Nekromanti Minnesförlust

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Att spela karaktärer med minnesförlust verkar väldigt vanligt i skräck (säger bara Reapercussions - underbart scenario till In the Dark!). Men hur fungerar minnesförlust egentligen? Är det verkligen realistiskt att man har glömt av hela sitt liv, men ändå har kvar nästan alla kunskaper man erhållit? Borde man över huvud taget komma ihåg NÅGONTING? Om så är fallet, vad glömmer man och vad kommer man ihåg (namn på personer man känner, namn på kända personer, namn på städer, länder?). Förmodligen finns det inget exempel ur verkligheten (eller?) som man kan referera till, men vad glömmer man egentligen när man får minnesförlust (om så bara några veckor bakåt)?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag upptäckte det här inlägget genom Hans smarta länkning, så det är ju synd att låta det stå ensamt och obesvarat. :gremsmile:

Minnet kan delas upp i det explicita och det implicita. Det explicita är ungefär sånt du kan beskriva, (kunskaper och upplevelser) det implicita är sånt du kan göra och undermedvetna saker. (som färdigheter och betingningar. (Pavlovs hundar du vet, men kan också vara fobier och olustkänslor inför något))

I en amnesi drabbas det explicita minnet, men inte det implicita. Det kanske finns amnesier som drabbar det implicita minnet istället, men det vet jag ingenting om.. Eller jo, iofs, det var ju någon person som glömde sitt språk.

Det explicita minnet kan i sin tur delas upp i episodiskt (minnen av sånt du upplevt) och semantiskt. (kunskaper) En amnesi kan drabba endera utan att drabba den andra.

Episodiska minnet kan i sin tur delas upp i längre perioder i livet (arbetsplatser, bostäder, förhållanden, osv) kortare perioder i livet (semestrar, sjukdomar, delkurser på högskolan - minnet av vad som hände under perioden alltså, inte kunskaperna.. Även om episodiskt och semantiskt ofta är tätt sammanvävda) och specifika händelser. Dessa finns i en hierarki, så om man förlorat minnet av kortare perioder så har man förlorat minnet av specifika händelser, och har man förlorat minnet av längre perioder i livet så har man även förlorat minnat av kortare perioder och enstaka händelser. Jag känner också till ett fall där en person förlorade minnet av händelser och personer - Men inte platser, t. ex. (Iallafall inte uttalat.)

Hur man skulle dela upp det semantiska minnet, dvs vilka namn man glömmer först vet jag inte. Den vetenskapliga termen för att förlora minnet på det här sättet är retrograde amnesia, om du vill kolla upp mer själv. När man undersöker amnesi är det annars faktiskt vanligare att man undersöker personer som inte minns något efter amnesin, som liraren i Memento.

Amnesi kan vara rätt svår att undersöka neurologiskt, eftersom offer ofta har hjärnskador på flera olika områden. Känn dig fria att mixa och välja vilka områden som drabbats.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
lite löst anknutet till ämnet bara, men visst är förträngning häftigt?

jag är visserligen helt säker på att det redan använts i rollspel, men situationen där man förträngt saker som är för _jobbiga för att komma ihåg_ och sedan sakta börjar få märkliga drömmar/associationer/spontana känsloreaktioner är något som i alla fall skrämmer mig väldigt mycket

det är det där med att man tror att man har stenkoll på sitt liv, men i själva verket lurar det hemskheter bortom det sunda förnuftets gränser i ens barndom.

smaskens.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Titta! Jag har fått svar!

Hur man skulle dela upp det semantiska minnet, dvs vilka namn man glömmer först vet jag inte.
Synd. För jag antar att kunskap om vänner och bekanta, tillhörigheter mm räknas som semantiska minnen. Och frågan var väl egentligen om man kan glömma sådant, men komma ihåg precis allt som inte är relaterat till en själv som person (vilket nästan alltid är fallet i rollspel, av förklarliga skäl).

Men tack ändå. Du har i alla fall rett ut en hel del om minnen och minnesförluster som är väldigt bra att veta.
 
Top