Nekromanti Mindre nednötning?

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Definitivt inte. Herregud, det är mig och Eleas vi pratar om, man...</div></div>
Okej, det finns ett berg av grejer fel med det här. Till att börja med: det är inte bara fånigt utan dessutom ett enormt och självtjänande argumentum ad verecundiam att åberopa sin egen förträfflighet för att motivera varför något inte kan stämma.
Bortsett från detta verkar du ha missuppfattat vari »roligt« består här; att spelleda en rolig strid i Drakar och Demoner eller Eon kräver ett helt annat skillset än i D&D4, där det potentiella roliga främst (och det regelstödda roliga helt) består i taktiska utmaningar. Så även om vi köper din barocka premiss att ni är själve Jesus på det här med att spelleda strider i de system ni är vana vid, betyder det ingenting för er förmåga i det här helt andra systemet.
Resten av problemen lämnar jag därhän, av skäl icke minst bannulära, men mest uttråkningsrelaterade; jag orkar helt enkelt inte.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det gjorde dels striden lite seg, och dels var det svårt att visualisera sig hur vi bara stod och hackade på fanskapet.</div></div>
Ett tips i all välmening: tag fasta på regelbegreppet bloodied, vilket skulle kunna översättas i andemening om än knappast bokstavligen som sårad. Den uttalade avsikten är att det är när man når denna andel av sina träffpoäng man faktiskt blir fysiskt skadad, och det antagligen ganska lätt: en lång rispa, en rejäl bula. Allt innan den punkten och förresten kanske det mesta efter den också beskrivs alltså lämpligen som rena lägesförluster, tilltagande utmattning, tappande av andan och vidare på samma sätt.
Hur man vill sköta helande ord, drycker etc. i relation till detta — sluter sig verkligen ens sår, eller kommer man bara över effekten? — får man väl själv avgöra, men det rimligaste såväl som mest uppenbara ter sig vara att man i varje läge beskriver det så som känns mest stämningsfullt. (Själv skulle jag till exempel gravitera mot att beskriva drycker som fysiskt helande men inte en Warlords inspirerande ord.)

Alltså: det handlar inte så mycket om att bara stå och hacka, det är ett bokstavligt perspektiv på en träff som är direkt och avsiktligen olämplig för D&D4. Det gör naturligtvis inget åt segheten, men vi kan inte få allt här i världen och sannerligen inte på en gång.



/Feliath — timepieces by the author; catering by James Bond
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Angående den första issuen; skitsamma, let's not go there.

Vi kan diskutera den andra istället, den är ju dessutom mer relevant för diskussionen:

Alltså, jag hajjar väl själva grejen, att hp inte nödvändigtvis representerar faktisk skada, utan mest är ett mått på ens character shield. Så kommer jag definitivt använda det när jag spelleder, också.

Men en NPC på lvl 2, säg en fighter, med Constitution +3, kommer ha 8x2+3, rätta mig om jag har fel...19 hit points. En PC-fighter på lvl 2 med Constitution +3 kommer ha 15+6+3=24 hit points. En lvl 2 goblin sharpshooter har 31 hit points. En hobgoblin soldier lvl 3 har 47 hit points. De har båda Constitution +3. De får alltså somehow betydligt mer hit points än vad PC:er får, och groteskt mycket mer hit points än NPC:er. (Eller ah, nej...jag ser nu att NPC:er får mindre hit points till att börja med, men sedan mer hit points per lvl än PC:er...god, why?)

Jag fattar inte hur Wizards har tänkt här. Varför är det så? Hur är det balanserat? Hur är det rimligt? Är det för att kompensera monstren för att de inte har någon healing surge? (Eller det kanske de hade? Jag minns inte). Hur många svärdshugg med 1T8+2 i skada ska det liksom krävas för att få ned en goblin sharpshooter lvl 2? Okej, en Warlock på lvl 1 med Flames of Phlegetos kan slå ut gobbon på en träff, men då måste han slå typ så bra det överhuvudtaget går, och det är en -daily- power.



- Ymir, förbryllad, helt enkelt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Ymir said:
(Eller ah, nej...jag ser nu att NPC:er får mindre hit points till att börja med, men sedan mer hit points per lvl än PC:er...god, why?)

Jag fattar inte hur Wizards har tänkt här. Varför är det så? Hur är det balanserat?
Två ord: Magic items. Rollpersonerna förväntas samla på sig krimskrams så det står härliga till, med rustningar och magiska vapen och specialföremål etc. Man förväntas iaf ha ett magic item på en level under sin egen, ett på samma level, och ett på leveln högre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är till för att slagsmål ska vara långa, böjande, omväxlande och svåra varje gång. Blir de bara långa och tråkiga är det antagligen encounterdesignen det är fel på och inte systemet, faktiskt. Jag är rätt så övertygad om att det är där ditt problem ligger, inte i mängden hit points ett monster har. Vill man ha monster som skall bli utslagna av en träff så använder man Minions, men designtanken med systemet är att monster inte ska dyka på en träff.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Som Snow var inne på: Ja, du räknar fel. Med Con 16 blir det som följer.

