Nekromanti Mindre Info i N2 ???

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hur kommer det sig att massor av information om världen år 2059 (2051 för gamla upplagan) har försvunnit emellan upplagorna ?
Jag tittar i en gammal upplaga och finner ett uppslag som (kortfattat) sammanfattar de olika världstaterna, nämligen sida 166-167 i kapitelt "Världen" i gamla upplagan.
Jag kikar på motsvarande kapitel i N2 och finner att det i stort är identiskt förutom att detta förklarande uppslag saknas. Så i N2 så får man veta vilka stater som finns, men man får inte veta ett skvatt om dom... lite trist kanske.

Vad är det för baktanke med att ta bort detta uppslag ?
Eller är det NeoGames största Tyrkkfelsnizze någonsin ?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det fick inte plats.

Då måste jag ställa en uppriktig fråga (så som jag inte är insatt i hela boktryckar världen)
Vad gör ett uppslag mer eller mindre för skillnad ?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
det spelar en otrolig roll... man kan inte bara lägga till en sida eller två p.g.a att man trycker på stora ark där det får plats 16 sidor. Det är därför man ofta ser böcker med 48, 96, 320 sidor eller vad det nu kan vara; alltså multiplar av 16.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
kvant

Jaså, sidorna i en bok är alltså kvantifierade. där ser man...

Det visste jag faktiskt inte, man blir lite klokare var dag /images/icons/wink.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Man trycker oftast böcker på ark som är antingen avsedda för 8 sidor eller för 16 sidor.

I det nya sättet PoD (Print on Demand) trycks däremot varje sida för sig själv och gör det möjligt, men det blir inte lika hög kvalitet, samt att större upplagor blir dyrare än det vanliga sättet (gränsen ligger runt 100 ex ungefär), visserligen slipper man lägga ut hela avgiften direkt, men i längden är PoD betydligt dyrare.

En annan sak jag funderat på... Endel böcker anges att sidantalet är udda, t.ex.. 251 sidor... En bok eller liknande ´kan mig veterligen aldrig ha udda sidantal.

// Riddaren
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Sidnummer

Udda sidantal beror bara på hur man definierar "antal sidor".

Jag skulle tro att uppgiften gäller antal numrerade sidor, och ibland räknar man inte med med saker som smutstitel, frontespis, titel- och tryckortssida m.m. bland de numrerade sidorna.

...och sedan kan ju författaren suttit och arbetat i sk*t-j*vla-id*ot-Word och repron inte gjort något åt saken.... då vet man aldrig vad som händer...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sidnummer

Jag har då inte sett någon bok som börjar med numret 1, utan de är numrerade från första sidan i inlagan, men numret som är utskrivet brukar börja på sidan 7, 9 eller 11 i vanligaste fall, någon gång på sidan 5.

Serietidningar brukar ha utskriven siffra på sidan 3 och frammåt (och numreringen räknas från omslaget).

// Riddaren
 
Top