Nekromanti Minimagi?

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Undrar om man regelmässigt införa minimagi. I så fall hur skulle detta utformas. Skulle man lägga dessa i respektive Ordensmagi, häxkonster m.m. Tycker minimagi är lite coolt framförallt och det ger lite extra krydda.

Vad tycker ni skulle detta förstöra balansen?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag tycker det skulle vara tufft om man fick Minimagi när man lär sig en Magiskola. Det blir visserligen lite underligt för Oskolade Mystiker. De kanske skulle kunna få Minimagi när de når vissa nivåer i Permanent Korruption, eller någon sorts mindre variant av varje Förmåga de lär sig.

Exempelvis:
Teurg: Heligt Ljus, Fördriva ohyra, Rena vatten.
Ordensmagiker: Vindfläkt, Värm vätska (en kopp te eller liknande), vindviskning (buktaleri)
Häxa: Eldflugor (lykta), Regnskydd
Svarkonstnär: Förrutnelse (t ex få ett mål mat att ruttna), Varbölder (ge någon ett högst synligt men ofarligt sjukdomssymptom)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Genie_GM;n52374 said:
Jag tycker det skulle vara tufft om man fick Minimagi när man lär sig en Magiskola. Det blir visserligen lite underligt för Oskolade Mystiker. De kanske skulle kunna få Minimagi när de når vissa nivåer i Permanent Korruption, eller någon sorts mindre variant av varje Förmåga de lär sig.

Exempelvis:
Teurg: Heligt Ljus, Fördriva ohyra, Rena vatten.
Ordensmagiker: Vindfläkt, Värm vätska (en kopp te eller liknande), vindviskning (buktaleri)
Häxa: Eldflugor (lykta), Regnskydd
Svarkonstnär: Förrutnelse (t ex få ett mål mat att ruttna), Varbölder (ge någon ett högst synligt men ofarligt sjukdomssymptom)
Vet inte riktigt om detta är kompatibelt med Järnringen: men regler har tillkommit i Eon IV för sånt här minimagi, dessutom har väl D&D sina 'cantrips' eller Level '0' spells?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag gillar tanken. Man kunde få välja 2(?) per nivå i sin magiskola. Har man Gesäll i Ordensmagi så har man 4 minimagier?

Oskolade magiker får inga, eller så får de lägga erfarenhet på en separat förmåga som ger dem 1T4 minimagier, typ?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
2 per nivå tycker jag också låter bra. Däremot gillar jag inte att betala xp för att få random antal av nåt, det blir lätt att man känner att man får en "dålig" karaktär om man inte slår bra.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Minimagi lista:
Teurg: Heligt Ljus, Fördriva ohyra, Rena vatten.
Ordensmagiker: Vindfläkt, Värm vätska (en kopp te eller liknande), vindviskning (buktaleri) Ljuspel,
Samlingsnamn för (vardagsminimagi som går på känsla. Typ öppna stänga dörrar bläddra i böcker och fram för allt städa.)
Häxa: Eldflugor (lykta), Regnskydd
Svarkonstnär: Förrutnelse (t ex få ett mål mat att ruttna), Varbölder (ge någon ett högst synligt men ofarligt sjukdomssymptom)

MEr...
 
Top