Varulv Minioner - Runda 1

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det här känns som ett
Röstläge:
View attachment 7923

Jag tycker att det här med att outa vapen eller inte bara kan hjälpa till drevet så det är bra att ni som är pushiga kan driva på det men jag har inte sett att det gett något ännu förutom att Basenanji valt att avslöja sin siare.

Jag är emot att outa vapnen då bara gör spelet kortare. Mer information för ulvarna att vinna på alternativt sätt ser jag det som. Visst i senare rundor så kanske det finns en poäng.

Men min tidigare galna tanke kanske kan komma till nytta? Alla i tur och ordning avslöjar fel vapen. Då kan bara ulvarna avläsa 1 vapen som varje bybo inte har men ulvarna måste ljuga också och därmed får vi 4 personer ljuger så länge en bybo alltid väljer ett vapen det inte har och så länge den försöker undvika ett redan valt vapen. Men det funkar bara om alla går med på att ljuga och vi gör det i den ordningen vi beslutat.
Om alla skulle outa vapen genom att ljuga så skulle det kunna se ut så här

Bybo Bläckfiskkastare
Ulv Gelegevär
Ulv Läppstickstazer
Bybo Pirayapistol
Bybo Pruttpistol
Bybo Uppumpningsgevär
Bybo Älgbedövningsgevär
Bybo Pruttpistol
Bybo Pirayapistol

Så om nu alla ljuger så har vi fyra bybor mot varrandra. Det skulle bli kaotiskt och definitiv seger till vargarna.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Varje gång man trycker på reply läggs ett citat i en och samma post. Så vill du svar på tre poster, tryck på reply på alla tre och när du scrollar ned sen ligger alla tre där och väntar på dig.
Tack hur gör man om man ändrar sig i att svara på en post?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Det här känns som ett


Om alla skulle outa vapen genom att ljuga så skulle det kunna se ut så här

Bybo Bläckfiskkastare
Ulv Gelegevär
Ulv Läppstickstazer
Bybo Pirayapistol
Bybo Pruttpistol
Bybo Uppumpningsgevär
Bybo Älgbedövningsgevär
Bybo Pruttpistol
Bybo Pirayapistol

Så om nu alla ljuger så har vi fyra bybor mot varrandra. Det skulle bli kaotiskt och definitiv seger till vargarna.
Asså det här hade jag missat. Major hjärnsmälta från Fjodor eller va fan
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Börjar förstå varför xyas spelar tyst :)

Det här känns som ett


Om alla skulle outa vapen genom att ljuga så skulle det kunna se ut så här

Bybo Bläckfiskkastare
Ulv Gelegevär
Ulv Läppstickstazer
Bybo Pirayapistol
Bybo Pruttpistol
Bybo Uppumpningsgevär
Bybo Älgbedövningsgevär
Bybo Pruttpistol
Bybo Pirayapistol

Så om nu alla ljuger så har vi fyra bybor mot varrandra. Det skulle bli kaotiskt och definitiv seger till vargarna.
Japp tänkte inte på att ulvarna skulle komma in tidigt. Rejäl brainfart.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Är det någon som har koll på röstläget? Jag gissar att det står mellan BDG och Xyas. Jag tycker nog Fjodor borde kunna vara ett alternativ, och de läsningar som dykt upp på Halo är intressanta, men där arbetar min tidigare magkänsla om att han är grön emot.
Vad är ditt case mot fjodorsenuba?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad är ditt case mot fjodorsenuba?
I korthet: noll skarpa ställningstaganden. När jag läser hans poster ser han "alla" (utom xyas och bdg) som grönish. Han verkar inte reagera självständigt på det som händer i tråden.

Det är inte jättevasst och mer än lovligt vagt. Så knappast ett case i egentlig mening.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det är ju egentligen nästan omöjligt att lyncha en bybo som inte vill bli det?

Man kan bara vifta med sitt vapen men då får såklart vargarna en clue till sitt andra wincon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är ju egentligen nästan omöjligt att lyncha en bybo som inte vill bli det?

