Minimum Viable Äventyr

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
691
Även jag hakar på difrosts bana.
Om äventyret menar att jag måste göra 95% av jobbet själv kan jag lika gärna hitta på de där sista 5% också.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
4,588
Location
Uppsala
Om äventyret menar att jag måste göra 95% av jobbet själv kan jag lika gärna hitta på de där sista 5% också.
Kan inte de där fem procenten vara gnistan som tänder inspirationselden och gör så du kommer på de andra 95?
 

svumpyn

Restless Lorekeeper
Joined
9 Feb 2008
Messages
512
Location
Örebro
Längde är inte det viktiga, det viktiga är att äventyret kan bära sig själv på informationen som presneteras. Jag vill inte sitta och behöva lista ut saker, det ska vara så pass tydligt att jag kan använda det direkt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
2,692
Kan inte de där fem procenten vara gnistan som tänder inspirationselden och gör så du kommer på de andra 95?
Så kan det vara. Och jag tror mig veta att vi har olika grundsyn här. För min del är det enkla att komma på "vad kul det vore att spela". Självklart behövs inspiration men film, böcker och världshistorien är lika bra som rollspel. Det jobbiga är att forma ideerna till ett konsekvent sammanhang som svarar på viktiga frågor, vare sig det är vad vill SLP X, eller hur ser vaktschemat ut eller vad som faktiskt står i dagboken (eller vad som nu är av betydelse). Jag är fullt kapabel att göra det själv som SL, men som @Lemur säger - varför då använda någon annans äventyr om jag ändå ska göra det träiga jobbet.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
4,588
Location
Uppsala
Det jobbiga är att forma ideerna till ett konsekvent sammanhang som svarar på viktiga frågor, vare sig det är vad vill SLP X, eller hur ser vaktschemat ut eller vad som faktiskt står i dagboken (eller vad som nu är av betydelse).
Här börjar vi då nosa oss närmre vad tråden lite handlar om. Eller kan handla om åtminstone. Det du uttrycker är att äventyret behöver svara på relevanta frågor? Och jag tänker, som en expansion av det, även avgöra vad som är relevant?
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
30,509
Location
Nynäshamn
Vilka komponenter är absolut minimum för er att spelleda ett äventyr/scenario?
Att det finns en fungerande struktur och att mysteriet man ska undersöka är väldefinierat. Att svaren, så att säga, finns.

Utöver det är ju allt extra godis bra, typ beskrivningar av platser och SLP:er och så vidare, men pratar vi "minimum viable" så behöver jag typ:
  • Vad har hänt?
  • Hur hänger saker ihop?
  • Vilka ledtrådar finns och vart pekar de?
  • Vilka viktiga platser finns? Och så behöver jag såklart veta vad som nu är viktigt för varje plats i relation till själva mysteriet/äventyret.
SLP-drivna fisktankar och sånt vet jag inte hur man spelleder överhuvudtaget, så där kan jag inte svara. Jag kan nätt och jämnt spelleda mysterieundersökande.


Jag behöver egentligen inte hjälp att "hitta på" saker. Jag behöver hjälp att strukturera upp saker. Skapa strukturer som är intressanta att utforska för spelarna.

Jag skulle kunna tänka mig ett fall där 5% hjälper mig att hitta på resterande 95%, men då måste det verkligen vara rätt 5%. Jag brukar ju prata om fraktala strukturer i rollspelsmakande, och tänker också mycket på det här med procedurella algoritmer och kompression. Om jag får en välfungerande grundstruktur med lagom stämningsfull text med hög informationsdensitet tror jag absolut att det kan "vecklas ut" till ett helt äventyr även om grunden bara är ett par-tre stycken. Jag är för dålig äventyrsförfattare för att kunna göra det själv, men det är något jag definitivt skulle vilja försöka mig på någon gång.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
691
Kan inte de där fem procenten vara gnistan som tänder inspirationselden och gör så du kommer på de andra 95?
Som @Bifur skrev.
Idéer är inte så mycket värda egentligen.
Jag hörde någon som snackade om appar (tror jag) och som sa nått i stil med "alla har en bra appidé, det svåra är inte att komma på idén utan det hårda arbetet att färdigställa den." Nått sånt.
 

Dimfrost

Misantrop
Joined
29 Dec 2000
Messages
7,457
Location
Tlön, Uqbar
Jag hörde någon som snackade om appar (tror jag) och som sa nått i stil med "alla har en bra appidé, det svåra är inte att komma på idén utan det hårda arbetet att färdigställa den." Nått sånt.
Jag har läst exakt samma sak om att folk hör av sig till författare med idéer på vad de borde skriva om.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
4,588
Location
Uppsala
Jag hörde någon som snackade om appar (tror jag) och som sa nått i stil med "alla har en bra appidé, det svåra är inte att komma på idén utan det hårda arbetet att färdigställa den." Nått sånt.
Vet inte om jag tycker detta håller som jämförelse. Äventyret kommer aldrig spela åt dig. Det kan aldrig vara mycket mer än en appidé, om än med varierad mängd specifikation. Rollspelandet runt bordet i sig kommer ju alltid vara “arbetet” i praktiken. :)
 
Top