Nekromanti Minotaurer i Vidonia

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
En hel del minotaurer, tiotusentals, är permanent bosatta i Vidonias städer sedan generationer tillbaka. Invandringen har att göra med arbetstillfällen; minotaurer har lätt att få jobb som legosoldater, vakter och grovarbetare (muskelstyrka spelar ju stor roll i ett lågteknosamhälle). En del av dessa minotaurer har termaliserats och talar därför inte längre midhaladh, medan andra håller fast vid sin bergsseder.

Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En hel del minotaurer, tiotusentals, är permanent bosatta i Vidonias städer sedan generationer tillbaka.</I>

Häpp, där ser man... Men då försvann den mest rimliga orsaken till deras låga BIL också.

--
Åke
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
I och med Minotaurers ofantliga kroppshydda och längd är det väl ganska troligt att deras bostäder i de vidonska städerna måste vara specielt skapade eller ombyggda för dem. Om de är byggda och inte omgjorda, är det då inte troligt att många minotaurer har samlats i ett bostadsområde i staden och där utvecklat ett " little Tokyo" eller liknande och då bättre bevarar sina seder och skolning i deras gamla konster. För även om en legosoldats liv under stora perioder består av att resa från en konflikt till en annan blir de också gamla och skadade och vill då slå sig ner någonstans.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Intresangt utveckla är du snäll...

*hmm* minotaurer är stora med stort huvud ( hornen gör att det blir brett ) vilket borde betyda att de inte gillar smala små dörrar utan vill ha rejäla dörrar och rejält i taket...

Sedan Minotaurer har ju päls vilket borde betyda att de inte behöver ha lika varmt innomhus som Människor det i sin tur har biefekt att minotaurer borde kunna bygga större uytan att upvärmnings kostnaden blir för dyr. ( Förr i städerna KÖPTE man ved och värmde upp husen med fattig fick frysa )

Designen för Minotaur hus kan klart bli ett roligt diskution ämne.. ( hatten måste läsa på sig om Minotaurer i Gondica.. )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Minotaurer behöver större hus, jo. Kom dock ihåg att folk bor mycket trängre i Vidonias städer än vad vi gör i dagens Sverige. Boyta är dyrare, så minosar behöver betala mer för den - och mer för att de måste äta mer käk - så de är nog glada över minskad bränslekostnad.

Att många av dem är byggnadsarbetare etc. gör nog sitt till för att göra det enklare med särskilda kostnader för minotaurer. ;-) Tänk er för övrigt ett gille för byggare (eller bärare - de hade egna gillen och liknande organisationer i renässansens Sverige, och minotaurer borde verkligen skina där) dominerat av minotaurer. Tänk er sedan att de får en gillesmästare a la Jimmy Hoffa... ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Givetvis är bostäderna mindre sett med dagens ögon, men man kan fortfarande inte komma ifrån att de är rejäla bjässar som behöver stort svängrum. Deras "naturliga" bostäder har ju inte mer än en våning, men det är nog en lyx de inte kan ha råd med så då måste deras flervåningshus vara bastanta och rejäla, i a f om de samlas i bostadsgrupperingar. Annars kan de ju bara välja att bo på nedervåningen. Men i o m att nästan alla utrymmen på nedervåningarna är till för butiker och innrättningar kan det kanske bli svårt att finna en lokal som lever upp till dessa kriterier.
( En annan stor kostnad som Minotaurer drar in på är skor, jag har för mig att en människa ofta under medeltiden och senare hade löneförmånen att få ett par skor per kvartal ty de slets ned så snabbt).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Givetvis är bostäderna mindre sett med dagens ögon, men man kan fortfarande inte komma ifrån att de är rejäla bjässar som behöver stort svängrum."
Fullt medhåll, men eftersom deras människogrannar - särskilt de fattiga - lever på en yta som vi skulle betrakta som på tok för liten, så torde den yta de får nöja sig med, även om de själva bygger husen, vara mindre än vi tror. (Sortera ut den meningen om ni kan!)

Ditt resonemang om bottenvåningar stämmer, men jag tror att de får nöja sig med vanliga våningar. Iofs kan minotaurkvarter vara sådana som främst har _verkstäder_, lager och boningshus - de senare kan förläggas till innegårdar och källare, och så kan privilegierade minotaurer bo på bottenvåningarna.