Man kan bara vifta med sitt vapen men då får såklart vargarna en clue till sitt andra wincon.
Jo. Jag tänker att det så klart är lockande att vifta med vapnet om man är på väg ut, men jag tror vi gör bort oss om vi gör det. Ulvarna har flera chanser att gissa och vi vet inte exakt hur deras roller ser ut där på andra sidan.

Hamnar vi i ett svettigt läge där ulvarna har matchboll kan det förstås finnas en poäng att försöka rädda sig med ett vapenclaim. Men där är vi ännu inte. Sitt still i båten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Har nu snabbläst tråden. Svårt...

Halo har pingat lite men kollade R1 i Häxornas Rådslag och det stämmer bra med spelet nu. Jag vill inte rösta ut Halo den här rundan.
Sidd är svår, försöker jämföra med Incidentkommissionen och Mr Ulf men lite osäker, orange, kan tänka mig att rösta på.
BDG tycker jag har spelat bra, jag vill inte att BDG ska vara röd. Oklart men vill inte rösta ut.
Vimes är jag lita osäker på, har inte känts knivskarp i spelet, jag baserade min första reaktion på något som jag missförstod men nu är jag tvek. Kan tänka mig att motvilligt rösta ut.
Xyas vet vi ju inget om. Jag vill inte singla slant. Vill inte rösta ut.
Basse är grön
Biobunker ger mig lite skumma vibbar. Jag känner inte helt igen spelet från förra (som kanske inte är ett representativt spel iofs). Kan tänka mig att rösta ut.
Fjodorsenuba. Den konstiga/spännen "outa-ljug"-grejen är grönande. Det finns säkert en logik där som jag inte förstår, men det är rätt crazy och drar en massa uppmärksamhet att komma med sådana mästar-trick. Vill nog inte rösta ut.

Jag tror att ulvar gillar att rösta på Xyas.

Utifrån det kommer min röst att landa på Sidd.

Röst: Sidd

Och jag tycker att du ska outa vapen nu @Xyas . Vi vet att du är skarp och tror och hoppas på mer aktivitet i kommande rundor. Du kan rädda dig själv till en låg kostnad, tror du att du kan spela nästa runda så tycker jag att du ska göra det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
I korthet: noll skarpa ställningstaganden. När jag läser hans poster ser han "alla" (utom xyas och bdg) som grönish. Han verkar inte reagera självständigt på det som händer i tråden.

Det är inte jättevasst och mer än lovligt vagt. Så knappast ett case i egentlig mening.
Jag hade gärna önskat att det fanns något mer alternativ till BDG än Xyas. Men det har inte riktigt stampats upp något.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jo. Jag tänker att det så klart är lockande att vifta med vapnet om man är på väg ut, men jag tror vi gör bort oss om vi gör det. Ulvarna har flera chanser att gissa och vi vet inte exakt hur deras roller ser ut där på andra sidan.

Hamnar vi i ett svettigt läge där ulvarna har matchboll kan det förstås finnas en poäng att försöka rädda sig med ett vapenclaim. Men där är vi ännu inte. Sitt still i båten.
Jag håller ju inte alls med där. Majoritetsgrejen funkar ju ändå aldrig, players gonna play. Viktigt att veta att all outning efter R1 mycket väl kan vara helt bortkastad och endast gynna ulvarna. Vi vet mer i R2 när vi får se om vi får fulla rollen på den/de som dött eller iaf vapnet men i och med att vi inte vet det så kan vi nog utgå från att sen out = sämre out. kan ju vara värt med en hail mary på slutet men nä, jag tycker att vi bränner krutet tidigt och använder det för att vinna istället för att skydda oss mot en förlust.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Utifrån det kommer min röst att landa på Sidd.

Röst: Sidd
Det här är faktiskt inte ett helt oävet slternativ till Xyas eller Björn. Sidd glömmer jag av att han är i spel gång på gång. Det är ju inte ett bra tecken.

