Varulv Minioner - Runda 1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Öhhh väldigt konstig tolkning av vad jag skrev. Jag är skeptisk till outning då jag tycker att det är att ge bort information gratis med liten reward. Rasmus förklaring förstår jag och visst det är alltid bra att kunna gröna så många som möjligt.
Det jag menade med byns vilja är min lag är att om RESTEN av byn vill det så väger nog er större erfarenhet över min skepsis kring outande.
Ska det outas så ska de göras runda 1.
Outa!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Öhhh väldigt konstig tolkning av vad jag skrev. Jag är skeptisk till outning då jag tycker att det är att ge bort information gratis med liten reward. Rasmus förklaring förstår jag och visst det är alltid bra att kunna gröna så många som möjligt.
Det jag menade med byns vilja är min lag är att om RESTEN av byn vill det så väger nog er större erfarenhet över min skepsis kring outande.
Ska det outas så ska de göras runda 1.
Outa!
Fast resten av byn vill ju inte det, det är ju bara Rasmus och Xyas som verkligen vill det och av dom är det väl inte osannolikt att bara en tillhör byn. Så sluta göm dig bakom andra, vill _du_ att jag ska outa?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Nej jag vill inte att du ska outa för jag tycker det är att ge information till ulvarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Är på jobbet men vill bara konstatera att Biobunker, Fjodor och Xyas känns anonyma. Jag får inget grepp om dem. Rasmus tycker jag spelar bra, trots att jag inte håller med honom i sak. Halo9000 tycker jag varit pigg i inläggen, men där får jag erkänna att jag nog behöver syna honom lite mer ingående. BDG är jag kluven till och tycker nog fortfarande är bästa alternativet. Basse är förstås grön och Sidd är som vanligt svårläst för mig.

En vanlig R1 alltså.

I eftermiddag ska jag ta ett omtag och se om min röst ska ligga kvar eller om jag har något annat alternativ.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Röstläge:
1642073994003.png

Jag tycker att det här med att outa vapen eller inte bara kan hjälpa till drevet så det är bra att ni som är pushiga kan driva på det men jag har inte sett att det gett något ännu förutom att Basenanji valt att avslöja sin siare.

Jag är emot att outa vapnen då bara gör spelet kortare. Mer information för ulvarna att vinna på alternativt sätt ser jag det som. Visst i senare rundor så kanske det finns en poäng.

Men min tidigare galna tanke kanske kan komma till nytta? Alla i tur och ordning avslöjar fel vapen. Då kan bara ulvarna avläsa 1 vapen som varje bybo inte har men ulvarna måste ljuga också och därmed får vi 4 personer ljuger så länge en bybo alltid väljer ett vapen det inte har och så länge den försöker undvika ett redan valt vapen. Men det funkar bara om alla går med på att ljuga och vi gör det i den ordningen vi beslutat.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Vi har två drev och det intressanta är väl hur dessa två förhållit sig till detta.
Kortfattat varför:
- BdG för att denne verkat mest drivig i diskussionerna med Vimes och Rasmus och inte förbättrat sina kort.
- Xyas för lågflygeri: ej hjälpt byn på nåt sett.

Dreven i R1 kan ju förstås vara helt fel Ute.

Det mest logiska vore väl för dessa 2 att rädda sig själv i denna svåra R1 och rösta på det andra drevet.
Om nu inte båda är förrädare för då måste de ju hitta ett tredje tåg att försöka tuffa igång.
Xyas sitter ju som vanligt stilla, svårläst och gör ju inte ngr förhastade moves.
Vad gör BdG med sin röst?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Vi har två drev och det intressanta är väl hur dessa två förhållit sig till detta.
Kortfattat varför:
- BdG för att denne verkat mest drivig i diskussionerna med Vimes och Rasmus och inte förbättrat sina kort.
- Xyas för lågflygeri: ej hjälpt byn på nåt sett.

Dreven i R1 kan ju förstås vara helt fel Ute.

