Nekromanti Miniatures i rollspel

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Funderar på vilka rollspel som förutsätter att man spelar med miniatyrer, där det typ står uttryckligen i reglerna att man BÖR spela med dom och att reglerna stödjer det.
Det jag kan komma på ärr typ :
Tale of Blades and heroes
D&D (försätter jag att någon av de nyare versionerna passar)
Savage worlds (om jag inte minns fel)
Warhammer 1ed

Några fler eller har jag fel angående någon av de jag nämnt?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Zoth-Ya;n199238 said:
Funderar på vilka rollspel som förutsätter att man spelar med miniatyrer, där det typ står uttryckligen i reglerna att man BÖR spela med dom och att reglerna stödjer det.
Det jag kan komma på ärr typ :
Tale of Blades and heroes
D&D (försätter jag att någon av de nyare versionerna passar)
Savage worlds (om jag inte minns fel)
Warhammer 1ed

Några fler eller har jag fel angående någon av de jag nämnt?
Warhammer 1e går alldeles utmärkt att spela utan miniatyrer, och jag tror att sådana knappt nämns i reglerna.

D&D 3e går bra att spela utan miniatyrer, men att använda dem underlättar många strider och kan rekommenderas. D&D 4e förefaller närmast kräva miniatyrer. Övriga versioner av D&D går utmärkt att spela utan miniatyrer.

För övrigt så är jag av den åsikten att spel som förutsätter användande av miniatyrer knappt kan räknas som rollspel - möjligen någon slags hybrid mellan rollspel och någon annan typ av rollspel. Men det är bara min åsikt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
erikt;n199306 said:
Warhammer 1e går alldeles utmärkt att spela utan miniatyrer, och jag tror att sådana knappt nämns i reglerna.
Njaä både rätt och fel där. Jag menar såklart den riktiga första versionen. Warhammer The Mass Combat fantasy role-playing game.
:)
Och där utgår man definitivt från att man använder miniatures
 
Top