Jag hakar! Så får vi se vart det tar vägen!

Röst: Sidd
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
[
Jag är skeptisk till hela outandet problemet är att det finns flera att plocka här.

Fjodor vill inte ha något outande för det kan leda till kortare spel. Känns intes som århundradets hetaste argument.
Sidd går ifrån att vara helt emot till att nu 2 timmar innan rundans slut föreslå ett outande.
Rasmus drar igång hela outandediskussionen men jag tycker ändå hans argument har varit bäst.
Sämst av allas argument är Xyas i sitt andra inlägg
"Jag är 100% med på att BDG outar vapen." ingen övrig motivering.

Min röst är bortkastade på Sidd just nu även om jag tycker mig se ett klavertramp i det han skrev. Jag tror att vi hittar minst 1 ulv i gruppen av outandefanatiker.

Röst: Xyas
Svar på raden du skrev om mig:

Jag skrev INTE att jag ville ge förrädarna ett gratisvapen.
Jag frågade den församlade skaran om det var nån vitts med att klargröna en bybo.
Vore ju bra för byn att tex den vi tycker är skarpaste ulvjägaren blir grön.
Jag hade i åtanke att kunna gröna mig själv - tada 😀

Eftersom det hittills inte kommit in nån bra motivering så ska vi förstås sitta still i båten.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
[

Svar på raden du skrev om mig:

Jag skrev INTE att jag ville ge förrädarna ett gratisvapen.
Jag frågade den församlade skaran om det var nån vitts med att klargröna en bybo.
Vore ju bra för byn att tex den vi tycker är skarpaste ulvjägaren blir grön.
Jag hade i åtanke att kunna gröna mig själv - tada 😀

Eftersom det hittills inte kommit in nån bra motivering så ska vi förstås sitta still i båten.
Det menade jag inte helller det skulle ju vara lika med att säga "Jag är Ulv" hej och hå
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jo. Jag tänker att det så klart är lockande att vifta med vapnet om man är på väg ut, men jag tror vi gör bort oss om vi gör det. Ulvarna har flera chanser att gissa och vi vet inte exakt hur deras roller ser ut där på andra sidan.

Hamnar vi i ett svettigt läge där ulvarna har matchboll kan det förstås finnas en poäng att försöka rädda sig med ett vapenclaim. Men där är vi ännu inte. Sitt still i båten.
Håller med: vi bör väl få rätsida på det här med vad fi får reda på ang vapen och nattmördade/utröstade nästa runda.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag kan haka på mot Sidd, vet att jag drevat väl mycket mot BDG idag.

Kollade några äldre partier och Sidd brukar ta mer ställning än han gör men
samtidigt så var han bra på att imitera sitt bybospel när han var ulv sist.

Är det Sidd+BDG? Ingen aning men ändå troligen en bättre lynch än Xyas då BDG ville ha ut honom.

Röst: Sidd
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Sidd och outningsgate. Biobunker påpekade att det var konstigt att Sidd sådär plötsligt två timmar innan utröstning gick från att ha varit väldigt anti till att outa vapen till att föreslå om vi inte borde göra det. Jag har nu gått igenom det Sidd har skrivt om outning, och det första jag noterar är att det är en hel del, han har visserligen en del andra inlägg också men många av dom handlar om att outa vapen.

Sen verkar han inte vara särskilt konsekvent i sin åsikt samtidigt som han har väldigt starka åsikter om det. Han går från att vara väldigt skeptisk till att tycka att jag borde outa och att han kan ta på sig det om det är fel. Och efter att ha haft starka åsikter mot att outa, sen föreslagit att vi bör outa, så vid 18 idag så dryftar han idén om ifall det är bra eller dåligt att outa, som om han skulle ha glömt bort allt sitt tidigare spel. Jag vet faktiskt inte vad det här beteendet betyder, men nåt konstigt är det ju som pågår.

