KH Minimagi för vanligt folk i kontakt med förfäder och andra väsen

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Magins väv, som bland annat hade ett intressant avsnitt om fokusföremål, hade en sorts minimagi som kallades bruksmagi. Det var visserligen bara något som magiker kunde använda men jag blev lite inspirerad av historisk magi att spåna på några starkt ritualiserade och begränsade minimagier för ickemagiker. Det är bara en lös idé men kanske något att fundera vidare på, självklart beroende på hur man vill att magi ska fungera i spelvärlden. Min tanke är något som är väldigt svagt men skulle kunna ha en statisk signifikans på populationsnivå och bli något som folk fortsätter att göra för att det lite vagt påverkar till det bättre men utan att man kan peka på enskilda tillfällen.

Skyddstecken,
exempelvis cornu, om ett slag för Insikt lyckas får den som försöker kasta magi på utövaren -1t6 i färdighetsvärde.

Förfädernas stöd,
om ett slag för Insikt lyckas i samband med ritual på för kulturen lämplig plats, hemmaaltare, nekropol eller liknande, så får utövaren 1t6 färdighetsvärde att använda till ett tärningsslag. Måste användas inom en kalendervecka.

Deltagande i offerritual
Om utövaren deltar i en offerritual vid ett tempel (utförd av pontiff, hierophant eller motsvarande) och får del av köttet som blir över när ben och ínälvor bränns tillsammans med örter, rökelse och annat till en gudoms ära samt lyckas med ett slag för Insikt får denne 1t6 färdighetsvärde att använda vid ett färdighetsslag om det inte går alldeles på kant med gudommen offret utfördes till. Om pontiffen misslyckas med sitt slag för Insikt kommer deltagarna få -1t6 om de inte lyckas med sitt slag för Insikt. I så fall slipper de avdraget. Modifikationen måste användas inom en månad respektive kan undvikas om man inte gör något som kan tänkas relateras till gudomen i en månad.

Förbannelse
Om utövaren har läst in sig på en standardförbannelse kan denne genomföra denne och via diverse rituellt uttryckta omskrivningar om vad som ska hända målet ge målet -1t6 färdighetsvärde på en för målet viktig handling.

Funderingar:
  • Öppna/stänga ett snäpp i stället för +/-1t6?
  • Kanske större effekt om det är familjeöverhuvudet som är utövaren?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Spännande tankegångar. Athos är helt riktigt en magisk värld, med andar, elementarer och demoner som besjälar den. Så det är logiskt om magiker inte har ensamrätt på det övernaturliga. Snarare än minimagi skulle jag nog snarare se att det finns förmågor som låter folk interagera med det magiska - tex Sändebud och Siare som ju redan presenteras 8 Grundboken. Offerpräst kunde definitivt också kunna vara en sådan förmåga.

Men jag skulle nog också säga att man bör tänka på vad som är relevant för RP. Bara för att krunska dammbönder i Sassanshar har lärt sig en långdans som åkallar Daggens gudinna så behöver man ju inte ha regler för det, om det inte förväntas påverka RP.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Spännande tankegångar. Athos är helt riktigt en magisk värld, med andar, elementarer och demoner som besjälar den. Så det är logiskt om magiker inte har ensamrätt på det övernaturliga. Snarare än minimagi skulle jag nog snarare se att det finns förmågor som låter folk interagera med det magiska - tex Sändebud och Siare som ju redan presenteras 8 Grundboken. Offerpräst kunde definitivt också kunna vara en sådan förmåga.

Men jag skulle nog också säga att man bör tänka på vad som är relevant för RP. Bara för att krunska dammbönder i Sassanshar har lärt sig en långdans som åkallar Daggens gudinna så behöver man ju inte ha regler för det, om det inte förväntas påverka RP.
Så sant, det här dök upp i huvudet mest på grund av tidigare kampanjer som varit betydligt med lågmälda beträffande magi och tänkte att jag kunde slänga ut mina tankat för allmän beskådan och eventuell inspiration. Ja, förmågor är nog bättre. Kanske ska ha någon kontakt-med-förfädernaförmåga också utöver de du nämnde som redan finns och jag inte tänkte på. Satt även och klurade lite på hur ett präst/pontiff/hierofantyrke kunde se. Det är inte självklart vad som tillför något eller vad som kanske bara skulle vara en variant på något som redan existerar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag tror inte vi kommer att lansera något "präst"-värv. Däremot kan det komma förmågor som liknar t.ex. Gesäll eller Sändebud för att ha präststatus - vilket kan ge sociala och övernaturliga fördelar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag tror inte vi kommer att lansera något "präst"-värv. Däremot kan det komma förmågor som liknar t.ex. Gesäll eller Sändebud för att ha präststatus - vilket kan ge sociala och övernaturliga fördelar.
Det tycker jag låter klart intressant. Jag kan se framför mig att prästförmåga i stil med Gesäll för en vanlig ordinär präst och en lite speciell präst har kanske även Sändebud och/eller Spådom lite beroende på typ
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag tror inte vi kommer att lansera något "präst"-värv. Däremot kan det komma förmågor som liknar t.ex. Gesäll eller Sändebud för att ha präststatus - vilket kan ge sociala och övernaturliga fördelar.
Inte klassiska munken heller? 😢
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Inte klassiska munken heller? 😢
Vad skulle du vilja se i en munk, vad är det du skulle sakna om den inte finns?

