Nekromanti Minotaurer i bara särken

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag är lite tveksam till bärsärkareglerna på sidan 57 i grundreglerna. Där framställs det som ett önskvärt tillstånd man får anstränga sig att uppnå. Jag ser mer bärsärkagång något man uppnår spontant, även om historiska bärsärkar visst brukade "peppa sig".

Det blir ändå mer könstigt om man läser beskrivningen av "den blixtrande muren" på sidan 81. Där sjunger minotaurerna som marscherar i formation vaggvisor för att undvika att gå bärsärk - förståeligt, eftersom det skulle vara katastrofalt för deras formation. Poängen är dock att detta antyder att (disciplinerade, professionella militära) minotaurer måste anstränga sig för att inte gå bärsärkagång, men reglerna säger att minotaur-RP måste anstränga sig för att lyckas göra det (även om det inte krävs mycket ansträngning, i min första kampanj utnyttjade minotauren det hela tiden).

Regelförslag: Att arbeta upp sig till bärsärkagång är en "färdighet", baserad på VIL, med EP-multipel 1. Man måste slå mot de värden som anges på s. 57; den som saknar färdigheten får slå mot VIL -1T. SL bör vara frikostig med bonusar och avdrag; den som ger sig in i en strid fylld av blodtörst mot en hatad fiende får +2T, den som ger sig in på det hela med skräck i sinnet får -2T, osv.

Dessutom finns följande fördel:

Bärsärk (5 för människor och kentaurer, automatisk för minotaurer, förbjuden för övriga)
Du har lätt för att tappa humöret i strid och gå bärsärk - på gott och ont. Din färdighet Bärsärkagång börjar på ett värde lika med din VIL och har EP-multipel 0,25.
Å andra sidan måste du slå ett VIL-slag varje gång du:
*blir kraftigt skymfad.
*hotas till livet.
*blir sårad i strid.
*sårar en motståndare i närstrid.
*när SL finner lämpligt.
S avgörs i första hand av din ras men kan modifieras av SL: minotaurer slår mot S16, kentaurer mot S12 och människor mot S8.
Dessutom har du automatiskt nackdelen Kort Stubin.
OM SL går med på det, kan minotaurer ta denna fördel "en gång till" för 10 poäng. Deras bärsärkagång uppnår då heroiska nivåer, förknippade med Grottbjörnens Ande; STY ökar med 9 extra snäpp, och man klarar _automatiskt_ alla chockslag. S för att inte gå bärsärk ökar med +8, dock, och han får bara använda naturliga vapen i strid.

Slutligen, en frivillig extraregel: Öka STY på bärsärkar 6 snäpp - det gör det lättare för dem att typ slå sönder eller slita sönder hinder i vägen för dem (typ dörrar och rollpersoner) och att kasta motståndare som vantar.

Och kom ihåg att djur som tjurar, vildsvin, valrossar och björnar sannolikt försätter sig i ett tillstånd likt bärsärkaraseri om de blir retade...

Nightowl, mitt på dagen.

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top