Nekromanti Minnesfölust

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Om man har 2 spelgrupper, hur skulle det vara om man låter dom spela samma karaktärer, fast i omgångar, där minnesluckor hela tiden sätter in... Undrar om man skulle kunna ordna med en konkurrens mellan de båda "jagen"...

Skulle det vara häftigt eller bara irriterande?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det låter som en skithäftig idé. Kan tänka mig att det blir mycket Tyler Durden-taktik och att man får övertyga spelledarpersoner om att "jag kommer förmodligen att säga att jag inte vet vad ni pratar om, kämpa emot och be er att sluta, men det är bara för att testa er lojalitet. Slå mig bara hårdare och hårdare tills jag säger det hemliga lösenordet. Om ni slutar innan dess så vet jag att ni är för blödiga för att jag ska kunna lita på er. Och förresten - använd tillhyggen." osv.

Och så förstås klassikern - att man stoppar i sig daggmaskar i bajssoppa precis innan man lämnar över sin kropp åt det andra laget.

Eller okej... Kanske inte det.

Det är en seriöst bra idé i alla fall. Klura mer på den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"Och så förstås klassikern - att man stoppar i sig daggmaskar i bajssoppa precis innan man lämnar över sin kropp åt det andra laget."
Typ sådana saker gjorde vi när vi turades om att köra rollpersoner (och spelleda).. Vi satt i en ring och lämnade över rollen till personen till höger.. Till slut blev det "Jaha, nu har det gått 29 minuter så jag drar ner byxorna, trycker upp yxan i röven och skuttar runt med skägget uppdraget över ansiktet" (true story).. Fast det här brast i att alla inte kunde spelleda och det blev oseriöst bara därför.. Här är väl själva grejen att grupperna inte vet om det?

Nåja.. Jag gillar också tanken och jag funderar lite på hur det ska gå ihop.. Det vore ballt om de verkligen delade livet, men inte var medveten om varandras black-outs.. Hur sjutton skulle det gå till? Att spela två personer, men solospel med båda skulle funka men nu är det en hel grupp.. Hur kan ett helt sällskap få minnesförluster samtidigt? Det jag kom fram till var att ena gruppen skulle kunna vara "vanliga" människor och den andra är vampyrer.. Alltså, man spelar typ Kult på med "dagmänniskan" och Vampire med "nattmänniskan"..

Efter ett tag skulle det kunna bli en hel del komplikationer (vilket är roligt), om man fisktankar en del.. Personer som dagmänniskorna möter skulle kunna stöta på nattmänniskorna och börja fråga ut dem vad sjutton de håller på med.. Saker som dagsmänniskorna utreder kanske är sakerna som vampyrerna har ställt till oreda med..

Men hur tusan kan någon orka vara vaken i 24 timmar? Ja, det är en annan historia.. Kanske som båda spelgrupperna tillsammans kan få reda ut? :gremwink:

/Han som skulle älska att spela något sådant scenario
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Min spelgrupp/spelgrupper (jag ska nämligen försöka snärja mer personer) är ganska liten för tillfället så antalet är inte kritiskt :p, det är nog en mkt bra idé att låta "naturen" hos de båda jagen skilja sig åt, mkt häftigare om det är (iaf delvis)en konflikt mellan karatärerna.

Ska man låta dom själva få ta reda på den grymma sanningen eller ska man göra det klart att man delar karaktären med en annan från första början?

FISKTANK ftw!! :gremlaugh: jag mistänker att det är det enda jag KAN spelleda...

Förövrigt kan man ju låta vardera grupp genomlida negativa effekter av extremt lite vila/extrema psykiska påverkningar eller nåt. Frågan är bara hur man får det till något annat än bara svårighetsökningar...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"Förövrigt kan man ju låta vardera grupp genomlida negativa effekter av extremt lite vila/extrema psykiska påverkningar eller nåt. Frågan är bara hur man får det till något annat än bara svårighetsökningar..."
El Maquinista med Christian Bale anspelar på något sådant, men den filmen är lite egen också (samt rekommenderas att ses).. Vad jag mer tänkte var att rollpersonerna var aliens eller replikanter, utan att veta om det (The Island, någon?), och det var förklaringen till deras sömnlöshet..

Så, när folk börjar tröttna på kampanjen så slänger du in detta som extra krydda eller så avslutar ni (den lyckade) kampanjen och sedan du använder den idén efter någon tids uppehåll för att göra en "uppföljare"..

Något mer jag tänkte skriva (läs: glömde skriva i förra inlägget) var att det inte egentligen spelar någon roll om du inte har två spelgrupper, för du kan göra detta med två olika rollspel med en och samma spelgrupp.. Se bara till att deras fysiska attribut är någorlunda likadana mellan rollpersonerna (behöver dock inte vara samma spelare som styr dem).. Vidare så försökte jag mest komma på en förklaring till varför rollpersonerna inte upptäcker att de har minnesförluster.. För om de skulle dela på den ljusa dagen, så skulle det bli helknäppt.. "Jaha, var försvann onsdagen nu då?"

Själva poängen är väl att de inte vet om minnesförlusterna, va?

/Han som gärna vill att MrG förklarade vad hans kampanj gick ut på
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Minnesfölust - min variant

Körde en kampanj med minnesförlust en gång i tiden i Linköping, men funderar på att göra det igen, så folk som tror de kommer vilja spela med mig kan ju skippa att läsa.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Plotten hade två grupper av spelare som inte kände till varandra. Den ena var människor i nutidens Stockholm, för dem startade kampanjen med att de vaknade upp i ett pentagram efter blivit kidnappade till vad som verkat vara en okult ritual. Varje speltillfälle slutade sedan med att de föll i dvala och började med att de vaknade upp ur dvala utan veta var de var eller vad de gjort. </font></td></tr></table> <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Den andra gruppen startade kampanjen som själar i helvetet och erbjöds en chans att klara ett uppdrag som demoner. De fick låna varsin kropp (den andra gruppens) och dela tid med dem. Precis som människorna föll de med i slutet av speltillfällen i dvala och vaknade först vid nästa tillfälle. </font></td></tr></table> <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Spelledandet krävde lite extra arbete på att dokumentera vad som hände, men det var värt besväret. Grupperna anande inte själva att det fanns några andra som styrde deras kroppar, även om det efter ett tag råkade läcka lite mellan gängen. Systemet hade också en kul liten detalj där demonerna hade krafter som laddades av att människorna gjorde onda gärningar och på samma sätt fick människorna krafter att använda av att demonerna gjorde onda handlingar. </font></td></tr></table>
 
Top