P.s. Eller om jag ställer frågan såhär, vad är en klassisk munk för dig? Är det de mediterande munkarna i Gigant, är det Lysande Vägens fattigmunkar? Är det kung-fu munkar?
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Vad skulle du vilja se i en munk ...
Det var visserligen inte mig direkt frågan var ställd men jag tycker frågan är lite spännande även ur ett kulturellt perspektiv. Jag har upplevt spelvärlden som något senmedeltida i teknisk och kulturell utveckling men samtidigt nästan helt utan det inflytande kristendomen hade under medeltiden i vår verkliga värld (finns förvisso solgudsdyrkan som verkar ta något sorts akenathon-kristendomsliknande förhållningssätt). Därför har det för mig kännts som en ändå i kultur rätt så antikeninspirerad kultursfär (en av de första böckerna jag blev sugen på att plocka fram ur hyllan var Kaananeiska legender) och då kan man alltid fundera över om det vi/jag/du brukar förknippa med munkar finns? Det är ju absolut inget som hindrar att det finns munkar men förutom den relevanta regelmässiga frågan tycker jag den har en viss inverkan på hur spelvärlden upplevs.

En fundering från en iller som kanske ibland nördar med sig lite onödigt mycket 😀 eller för all del har svårt att släppa antiken 😬
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag har upplevt spelvärlden som något senmedeltida i teknisk och kulturell utveckling men samtidigt nästan helt utan det inflytande kristendomen hade under medeltiden i vår verkliga värld
Exakt!

(finns förvisso solgudsdyrkan som verkar ta något sorts akenathon-kristendomsliknande förhållningssätt).
Akhenaton har väl kanske legat lite i bakhuvudet, men varken Shamashdyrkare eller Utu-dyrkare är monoteistiska i vår mening. De ser andra gudar som fullt legitima, om än kanske underordnade Shamash eller Utu. Den stora schismen är förstås om vem som är den sanna solguden...

Därför har det för mig kännts som en ändå i kultur rätt så antikeninspirerad kultursfär (en av de första böckerna jag blev sugen på att plocka fram ur hyllan var Kaananeiska legender)
:) Bra idé. Våra unga gudar är ju i stor utsträckning just feniciska/kananeiska


och då kan man alltid fundera över om det vi/jag/du brukar förknippa med munkar finns? Det är ju absolut inget som hindrar att det finns munkar men förutom den relevanta regelmässiga frågan tycker jag den har en viss inverkan på hur spelvärlden upplevs.
Jag kanske inte skall dra ut på det här mer ;) Givetvis finns det munkar i Kopparhavet, men inte i västerländskt kristet stuk. Olika munkordnar är unika, men det gemensamma är väl typ att de är asketiska sammanslutningar som lever efter en regel och tjänar något högre syfte. Erik Granströms munkordnar i Trakorien (som Hyferermunkarna) finns givetvis, och andra i samma mall kan defintivt dyka upp - uråldriga gravväktarordnar, mediterande självperfektionister och lärdomdyrkande sanningssökare.

Men ingen broder tuck
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag kanske inte skall dra ut på det här mer ;) Givetvis finns det munkar i Kopparhavet, men inte i västerländskt kristet stuk. Olika munkordnar är unika, men det gemensamma är väl typ att de är asketiska sammanslutningar som lever efter en regel och tjänar något högre syfte. Erik Granströms munkordnar i Trakorien (som Hyferermunkarna) finns givetvis, och andra i samma mall kan defintivt dyka upp - uråldriga gravväktarordnar, mediterande självperfektionister och lärdomdyrkande sanningssökare.

