Varulv Minioner - Spelet slut

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Riktigt bra spelat Rasmus, det här ställde till det fullständigt för oss, och vann nog matchen för byn, ja det och Basses siande av Vimes.
Hade han siat BDG och vi nattmördat siaren runda 2 då hade vi suttit i en guldsits.

Tror jag var otydlig mot @Sidd tidigare.
När du outade dig som väktare trodde jag på det, gjorde ju ingen jätteanalys av läget, det spelade ju liksom mindre roll fanns ju inte en chans att jag skulle få hela byn att helt omotiverat outa sina vapen och det enda vi var säkra på var två vapen, Krymppistolen och Frysstrålen.
När jag tittar igen borde jag ifrågasatt det pga Rasmus kommentar innan "Varför claima du inte väktare" - men det är ju så klart lätt när man har facit.
Det var riktigt roligt att se hur spaka Rasmus och Basse blev på slutet när vi bybor gick på din sista lögn om att du trodde du vunnit efter att jag larvat mig ang väktare.
Basse ville nog inte att jag skulle skriva nåt mer i spelet alls…
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Bra jobbat byn! Med mitt tidiga uttåg så kan jag inte direkt ta åt mig mycket av äran, men är ändå nöjd med mitt spel och bär det som en badge of honor att jag blev dödad först :) Det ska bli spännande att se vad som händer om jag och Vimes nån gång båda blir bybor samtidigt, har en känsla av att han kommer att starta ett drev på mig ändå, det är ju lite av tradition :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Först och främst: byn var mycket bra! Den enda bybon som blev utröstad var en inaktiv Xyas. Dessutom lyckades powerrollerna klonka in två jackpottor ned förmågeanvändandet. Därtill var byn som helhet skarp i speltrådarna. Inte så mycket att snacka om - det var en välförtjänt vinst.

Det sagt skulle jag vilja hävda att balansen här tippar åt byns håll. Två ulvar på nio spelare är mindre än en fjärdedel. Ojämnt antal spelare gynnar byn. Men framför allt skulle jag vilja hävda att powerrollerna blir betydligt starkare ju mindre spelet är. Även om chansen att hitta en ulv för siaren inte är så mycket större i ett litet spel, får varje siande större konsekvenser. Även om Basse inte hade klonkat en ulv med sitt första siande hade ett grönt namn (till, mtp att Basse redan outat sig grön i R1) gjort stor nytta för byns möjligheter att lösa spelet. Jag tror alltså att vanillaspel på så här få deltagare behöver balanseras till ulvfraktionens fördel. Jag skulle nog vilja hävda att det skulle vara balanserat om det var 7 - 2 bybor och ulvar, en siare men ingen väktare. Alternativt hade man kunnat ge en rollblockerare till ulvarna. Hade upplägget varit så i det här spelet hade nog byn vunnit ändå, men det hade varit jämnare.

Vapenmekaniken tyckte jag var lite spexig. Vanilla + någon extra grej bygger ju lite på att extragrejen framför allt ska vara något som sätter igång diskussion och ger lite mer mat till spelets tidiga rundor. Det funkade bra här. Min helt ärliga analys är nog att byn hade vunnit på att outa ett eller två vapen i R1 som @RasmusL föreslog. Kanske hade vapenmekaniken blivit mer intressant om det hade varit så att vi ulvar hade något att gå på där - kanske vapensiande eller information om siarens och väktarens vapen. Men som vanligt hade det ju stoppat in mer instabilitet i spelet, så jag vet inte. Det var i varje fall väldigt svårt för oss ulvar att göra något vettigt av vapnen, det enda jag lyckades deducera var att Rasmus inte hade pruttpistolen (eftersom han ville gröna mig för "full fjärt").

Jag tycker jag och Bio gjorde en helt okej match. I R1 lyckades vi i stort sett undgå misstankar. Det var mot slutet av R1 som Basse började misstänka Bio, och Rasmus misstänka mig. Själv tycker jag att jag inledde R1 bra: hittade min vanliga stil och hittade en grej att härja med BDG om. Vi hade ju gärna fått BDG utröstad, men när det inte gick blev det nattmord istället. Rasmus var vårt andrahandsval, så det kanske var tur att BDG-drevet tappade fart :). Jag tappade lite styrfart under andra halvan av R1. Jag tror det beror på att BDG - även när jag verkligen försökte sätta mig in i bybo-Vimes huvud - inte verkade så ond ändå. Jag hade behövt något nytt att gå på för att hålla ångan uppe. Men det är ju jobbigt att försöka ljuga ihop cases! Och ingen av er bybor levererade ju något bra som jag kunde hoppa på heller.

När Basse sa att han siat en ulv i R2 fattade jag ju att jag låg risigt till, men hoppades på att det antingen var Bio han siat eller att han spexat till det och siat BDG men körde en rövare för att få fart på tråden. Inlägget där jag argumenterade för att Rasmus var ulven Basse siat tycker jag var riktigt snyggt! Om det hade varit så att Basse inte siat mig tror jag att jag nog hade håvat in en del grönpoäng på det. Nu blev det memes istället!

