och väger tyngst och kan kasta motståndaren från ringen eller slå ner honom på marken.
( Den som först ramlar UR ringen eller ligger/sitter förlorar )

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Den ultimata stridskonsten för minotaurer...

JAG vet! Minotaurisk TJURFÄKTNING! (c:C

Nyktostrigon, matadåre

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Minotaurisk Tjurfäktning

Inte en så dålig ide...

Tjurfäktning i den minotauriska kulturen har en urgamal tradition den symboliserar hur minotaruen genom sin inteligens kan överlista det djuriska i sig..
Denna kamp symboliserades ursprunligen genom att en präst kämpade mot en tjur genom att lura den med en filt och till sist när han tröttat ut den dödar tjuren.
Nu mera så är det en familje fest där unga Minotaurer brottas med kalvar och tjurfäktningen med en Skicklig krigare möter tjuren beväpnad bara med en filt som ska användas för att trötta ut tjuren så att den kan dödas med Minotaurens egna horn.


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Minotaurisk Tjurfäktning

Argh, nu förstår jag hur folk känner det när deras seriösa idéer får oseriösa svar av mig! :)

Fast borde inte minotauren fäktas mot en enorm apa istället? Borde funka för dem i Zagro, där finns det säkert apor...

Opidooo, jag vill ju va som duuu...

Förresten, kan minotaurer få galna människosjukan? :p

Nightowl, värre än vanligt

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ninja eller sumo..

Sumo känns helt rätt i sammanhanget: "vuagonia" = tjurkamp.

Pankratio borde fungera som en ovanligt rå form av tungviktsboxning.

Anders
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ninja eller sumo..

Vuagonia = Tjurkamp låter rätt bra ta en droppe Sumo ( nograna regler om vad som får göras och vad som inte får )
sätt in lite effektiv ståning och knytnäve. så har du en cool sport för våra minotauriska tjurskallar..

Sen angånde TJURFÄKTNING.. som något tog upp som ett skämt det vore även det något för minotaurer ett sätt att symbolisk besegra det primitiva ursprunget som de skapats ur.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ninja eller sumo..

Relaterad fråga. Vad _är_ minotaurernas syn på hornboskap? (Har en tråd som är vansinnigt vagt anknyten till detta i en Skepparhistoria...)
Jag menar, som Åke någon gång påpekade, de har ju exakt samma ansikten. Åtminstone bör de protestera mot hela kohuvuden på matbordet... ;-D

Att övervinna besten inom sig, eller något... känns som något för en mysteriekult till. Själv får jag Mitras-vibbar av att fajtas med tjurar (jo, och Kreta-vibbar också, självklart, men...).

Nightowl, som var den som föreslog tjurfäktning, fullständigt utan tillstymmelse till seriositet... must learn to keep my beak shut.

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 
Top