Det mest logiska vore väl för dessa 2 att rädda sig själv i denna svåra R1 och rösta på det andra drevet.
Om nu inte båda är förrädare för då måste de ju hitta ett tredje tåg att försöka tuffa igång.
Xyas sitter ju som vanligt stilla, svårläst och gör ju inte ngr förhastade moves.
Vad gör BdG med sin röst?
Xyas gör ju som vanligt, _ingenting_ av varken förhastade eller genomtänkta moves.

Är det din tolkning att jag inte förbättrat mina kort eller menar du bara att dom som röstat på mig inte ändrat sig?

Jag kommer förstås rösta på Xyas om det står mellan oss, och jag hade väl kunnat ha min röst där just nu också, bara det att det liksom inte ger något att dreva mot Xyas eftersom han ändå inte skriver några inlägg. Just nu känns det också som att spelet gått lite i stå, men förhoppningsvis så kommer det väl igång igen lite i eftermiddag när folk är tillbaka från jobb och så och då tycker jag att fler borde titta på Halo och se om ni inte ser samma sak som jag ser, han hoppar på ett 'lätt' drev (i det att han inte behöver hitta argumenten själv) och har sen redan börjat ursäkta sig eftersom han ju vet att jag är grön.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@fjodorsenuba när du i din första post skrev "för att få in första tjing" - vad motiverade till just Xyas? Visste du redan från början att du ville ha ut honom?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
@fjodorsenuba när du i din första post skrev "för att få in första tjing" - vad motiverade till just Xyas? Visste du redan från början att du ville ha ut honom?
Nej som jag sa tidigare så valde jag jag det sista namnet för att inte börja från första namnet. Hur skulle jag kunnat ha någon info alls? Innan nån säger nått så är ju R1 helt slumpmässig.
För att jag tycker man börjar från början allt för ofta. Nästa gång kan jag spela in en film när jag slår tärning om vem som blir slumprösten i R1 :D Nån blir först, och jag är inte rädd att börja även om jag blir ett mål.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nej som jag sa tidigare så valde jag jag det sista namnet för att inte börja från första namnet. Hur skulle jag kunnat ha någon info alls? Innan nån säger nått så är ju R1 helt slumpmässig.
Jo, för all del, men varför "första tjing"?

Jag menar att det är viktigt när man vet vem man vill ha ut och då försäkrar sig om att ha lagt den äldsta rösten. Men i runda 1 kan man ju knappast veta så mycket om de andra så då känns det lite udda?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Jo, för all del, men varför "första tjing"?

Jag menar att det är viktigt när man vet vem man vill ha ut och då försäkrar sig om att ha lagt den äldsta rösten. Men i runda 1 kan man ju knappast veta så mycket om de andra så då känns det lite udda?
Jag tror vi lite nyare spelare tycker det är väldigt svårt att ”läsa av” Xyas spel då det är så lite att gå på.
Detta gör att vi har svårt att se Xyas som grön.

Hur ska vi förhålla oss till en som inte hjälper byn i R1?
Vad tycker ni mer erfarna spelare?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Skulle du mått bättre av att jag lagt den på dig från start @Basenanji ? Resultatet hade varit det samma förutom att jag troligtvis flyttat min röst från dig då du är grön. Vid en lika röster så bryter mycket riktigt den först lagda rösten, därav att jag ville ha ut den.
Om jag sagt "Tjolahopp" istället för "första tjing" hade det gjort någon skillad då? Vad använder du för glada tillrop när du kommer först @Basenanji ?

För mig ligger fortfarande xyas rödast på min lista så min röst ligger kvar. Hade jag sett ett bättre alternativ så hade jag bytt från xyas. Ge mig något annat att gå på och övertyga mig om att någon annan än xyas förtjäner min röst.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Som det ser ut nu så kan BDG rösta på xyas för att själv undvika att bli utröstad.
@Basenanji behöver antingen få övriga byn att följa till Biobunker eller välja vem av xyas eller BDG som skall röstas ut.