Nåja, bra match, och väl kämpat av @BiobunkerVII!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Btw: jag tycker verkligen att det är helt rimligt att outa sig som siare i R1 på det här spelarantalet och med ett vanillaupplägg (d.v.s. väktare och ingen förmågeblockerare i ulvlaget). Det var ju inte som att jag eller Bio kunde kontraclaima när Basse hade siat mig. Och vi vågade ju inte skjuta på Basse till natten heller (vilket vi kanske gjort om han inte outat sig). Outar man sig inte som siare i R1 tror jag att man i varje fall ska göra det i R2 - oavsett om man siat rött eller grönt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Håller med Vimes om spelbalansen vad gäller små partier där både siare och väktare finns, men det är ju inte lätt som spelskapare att designa först och få veta deltagarantal sen. Nu var det redo att starta med 8 men det blev 9 i sista hundradelen, vilket å andra sidan inte motsäger första meningens första halva.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Det här var ett kul parti att titta på! Jag har lite svårt att hänga med i svängarna när det ska börja metaspelas på spelupplägg och sånt, då checkar jag ut; såna här basic spel är lättare att hänga med i för mig. Och så gillar jag korta rundor, det är bättre ur ett publikperspektiv eftersom det blir mindre att läsa. (Jag tycker inte på något sätt att konstruktörer ska ta hänsyn till publiken när de designar sina spel, vi är nog rätt få).

Min MVP går till Basse för siandet och sedan analysen av Biobunker. Fast Bunkers trollning var rätt snygg också ...
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag tror inte, men här får väl andra rätta mig, att jag spelade så olika som ulv som jag gjorde som lynchad bybo i förra partiet. Rasmus var lite inne på att han tyckte att det inte var riktigt samma spel. Jag kanske skulle ha fäktats mer där och hävdat att det för tusan bara var mitt andra parti och nåt borde man väl ha plockat upp.
Tar med mig att om det inte varit för den där satans Basse hade jag kanske klarat mig en runda till. Ingen av de ännu inte grönade hade mig som nummer 1 på rödlistan. Sen kan de ju så klart ha mörkat.
När jag tänker efter får nog Basse och Rasmus dela på första platsen i att sabba mina nerver. Den sista strimman av hopp kom när Rasmus kom in i R3 och inte var toksäker på att jag var ulven. Skärmavbild 2022-01-16 kl. 21.11.50.png

Höll iofs bara i sig några minuter innan han rödade mig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tror inte, men här får väl andra rätta mig, att jag spelade så olika som ulv som jag gjorde som lynchad bybo i förra partiet. Rasmus var lite inne på att han tyckte att det inte var riktigt samma spel. Jag kanske skulle ha fäktats mer där och hävdat att det för tusan bara var mitt andra parti och nåt borde man väl ha plockat upp.
Tar med mig att om det inte varit för den där satans Basse hade jag kanske klarat mig en runda till. Ingen av de ännu inte grönade hade mig som nummer 1 på rödlistan. Sen kan de ju så klart ha mörkat.
När jag tänker efter får nog Basse och Rasmus dela på första platsen i att sabba mina nerver. Den sista strimman av hopp kom när Rasmus kom in i R3 och inte var toksäker på att jag var ulven. View attachment 7976

Höll iofs bara i sig några minuter innan han rödade mig.
Det är riktigt kul att spela ulv men nervöst ——och svårt att jaga som bybo men då blir man mer lack över att få litar på en.
Sen så tycker jag alltid synd om de som utröstas tidigt i R1 R2 eller blir nattmördade i början.

Jag tyckte du spelade riktigt bra BioB.
I mina ögon var du mindre ulvig än Basse, Xyas, BdG, Vimes, Halo och Fjodor😆
Tom när de vart helt grönade spelade de mer skumt.
Kanske säger mer om min dåliga koll men jag tycker du spelar rätt likt mig och eftersom jag är så självcentrerad så tycker jag ju att mitt sätt är ju helt enligt hur en bybo ska va….fan…ingen verkar ju lita på mig…BioB vi har nog en del att jobba på.
Jag tror dock jag lär mig mer och mer ju mer spel jag är med i.
Basse irriterade sig på mig denna gång när jag tyckte jag fortfarande var en av de nyare men det känns så när BdG, Basse, Vimes, Halo och Rasmus mfl smider sina planer och lägger fram bra gräv…
Rasmus och Halo tex är riktigt svåra att få nåt grepp om och tex Vimes, Genesis och BdG känns så giftiga på det här spelet att de måste vara Varulvar bara för att de spelar så bra byboigt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Håller med Vimes om spelbalansen vad gäller små partier där både siare och väktare finns, men det är ju inte lätt som spelskapare att designa först och få veta deltagarantal sen. Nu var det redo att starta med 8 men det blev 9 i sista hundradelen, vilket å andra sidan inte motsäger första meningens första halva.
Jag tittade lite på det här. Jag hade nog inte reflekterat över det särdeles mycket. Tänkte nog att det var hyfsat lika med 2-6 vs 2-7 men nu var jag tvungen att räkna på lite siffror och Fick fram den här tabellen:

Lista om alla skulle slumpmässigt rösta och ingen siare eller väktare skulle finnas.

Antal ulvar i spelAntal bybor i spelAntal spelare% ulvarVinst% bybo ren slump
27922,22%29,84%
25728,57%22,86%
23540,00%13,33%
16714,29%54,29%
14520,00%46,67%
12333,33%33,33%
26825,00%15,63%
24633,33%8,33%
22450,00%0,00%
15616,67%37,50%
13425,00%25,00%
11250,00%0,00%

Med reservation för diverse beräkningsfel så kan man se att i det här fallet är det nästan dubbelt så hög sannolikhet för byn att vinna bara genom att lägga till en spelare till ekvationen. Det hade jag inte räknat med när jag satte ihop spelet.
 
Top