Nekromanti miniatyrer, en hög? hjälp.

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Någons som kan rekommendera ett sätt att för en billig penning skaffa en hög med miniatyrer.
Fantasytema och billigt är önskemålet. Finns det kanske ett brädspel med många gubbar, eller vad ska jag sikta på?
Variation är önskvärt.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
D&D Minis är ju inte särskilt billigt, men bättre än Warhammer i alla fall. Mer variation, också. Om jag inte minns fel har World of Warcraft: The Board Game en hel uppsjö miniatyrer (enfärgade, så typ grön/gul/röd style), men det var typ 10 år sedan jag spelade det så rätta mig om jag har fel. Doom: The Board Game har liknande grej, fast där är det Doom-monster och bara typ 6 olika typer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Gå till din lokala modellbyggaraffär (eller pröva Wentzels nästa gång du är i stockholm) och köp en bunt Prince August-gjutformar för fantasy. Orcher, dvärgar, riddare, bönder.... allt möjligt och typ tre varianter av varje (åtminstånde) ofta fler.

Billigt, varierat, kräver bara lite pyssel.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Titta förbi olika spelföreningar, kolla om folk har bitz över, de får man nästan alltid skitbilligt, hör om folk har figurer som de inte kan använda i armeer, och sist men inte minst, hör om folk ska köpa från billigare figurmakare så du kan spara in delar av frakten också.

/Luna Lovegood
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
slanfan;n86623 said:
Någons som kan rekommendera ett sätt att för en billig penning skaffa en hög med miniatyrer.
Fantasytema och billigt är önskemålet. Finns det kanske ett brädspel med många gubbar, eller vad ska jag sikta på?
Variation är önskvärt.
Vitulv sålde en mass Reaper Bones på Dancon, han kanske vill bli av med ännu flera?

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Något jag tycker kan vara en fördel med prince august-gjutna gubbar i rollspelsammanhang är att de blir lite lagom odetaljerade. Det tycker jag funkar jättebra för framförallt NPC:er (fiender och sånt) eftersom man inte får känslan "det där är ju Ufgnat som som vi dödade förra veckan. Vad gör han vid liv? Jasså, det är en annan orchboss".

Det känns heller inte lika vanhelgande att ge dem en snabb lite halvdan målning.

Dessutom har de katapulter och sånt för en billig peng.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Rymdhamster;n86706 said:
Något jag tycker kan vara en fördel med prince august-gjutna gubbar i rollspelsammanhang är att de blir lite lagom odetaljerade. Det tycker jag funkar jättebra för framförallt NPC:er (fiender och sånt) eftersom man inte får känslan "det där är ju Ufgnat som som vi dödade förra veckan. Vad gör han vid liv? Jasså, det är en annan orchboss".

Det känns heller inte lika vanhelgande att ge dem en snabb lite halvdan målning.

Dessutom har de katapulter och sånt för en billig peng.
Sablar vad charmiga de där gjutformarna är, känner igen en massa av dem från när jag var liten - dock bara till sillhuetten eftersom att de brukar bli just odetaljerade.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Köp äldre utgåvor av dåligt målade Warhammerminiatyrer på tradera, är nog det absolut billigaste alternativet. Om de är gräsliga kan färgen tas bort med grönsåpa.

Vill du däremot ha -snygga- miniatyrer för fantasyrollspelsändamål rekommenderar jag Reaper miniatures, men det är extremt mycket dyrare i jämförelse.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
DnD-brädspelen är ett hyfsat prisvärt alternativhttp://www.boardgamegeek.com/boardgame/59946/dungeons-dragons-castle-ravenloft-board-game

Reaper startade sin andra Bones-kickstarter typ en vecka efter att den första var levererad. Om de följer det mönstret startar Bones III snart.

Denizen har snygga, billiga figurer och grym service. Tyvärr inkompatibla i skala med typ allt som tillverkas idag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Billigast i längden antar jag är att skippa minis och köra med markörer. Typ skriva ut lite schyssta bilder och klistra fast på nån rund grej. Lite pyssel och kan kräva lite inköp av udda ting för att få det fint.

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
DeBracy;n86738 said:
Billigast i längden antar jag är att skippa minis och köra med markörer. Typ skriva ut lite schyssta bilder och klistra fast på nån rund grej. Lite pyssel och kan kräva lite inköp av udda ting för att få det fint.
Har dessutom den fina egenheten att spelarna kan få verkligt personliga spelpjäser med väldigt lite ansträngning. Kan man inte måla själv är det oftast en hyfsat smal sak att hitta en bild som känns passande på nätet. Jag är säker på att det finns gott om verktyg för att förvandla faktiska foton eller bildrutor från en film till något som ser mer målat eller ritat ut.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag kan rekommendera Reaper Bones, men självklart är det billigare att vara med på kickstartern, och då är det nog ändå dyrare än att köpa gamla miniatyrer på tradera eller göra runda göbbar.

Eller fixa klippgubbar för den delen (som också tillåter customizering). :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Sen, om du inte har något emot att pyssla själv finns ju möjligheten att göra helt egna minis. Den här killen har börjat draigång en serie om det:

https://www.youtube.com/watch?v=c4Q8y0HN0Ag

Men självklart kommer det ta betydligt längre tid än att gjuta dem, vilket egentligen går rätt fort och ofta kräver rätt lite efterarbete om du bara är noga när du sätter ihop gjutformshalvorna.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag har lekt med tanken på att använda leksaksfigurer för barn som miniatyrer till Western och World War II. Kanske finns det snygga och billiga leksaksfigurer i plast som duger lika bra som rollspelsminiatyrer?
 
G

Guest

Guest
Nästan gratis blir det om man snor plastbaser från t.ex. Tjuv & Polis, och sätter i silhuettfigurer av papp. Vill man inte rita sina egna så finns det flera typsnitt med figurer att ladda ned gratis. De används alltså med vanliga ordbehandlingsprogram och har figurer i stället för bokstäver, och storleken går följaktligen att variera på samma sätt som med text. Det fanns några riktigt snygga minns jag, särskilt ett med space opera-figurer. Jag ska se om jag hittar länken.
Passar inte det är det bara att googla fram en bild man gillar och skriva ut den i lämpligt format.

http://greywolf.critter.net/fonts.htm
http://zenseeker.net/PaperMiniatures/Fantasy.htm
 
Top