@BiobunkerVII @Sidd är det vi som tolkar det här helt fel och det är BDG som är skum och vi borde rösta ut?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Med välja mellan xyas oc BDG som skall röstas ut så menar jag såklart med din omröstning. Och att det bara sker om inget annat ändras.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag samlar upp svar till både Sida och Fjodor här.

Sidd
Hur ska vi förhålla oss till en som inte hjälper byn i R1?
Vad tycker ni mer erfarna spelare?


Jag tycker att det är svårt att analysera spelare som inte deltar så mycket och Xyas är inget undantag. Under åren har jag dock ändrat min syn på honom, från att tycka att han är en osolidarisk spelare som duckar ansvar - till att vara en person som inte tänker säga något förrän han verkligen är säker. Det skiljer sig verkligen från min stil: jag babblar ju på om allt möjligt utan att vara det minsta säker. Xyas (tycker jag) är mer analytisk och väljer sina ord, särskilt i sådana här spel. I mer crunchiga spel har han lättare att diskutera spelupplägg, mekaniker mm och deltar då mer.

Nu vill inte jag ta Xyas i försvar utifrån hans närvaro eller spelstil - det vore ju slappt. Det som kan vara intressant att följa upp på Xyas är att han 1) egentligen bara pratar om sin beef med BdG och 2) svarar ganska snabbt på BdG:s post.

19:10 BdG skriver att Xyas är tyst
19:33 Xyas röstar på BdG efter att ha citerat Vimes som tycker att BdG har skrivit något konstigt
19:39 Xyas postar gammal konversation mellan Bdg och Xyas när de var ulvar.

Min samlade bedömning (för vad den kan vara värd) är ändå att Xyas är ganska grön. Jag tror på honom när han säger att hans grej är att diskutera speldesign, snarare än R1 i vaniljspel.

Fjodorsenuba
Om jag sagt "Tjolahopp" istället för "första tjing" hade det gjort någon skillad då? Vad använder du för glada tillrop när du kommer först?

Ja det hade gjort skillnad. Jag tänker så här: i R1 vet vi inget om varandra. Vem som får första rösten är inte så viktigt, tiebreakerfunktionen har ingen uppgift eftersom vi har så lite att gå på. I senare rundor kan det vara desto viktigare, när vi har info att gå på. Det som får mig att undra är om du redan innan spel hade bestämt dig för att rösta på Xyas och ville försäkra dig om att just han blir utröstad. Jag kanske läser dig fel här, men det är vad jag går igång på. Om du skrivit: "Tjolahopp, jag röstar Xyas, för han kommer sist i alfabetet!" så hade det vart en annan sak.

Jag försöker motivera mina röster. Supersvårt i R1, men så att andra kan läsa mig.

***

Men det där kan vara en ovidkommande detalj. Däremot uppfattar jag båda era inlägg som lite defensiva? Är det dumt att gräva runt det här?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Generellt vill jag att alla röstar efter eget beslut. Ta ställning! Be inte andra om vad ni ska göra, för då kan det användas som försvar om man röstar ut en bybo. "Oj, röstade jag ut en bybo, det var ju dumt, men jag gjorde ju bara som XX sa så det var inte mitt fel!"

Ge din bild av saker och ting.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Alla har ju givetvis olika spelstil.
Jag är nog mer som du Basse jag skriver det som först dyker upp i huvudet och hsmbar i skiten för det med jämna mellanrum. Tycker oxå det är skitsvårt runda 1 att trumma upp ett eget drev utan att det blir på nån liten smågrej.
Blir ju även knepigt om vissa spelare kommer undan med lågflygning för ”att det är hens spelstil” och en annan får ett drev för att man är mindre aktiv eller mindre speltekniskt lagd än andra.
Efter den här långa ranten ligger jag kvar på Xyas på grund av inaktivitet. Rasmus (tror jag det var sjukt jobbigt att gå bakåt och klippa och klistra på telefonen) frågade mig om jag hellre röstar ut en aktiv bybo, och där är svaret nej. Därför ligger jag kvar på honom.
 
Top