Sidd yesterday 11:04 said:
Sen så brukar jag ju argumentera för att så mkt info som möjligt ska fram men denna gång blev jag direkt väldigt skeptiskt till att vi ska ut med nåt då det är så förrädarna kan vinna. Det här blir klurigt.
Sidd yesterday 22:46 said:
Lite funderingar:
- Vapnen har inget med förmågorna att göra: det är endast för förrädarnas ena vinstmål och fluff.
- Alla får nog reda på de utslagna Minionernas vapen.
- Förrädarna har förstås ett ”nattmord”
- Jag tror en INTE förrädare har förmågan ”vapensiare”. Detta skulle väl betyda att de ”plockar” 3 bybor varje runda. (Sia vapen+nattmord+bybo röstas ut) Det skulle bli ett för kort spel.
- Martin skrev R1#5 att ”Ulvarnas gissning är innan utröstning” alltså har de en chans varje runda.
- Jag gissar att ulvarnas vapenvinstvillkor är fluff i början av spelet då det är för svårt för ulvarna att lyckas men i slutet blir det aktuellt då de lättare kan gissa rätt.
Sidd Today 10:04 said:
Jag är oerhört tveksam till att nån ska säga nåt alls om sina vapen!
Vi får ju se efter R1 vad vi får reda på/ eller ej på vapenfronten på de som blir utröstade och nattmördade.
Eftersom jag tycker att det borde vara för mkt power för förrädarna att kunna sia vapen (det skrev jag om i natt) så tror jag att det avslöjjas automatiskt vid frånfälle,
Vad tror ni om det här då: Vi tvingar den som ser ut att bli utröstad outar sitt vapen: vad gör det i R1 och luras den med falskt vapen så ser ju den bybo som faktiskt har vapnet att vi hittat en förrädare. Är det ok?
Sidd Today 10:07 said:
Ja Xyas varför ska just BdG outa vapen?
Sidd Today 10:08 said:
Röst: Xyas

I alla fall tills jag fått bra svar på vapenoutningen.
Sidd Today 10:20 said:
RasmusL: Varför just BdG?
Sidd Today 11:27 said:
Om jag läst tråden rätt så vill väl Rasmus, Xyas och även Vimes kan väl acceptera detta.
Om det stämmer så är det i mina ögon 3 tungväktare så jag hade nog vikt ner mig och inte sprattlat vidare.

Om vi inte har nåt bättre som by att lirka med så kör en outning nu rå Bdg!

Jag tar på mig smällen och måste ju vara den tyngsta spelaren som väger över beslutet BdG. 👍
Sidd Today 17:58 said:
Är det bra för byn att en spelare outar vapen i R1 och därmed blir klargrönad?
Den som klargrönad blir ju förstås ett mål för förrädarna att nattmörda.
Men då kan vi minska antalet troliga förrädare.

Om vi räknar på matten och antal rundor osv
Det vore bra att reda ut innan R1 går för långt.
Sidd said:
Ja den iden om att förrädarna kan sia vapen skrev jag sent nattetid post om att det skulle vara för kraftfullt så den grejjen är konstigt att Halo nu dryftar. Bra fångat BioB. Missade Halo att jag skrivit det eller har jag fel?
Sidd said:
Mitt tänk är ju förstås att om vi i byn klargrönar nån så är ju det en kandidat förrädarna ej kan dreva ut.
Och övriga byn kan lita på dennes ideer och att den gör sitt bästa osv.
Därav behöver de nattmörda denne.
Sidd 9 minutes ago said:
Svar på raden du skrev om mig:

Jag skrev INTE att jag ville ge förrädarna ett gratisvapen.
Jag frågade den församlade skaran om det var nån vitts med att klargröna en bybo.
Vore ju bra för byn att tex den vi tycker är skarpaste ulvjägaren blir grön.
Jag hade i åtanke att kunna gröna mig själv - tada 😀

Eftersom det hittills inte kommit in nån bra motivering så ska vi förstås sitta still i båten.
 
Top