Legosoldaterna är nog mest tillfälliga besökare; de som stannar för gott och har en militär läggning blir nog vakter eller liknande i fasta styrkor; de är inte bara prima våldsverkare, utan har antingen ord om sig att vara lojala också (fast nu får jag vibbar från Disneys Robin Hood med prins Johns noshörningsvakter...).

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Har minotaurer skor? Den på sidan 157 stövlar omkring barklövad, likt de på sidan 17. Skofronten är väl ett av de områden där minotaurerna också sparar pengar...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Skofronten är väl ett av de områden där minotaurerna också sparar pengar...</I>

Ja, han skrev ju "en annan stor kostnad som minotaurer drar in på".
Fauner har get-klövar med trampdynor, så <I>de</I> kan nog uppskatta att ha nåt mellan sig och gatstenarna, men minotarurer har ko-klövar som saknar dylika.
Och om de skulle testa att ha skor skulle de nog finna att de slet ner dem rätt mycket fortare än vad människorna gör...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"...men minotarurer har ko-klövar som saknar dylika."
Trots detta brukade man på vissa håll sko oxar som drog foror över stenig mark, eftersom det slet på deras klövar så mycket. Dylika ko-skor finns att beskåda på diverse hembygdsgårdar och liknande. De är i två delar istf en som en hästsko, naturligtvis.

Kom ihåg att getter (faunernas ekvivalens) är djur som är utvecklade för att röra sig i stenig terräng, medan nötboskap INTE är det.

Mao, kan finnas minotaurer som skor sig... och inte bara på andra. ;-) Kanske sådana som har stor tyngd på sig... bärare och dragare.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"...men minotarurer har ko-klövar som saknar dylika."
Trots detta brukade man på vissa håll sko oxar som drog foror över stenig mark, eftersom det slet på deras klövar så mycket. Dylika ko-skor finns att beskåda på diverse hembygdsgårdar och liknande. De är i två delar istf en som en hästsko, naturligtvis.<p><hr></blockquote><p>Det har jag läst om men inte sett en riktig sådan oxe sko *suck* fast jag tror jag har sett en bild på en i en bok.. *hmm* har läst för många böcker och sett för många bilder för att komma ihåg allt..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kom ihåg att getter (faunernas ekvivalens) är djur som är utvecklade för att röra sig i stenig terräng, medan nötboskap INTE är det.<p><hr></blockquote><p>Klart logiskt förutom risken att de får hovarna nedslitna så finns även risken att de halkar om ni någon sin har sett en ko som försöker vandra upp för en kulle så skulle ni fatta vad jag menar... ( Jag berätar något jag såg när jag var yngre )
En lätt lutad kulle av sten man kan utan problem cyckla upp för den där försöke en ko vandra upp och den halkade och halkade gång på gång men till slut var den uppe på stenkullens krön där den betade ett tag sen försökte den gå ner för och OJ OJ OJ den ramlade flera gånger så hårt att jag var tvungen att hämta bonden........
( Som tur var så var kon inte skadad utan vandrade lugnt vidare )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Mao, kan finnas minotaurer som skor sig... och inte bara på andra. ;-) Kanske sådana som har stor tyngd på sig... bärare och dragare.
Nightowl
<p><hr></blockquote><p>Glöm inte krigare tänk er en minotaur men stridskor för bättre fäste och med taggar och annat skit så att han kan trampa ihäl fiender lättare....

OM de inte har stridskor kan sådana saker som fotanglar slå ut en hel minotaur styrka....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Dylika ko-skor finns att beskåda på diverse hembygdsgårdar och liknande. De är i två delar istf en som en hästsko, naturligtvis.</I>

Men då är det alltså typ hästskor vi talar om, inte avtagbara dojjor med lädersula el dyl.

<I>Kom ihåg att getter (faunernas ekvivalens) är djur som är utvecklade för att röra sig i stenig terräng, medan nötboskap INTE är det.</I>

Vilket förmodligen också betyder att det bara finns ett eller ett fåtal vägar upp och ner från Mirak som är farbara för minotaurerna; truppförflyttningar o dyl utanför dem skulle åtminstone gå helvittiskt långsamt.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Men då är det alltså typ hästskor vi talar om, inte avtagbara dojjor med lädersula el dyl."

Jepp.

Minotaurer är mer rörliga än nötboskap, så rörligheten är nog ett mindre problem... men deras klövar borde nötas om de ständigt går barfota i stenig terräng.

