Minneshantering och vad man kan göra med den

Quadrante

Grisbonde
Så, om de fyra saker som oftast får en att minnas något handlar om en av dessa fyra saker:

Repetion, upprepas det fäst det till slut i minnet (men repetion kräver arbete och minnet stärks gradvis).

Association, vad hör ihop. Så om något kopplas ihop med något annat kommer man ihåg kopplingen. Inte nödvändigtvis varför eller vad som kopplas ihop, men att något ska kopplas till något här.

Starka känslor, är det lojt och som vanligt minns man det sämre än om det är roligt, ledsamt, skräckinjagande och så vidare.

Nyhet, är det nytt och okänt, används minnet mer än när man redan vet och är bekant med det.

Så, kan man använda dessa insikter för att underlätta spel, hjälpa spelare eller bara för att aktivera sinnena under spel …

erikt

Hero
Tänker du för att lära sig spelreglerna, eller under spel (komma ihåg ledtrådar, komma ihåg namnen på olika NPCs, skapa händelser i spelet som man minns länge efteråt, osv.)? Eller bägge delar?

Man Mountainman

Storsvagåret
Om man vill lära sig till exempel vad olika besvärjelser gör och kunna det som ett rinnande vatten, kan man ju alltid använda en flashcard-app typ Anki

Quadrante

Grisbonde
Tänker du för att lära sig spelreglerna, eller under spel (komma ihåg ledtrådar, komma ihåg namnen på olika NPCs, skapa händelser i spelet som man minns länge efteråt, osv.)? Eller bägge delar?
Vet inte, tänker mest högt. Hur kan man använda den här kunskapen ... eller något annat (typ call-to-action-triggers) ... under spel. Går det att använda till något? Men regler är ju en bra tanke, komma ihåg att använda dem. Komma ihåg dem. Komma ihåg att ta bort/lägga till ...

Rickard

Urverk speldesign
Så, kan man använda dessa insikter för att underlätta spel, hjälpa spelare eller bara för att aktivera sinnena under spel …
Man kan underlätta mysterier genom att pumpa ut massvis av information. Falska ledtrådar i rollspel skapas bäst genom att spelarna dragit fel slutsatser och ett sätt att göra detta på är genom att de glömmer saker.

Quadrante

Grisbonde
Man kan underlätta mysterier genom att pumpa ut massvis av information. Falska ledtrådar i rollspel skapas bäst genom att spelarna dragit fel slutsatser och ett sätt att göra detta på är genom att de glömmer saker.
Så, att presentera ledtrådar (som givetvis stämmer) genom en av de fyra sätten. Jo det bör ju funka. Om jag nu vet att de funkar, hur använder jag någon av dem på ett bra sätt ... ?

Rickard

Urverk speldesign
Så, att presentera ledtrådar (som givetvis stämmer) genom en av de fyra sätten. Jo det bör ju funka. Om jag nu vet att de funkar, hur använder jag någon av dem på ett bra sätt ... ?
Jag pratade mer om att glömma saker skapa en positiv sidoeffekt. Lite motsatsen av vad du pratar om, nu när jag läser trådstarten noggrannare. :D

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Tänk i problem, när hjärnan tvingas bearbeta informationen genom att hitta en lösning istället för att få lösningar förmedlade sätter det sig djupare.

Så i regeltext, introducera problem där regeln måste tolkas och användas utan att skriva svaret till läsaren. Problemet då blir tolkningen och om regeln är allt för vag för att kunna omsättas i praktiken.

Quadrante

Grisbonde
Tänk i problem, när hjärnan tvingas bearbeta informationen genom att hitta en lösning istället för att få lösningar förmedlade sätter det sig djupare.

Så i regeltext, introducera problem där regeln måste tolkas och användas utan att skriva svaret till läsaren. Problemet då blir tolkningen och om regeln är allt för vag för att kunna omsättas i praktiken.
Bra poäng!