Nekromanti Mindre attributsumma ger mer slag på huvudtabellen

Najl

Veteran
Antal extra slag på huvudtabellen.
Attributsumma < 70 +2
Attributsumma 71-85+1

Vem är det som har så låga attribut? Ingen i min grupp har någonsin haft det. Jag vill veta om mina rollpersoner har överdrivet höga attribut, eller är det normal och ha 90-100?

Man kan ju tänka att om man är 12 år, så kan man ha så låga attribut. Men då lär man knappast ha mer slag på Huvudtabbelen? Eller kanske det?

Egentligen har jag aldrig fattat den rutan, om det inte typ är:
"en person med superdålig attribut ska få bra på något annat-principen"

Jag kom på det nu när jag kollade i mitt nya EON III. Fast det har väl varit kvar ända sedan EON I. Men men...
Hoppas inte att detta skrivits förut. Jag har ju inte varit med på ett tag, så jag vet inte.

/Daniel, som inte menar något illa med tabellen. Men undrar om han har gjort fel, eller om den är till annat eller vissa eller till andra undantag.

Duddmannen

Hero
Lägre attributsumma ger fler slag på huvudtabellen

Det handlar uteslutande om en kompensation. Om snittet på 3T6 är 10, så blir summan av nio attribut 90. Detta är var man ska hamna i normala fall. Använder man sig av andra metoder så blir snittet givetvis ett annat.

Jag håller helt och hållet med om att det är konstigt att yngre rollpersoner har lättare att få fler slag på huvudtabellen och därmed chans till fler kontakter, fler händelser med mera.

I mina kampanjer har det nog aldrig hänt att någon fått mer än ETT extraslag, och då var det alltid fråga om en som fått låg ålder, grundegenskaperna innan dess låg nog mellan 90 och 100 precis som hos alla andra.

G

Guest

Guest
Re: Mindre attributsumma ger mer slag på huvudtabe

Jag kör ålder och åldersmodifikationer efter dessa slag, det gör yngre personer mer yngre så att säga.
Jag har varit med om folk som när man slog om ettor slagit 75, men det är inte vanligt.