Sedan klarar nog minotaurernas fossingar stegar och dylikt bättre än fauner (förutsatt att stegen HÅLLER...).

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Minotaurer är mer rörliga än nötboskap, så rörligheten är nog ett mindre problem...</I>

Bestäm dig; som du själv sa, är getter/fauner utvecklade för att klara stenig terräng - det är ju just <I>därför</I> de har trampdynor på klövarna - medan kossors/minotaurers är utformade för grässlätter. De står på två fötter med rätt liten yta för den storlek de bär upp, är mindre flexibla och har mindre gripbarhet (eller vad det heter) än mänskofötter, och har hårda undersidor som torde kunna bli rätt hala på våt sten o dyl.
Klart de inte välter som gamla kor om det blir vingligt, men förflyttning på olämpligt underlag <I>borde</I> vara ett klart större företag för dem än det är för människor.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Bestäm dig; som du själv sa, är getter/fauner utvecklade för att klara stenig terräng"
Jovisst - men det var just stenig jag tänkte på, inte brant. Du har rätt i att de kanske har sämre balans (fel ord...) än människor, men inte lika illa som en ko i förhållande till... nånting mellan en ko och en get? Ett får? Jag antar de har mer justerbara (äh...) fötter än kossor. Och så har det att göra med kroppsställning, tror jag.

De kan iofs inte ha FÖR stora problem (även om de har problem), annars skulle de inte bosatt sig i bergen - de bor visserligen på en platå, men jag tror inte den är slät. Detsamma gäller förresten fötterna...

Nightowl, velig.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Re: Minotaurers skodon

Jag har för mig att det var ganska vanligt bland romerska legionärer att fästa nitar och dylikt under sina kängor för att mer effektivt kunna "stämpla" fienden.
Men om nu minotaurer har skor, är de gjorda för att minska slitaget på deras hovar eller för att ge bättre grepp på t.ex hala stenlagda gator?
Ett mellanting borde väl vara bäst, eller?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Minotaurers skodon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har för mig att det var ganska vanligt bland romerska legionärer att fästa nitar och dylikt under sina kängor för att mer effektivt kunna "stämpla" fienden. <p><hr></blockquote><p>Jo de fäste en del under sina sandaler men det var inte bara för att "stämpla" fienderna med utan även för att de skulle få bättre fotfäste i skogarna norr om rom..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Men om nu minotaurer har skor, är de gjorda för att minska slitaget på deras hovar eller för att ge bättre grepp på t.ex hala stenlagda gator?
Ett mellanting borde väl vara bäst, eller? <p><hr></blockquote><p>Ibland bär jag stora gummistövlar på mig om det regnar eller om jag ska ut i skogen..
Normalt bär jag på mig vanliga gympadojor.
På vinter är det kängor som gäller...

Samma variation på de "hästskor/oxskor" som minotaurer har på sig bör finnas olika sorter några till för att stampa in fiendens ansikten och skydda hovarna från fotanglar och annat farligt på stridsfältet..
andra med mjuka läderdynor som fäst på skorna längs ner kan vara till för att vandra på stenmark osv...

Jag tror att minotaurer kan anpassa sig och snappt komma upp med olika versioner som de kan variera mellan...
Alternativt kan deras sko vara en FORM av sandal som de spänner på sig runt hoven..

Sandalen har nog en hård yta av järn eller kanske trä som sitter rakt imot hoven sen mjuka tramytor av exempel viss läder packad sågspån som ligger emot stenmarken...
Dessa "skor" spänns fast runt hoven och sitter sen där....


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Minotaurers skodon

<I>bör finnas olika sorter några till för att stampa in fiendens ansikten</I>
(...)
<I>andra med mjuka läderdynor som fäst på skorna längs ner kan vara till för att vandra på stenmark osv...</I>

Stackars Ingemar. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Minotaurers skodon

"Men om nu minotaurer har skor, är de gjorda för att minska slitaget på deras hovar eller för att ge bättre grepp på t.ex hala stenlagda gator?
Ett mellanting borde väl vara bäst, eller?"
Jo. En ko-sko med taggar under tjänar bägge syftena förnämligt.

Fast nu fick jag plötsligt en vision av en minotaur som fått inspector Gadget-dojor smidda av en mekanurg...
("Go go Gadget SKIS!")

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top