PC Fighter 2: 15 (level 1) + 16 (Con) + 6 (level 2) = 37 hp

NPC Fighter 2: 8 (level 1) + 16 (Con) + 8 (level 2) = 32 hp

Monster Soldier 2: 8 + 16 (Con) + 8 (level 1) + 8 (level 2) = 40 hp
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Angående den första issuen; skitsamma, let's not go there.</div></div>
Det passar mig utmärkt. Jag hade ju hellre sett att du aldrig gick dit till att börja med :gremsmirk:


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">De får alltså somehow betydligt mer hit points än vad PC:er får, och groteskt mycket mer hit points än NPC:er.</div></div>
De andra har korrigerat din matte för PC-hit points, men i princip: ja, det är som du föreslagit, mer eller mindre: monstren har fler hit points för att de inte har några surges. Dock är det inte så mycket för att kompensera deras brist som för att snabba upp deras användning för dig, spelledaren. (Surges är ju primärt en mekanik för att alstra en långsiktigt nednötning och vidhängande behov av vila hos spelarna, egentligen, vilket inte är nödvändigt för monstra.) Du avses inte behöva göra taktiska avvägningar i lika hög utsträckning, utan ska ha resurser för att försätta spelarna i valsituationer.
NPC:s är... lite konstiga, ärligt talat. Eller, egentligen är de nog väl avpassade mot sitt sammanhang, men jag har inte läst in mig på dem så bra. Kan det vara att du helt enkelt tittat lite fel och sett template-listan, den som är till för att applicera på befintliga monster för att göra Elites av dem?

En annan faktor är detta Eksem nämner, att träffpoängen är avpassade att ge monstren en underhållande livslängd, en viss beständighet så att man hinner lära sig deras egenskaper och kan agera mot deras taktiska egenheter på ett genomtänkt sätt, istället för att bara slänga sig fram och hoppas på det bästa.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Hur många svärdshugg med 1T8+2 i skada ska det liksom krävas för att få ned en goblin sharpshooter lvl 2?</div></div>
Det varierar naturligtvis med level hur många hugg som krävs för ett monster, i och med att skadeoutput i viss mån släpar efter träffpoäng (det gäller även monstrens skadeoutput relativt rollfigurernas HP!), men på level 1 bör det väl inte ta mer än 2-3 snitträffar att ta ett normalt monster till Bloodied, vilket är ungefär vad det tar för en rollperson också. Dock kan en Rogue sänka en Sharpshooter med en träff med en at-will, om det är en crit, redan på level 1, så det är inte så farligt i vilket fall. En Goblin Underboss, som ju är ämnad att fungera som ledarmonster redan på level 1, har däremot 110 poäng och där kan det väl bli tröskigare, antar jag.
Även monster blir dock blodiga, så jag står fast vid min rekommendation att man bör klänga sig fast vid det.


I allmänhet leder förresten strikers till snabbare strider; om ni till exempel körde striker-leader-striker skulle både monstren och rollpersonerna gå ner snabbare än om man håller på och våfflar med uppdubblade defenders.



/Feliath — blah blah yada yada marbl pekpinne ablabl
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Feliath said:
De andra har korrigerat din matte för PC-hit points, men i princip: ja, det är som du föreslagit, mer eller mindre: monstren har fler hit points för att de inte har några surges.
Strikt talat har alla monster healing surges (1/tier), men den absoluta merparten saknar powers som låter dem använda surges, varför det i stort sett är irrelevant.

Feliath said:
Kan det vara att du helt enkelt tittat lite fel och sett template-listan, den som är till för att applicera på befintliga monster för att göra Elites av dem?
Närå, på s. 188 i Dungeon Master’s Guide finns tabellerna för att skapa NPCs med klasser från scratch. Dock baseras deras hp på vilken roll (controller, soldier, skirmisher, &c.) de ska fylla snarare än att direkt motsvara PC-klassernas hp.

I samma avsnitt står även:

DMG said:
NPCs can use healing surges. Like monsters, they have one healing surge per tier. So, a heroic tier NPC (1st–10th level) has one healing surge, and an epic tier NPC (21st level or higher) has three.

Like player characters, NPCs can use their second wind once per encounter as a standard action.
I den bemärkelsen är alltså NPCs lite bättre än standardmonster.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
En annan måsteläsning i sammanhanget:

http://www.enworld.org/forum/general-rpg-discussion/254630-stalker0s-guide-anti-grind.html

Kort version: använd inte monster högre level än mjältarna.

---

Det finns en annan idé, som faktiskt ursprungligen kommer från Wizarderna själva:

1) -20% hp
2) +50% damage when bloodied

Detta recept använde de till Solo-monstren i MM2. Det har sedan testats som en generell ändring, uppenbarligen med goda resultat.

Troligen fungerar dessa bägge ideer ännu bättre tillhopa :)
 
Top