Nekromanti Minnesvärda platser

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Utifrån nyligen uppkomna nostalgitrådar reflekterade jag över några platser som väcker extra stark nostalgi för mig.

1. Utekväll på Junkern Hildur - Arhems värdshus på Marjura är en rykande smältdegel av traktens alla fraktioner. Här hittar man druider, bönder, trakoriska soldater, slavdrivare och kanske rent av en maskprydd shagulit. Spelemannen Moska får ofta spö av träsklägrets ledare och kan trots sin utsatthet agera lönnmördare i det fördolda. Värdfamiljen har dessutom en inneboende konflikt där värden Hildur stillat sin vrede mot ockupationsmakten, medan sonen Rurik (och till viss del svåger Guster) är aktiva i frihetsrörelsen.

2. Gränskontroll i Den Grå Döden - Ulvrikets snötäckta gränspostering är en obligatoriskt anhalt i färden mot Nekropolis. Här krävs snabba beslut om man skall förlita sig på välputsat munläder (där gränsvakten redan blivit tipsad om deras ankomst) eller planera en smygmanöver i bästa andra-världskriget-stil för att inta stugan och likvidera vaktstyrkan.

3. Home invasion hos Vindhand i Döda skogen - Vattendammen i gläntan är en av de första äventyrsplatser jag upplevde som rollspelare. Magikern som bor i komplexet under dammen konfronterar äventyrarna förklädd till vandrarmunk som stämmer av deras planer innan han teleporterar sig ner i underjorden för att möta inkräktarna.

Vilka äventyrsplatser väcker nostalgi hos dig?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Tror att Mos Mosel är det mest nostalgiska för min del. Minns ännu delar av beskrivningarna på den underjordiska stationen och hur coolt det var att bläddra i det där äventyret om och om igen.

Mutant är den bästa julklappen jag fått, även om mitt ex blev helt sönderbläddrat och försvann genom åren. Köpte en ny sån låda för att ha den och respektera dess värde som mitt första rollspel, även om det egentligen är lite fusk.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Hotel Imperator i Järnringen är en sådan för mig. Bästa dungeon crawl jag någonsin upplevt. Inte alls pga platsen eller äventyret egentligen, det var bara en cool och bra plats som unfoldade helt perfekt både storymässigt, spänningsmässigt och rent resursmässigt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Ram;n321223 said:
Hotel Imperator i Järnringen är en sådan för mig. Bästa dungeon crawl jag någonsin upplevt. Inte alls pga platsen eller äventyret egentligen, det var bara en cool och bra plats som unfoldade helt perfekt både storymässigt, spänningsmässigt och rent resursmässigt.
Just spänningsmässigt så har jag en motsvarande relation till De Grås Högkvarter i Bris Brygga. Av en händelse så gick det igång lugn, nästan smygande klassisk musik på spellistan (lite i stil med scenen i "När lammen tystnar" just innan Hannibal Lector anfaller vakterna) vilket blev så sanslöst stämningsfullt. Det höll i sig hela vägen in i slutstriden där en RP fick slut på ammo när han sköt mot Cybern och avslutar Cybern med geväret som tillhygge. Mest actionladdade finalen jag spelat någonsin tror jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
The Succubus Club är fortfarande som ett andra hem.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dvärgstaden i Maktens portar, Områdeskartan i Döda skogen, Kandra, Mos Mosel, terrängfordonet Noshörning i Nekropolis.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Den där byn som ingick i äventyrshäftet till DoD 91
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Skulle kunna nämna massor men begränsar mig till tre.

Värdshuset Den Vita Duvan från Sinkadusäventyret med samma namn (Sinkadus 3?). Tung nostalgi. Hur många kampanjer inleddes inte med att en svartfjädrad pil borrade sig in i värdshusets dörr?

Loberga Herrgård. Också mycket nostalgi från det enkla men väldigt mysiga deckaräventyrer från Sinkadus.

Och, som nämndes ovan, Döda Skogen vindlande vägar och märkliga invånare. Vindhand och hans hem under vattnet var en favorit.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Torbjörn;n321335 said:
Loberga Herrgård. Också mycket nostalgi från det enkla men väldigt mysiga deckaräventyrer från Sinkadus.
En sann klassiker. Har både spelat den original och spellett den i en omarbetad version till Svavelvinter.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Miskatonic University också, jävlar vad biblioteket där fått utstå! Jag tror att vi är uppe i fyra bibliotekarier som fått sätta livet till varav hälften blivit spelarkaraktärer innan de fått ögonen ut-ätna eller skickats tillbaka i tiden till ödlehumanoidernas tidsålder!
 
Top