Men ingen broder tuck
Vafalls? Inga feta munkar som tycker att det är deras uppgift att se till att de blir rika(re), och ägnar sig åt vällust genom att äta och dricka gott? ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det finns gott om personal på Athos tempel, och där finns även en drös med präster. Anledningen till att vi inte riktigt slänger in präst som värv är att vi inte vill hamna i en slags Cleric-roll. Präst i Athos är mer av ett politiskt ämbete där flesta endast hävdar tolkningsföreträde pga av maktstatus (som mycket väl kan komma av templet) men i grund och botten så är det som vilken teckentydare eller siare som helst. Men för det messta, som så ofta runt Kopparhavet, är det med vilket mandat man beskattar sina undersåtar och vilken makt man hotar med om skatten uteblir.

Så, en präst är en slags tempelföreståndare, och inte så väl lämpad som RP, men det går ju utmärkt att ha ett spel som utspelar sig i och runt en ziggurat eller liknande, och spela ut alla de intriger och maktkamper som sker där.

Det dyker inom kort även upp lite extramaterial kring hur man skapar egna värv (och folkslag). Den lösning som på sikt nog kommer finnas från officiellt håll är ett möjligt Lärd-värv samt förmågor som ex Prästvigd, Sändebud, Orakel eller liknande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag får erkänna att det är lockande att införa "Ninkasi Små Bröder", som bjuder på både vitöl, brunöl och trippelöl. Ninkasi ske pris!


eduard_gru_tzner_drei_mo_nche_bei_der_brotzeit_1885.jpg
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Vad skulle du vilja se i en munk, vad är det du skulle sakna om den inte finns?

P.s. Eller om jag ställer frågan såhär, vad är en klassisk munk för dig? Är det de mediterande munkarna i Gigant, är det Lysande Vägens fattigmunkar? Är det kung-fu munkar?
Jag har alltid föreställt mig munken som den örtkännande lärda mannen med lugnt sinne och överraskar alla när det visar sig att han faktiskt kan försvara sig och slåss med sin stav. Hade även kunnat tänka mig någon form av magiska förmågor i form av välsignelser som kan användas med skyddande, helande eller upphöjande egenskaper. Det går säkert att snickra ihop med de regler som fins men jag gillar ändå när det fins färdiga värv/yrken/klasser att utgå ifrån innan man börjar forma sin karaktär mer fritt. Tex förmågor som man bara kan ha med en viss bakgrund då det krävs flera års erfarenhet för att bygga upp den. Sen kan man böla att vara mer av en helare eller krigarmunk. I DoD -91 så var munken en favorit för min del. :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Spånade lite på en förmåga för en präst med lite inpiration från förmågor som Handelshus, Skeppare, Gesäll och Invigd. Det är svårt att balansera och jag vet inte alls hur väl den passar in i spelvärlden så som ni tänkt er den som skapare men Ur Illerns hjärnvindlingar 7 :)


Du tillhör ett prästerskap för en gudom i en given stad, oftast hemstaden. Du har en sigillring, amulett eller liknande symbol som visar din tillhörighet.

Alla slag för Lärdom beträffande din gudom öppnas två snäpp.

Ett lyckat slag för Status och uppvisande av prästerskapssymbolen innebär att du kan få husrum hos präst eller tempelpersonal för samma gudom i en annan stad eller hjälp med enklare praktisk hjälp.

Om du organiserar tempelpersonal eller ritualer för din gudom öppnas slag för Utstrålning (eller motsvarande) två snäpp.

Du kan genomföra en offerritual till din gudom. Om ett djur - typ av djur varierar utifrån gudom, tid på året och syfte - offras och enligt den höggradigt strukturerade offerritual som finns föreskriven i rullorna (kräver örter, ceremonikniv, dyra doftörter och liknande motsvarande 40 shekel plus själva offerdjuret, om man behåller sin offerkniv blir kostnaden 30 shekel) och en utmaning (Handel, Lärdom, Status, Trolldom) får minst resultat Begränsad kvalitet så kommer en portion av gudomens kraft nedkallas till offerdjurets kött. Alla som närvarat under ritualen och äter av kötet kommer få ett viktigt tärningsslag öppnat ett snäpp under förutsättning att det ligger något så när i linje med berörd gudoms aspekter. Beroende på inställning hos guddom och offerförrättare så kan Handel i utmaningen bytas ut mot Spel. Om Handel väljs är kontakten med gudomen mer av ett schackrande och förhandlande. Om Spel väljs sker kontakten på lite mer utmanande sätt och genom att locka och milt provocera gudomen att hjälpa.

En präst kan så klart även ha exempelvis Magisk pakt med sin gudoms vänstra hands handgågna väsen och kunna mer konkret magi och besvärjelser eller vara särskilt utvald med Sändebud. Ovanstående förmåga är för vanliga präster som uppnått en given nivå vid ett tempel eller annan helgdom och kan utföra vissa genom tiderna nedtecknade och med gudomen överenskomna ritualer och är insatt i administration och gudomens kunskaper.
 
Top