Nekromanti Mindre är mer [SL-tips]

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag är en oerhört lat SL. Att lägga ner timmar på att förbereda spelmöten, väva in drivkrafter i intrigen och skapa fantasieggande SLP är inget jag ägnar mig åt. Det betyder inte att jag vill att det ska bli dåligt, tvärtom! Det ska vara bra och roligt för spelarna.

Därför spelleder jag nu under följande upplägg:

- WHFRP 2:ed. Regler jag har ett hum om och mycket supplement jag kan sno ifrån. Framförallt en monsterbok med färdiga stats. Monsterbok är viktigt men jag gillar spelvärlden, vilket är lika viktigt.

- TV-serie: Berättarstruktur med fristående "avsnitt" där jag kan ha en diffus metahistoria utan mål men med igenkänningsfaktor. Då behöver jag inte hålla ihop historien utan varje möte är fristående på valfri plats i spelvärlden.

- Suicide Squad: RP är dömda för något brott och istället för att avrättas eller straffarbete så gör de uppdrag för Temple of Sigmar. Då spelar bakgrunden ingen roll utan vi skapar karaktärer out of the book och dör kastar vi in en ny. Spelarna får göra jobbet och det ända jag gjort är att hitta på vilket brott det är dömda för och om det ska märkas under spel. Tex om någon är kleptoman.

- Min smärtgräns för att förbereda något är en halvtimme. Vi alternerar dessutom SL så jag behöver inte hitta på något varje vecka.

Jag vet att det låter slappt men det är enda sättet för mig att få ihop något. Med den premissen vill jag ändå att det ska vara bra.

Det jag undrar om det finns andra tips och erfarenheter som ger väldigt mycket men tar lite tid i anspråk. Viktigt är att även förberedelsetiden är minimal så att förbereda något i en eftermiddag för att få tillbaka det under ett år är uteslutet.

Minimal input och massiv output!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
En bra slumpgenerator kommer man långt med. Tricket är att göra den lagom ologisk och obegriplig - det tar sin tid att göra en systematisk slumpgenerator som täcker samtliga fall väl, men det går fort och är mer intressant att göra en som kräver en hel del kreativitet i uttolkningen. Exakt vad som ska genereras spelar mindre roll, tricket är att ha 3-5 listor som man slår på sekventiellt eller samtidigt, som tillsammans skapar ett föremål, en story, en NPC, eller en scen. Varje lista genererar en egenskap eller en aspekt av det man behöver, och kombinationen kommer förhoppningsvis överraska även SL!
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Ah, men då måste jag konstruera en sådan. Det tar säkert ett par timmar. Det är inte en fungerande lösning. Hittar man en bra på nätet kan det fungera i spel iofs.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Robert;n214735 said:
Ah, men då måste jag konstruera en sådan. Det tar säkert ett par timmar. Det är inte en fungerande lösning. Hittar man en bra på nätet kan det fungera i spel iofs.
Luddwig tänker helt rätt. Kolla även tabeller på sid 46 i Exemplars & Eidolons.

Men det jag tänkte mig är snarare nåt i stil med att du kastar ner 5-10 kul infall i 3-4 kolumner, testkör två gånger och sedan kör med det. Femton minuter max!! Det här är en idéspruta till inspiration, något som får igång din hjärna när du ska spotta ur dig content. Det ska vara något som man omtolkar och slänger in i spel raskt!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
zonk;n214769 said:
I övrigt tror jag Alexandrian är nåt på spåren...
Mycket bra artikel. Sedan handlar det inte bara om tid. Sandlåda/fisktank ger också ett helt annat spel än räls. Mer input från spelarna. Mer frihet för spelledaren. Roligare spel för alla. Dock gäller det att tänka på att spelet inte får fastna på grund av beslutsångest eller brist på uppslag. Sådan är i alla fall min erfarenhet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n214782 said:
Mycket bra artikel. Sedan handlar det inte bara om tid. Sandlåda/fisktank ger också ett helt annat spel än räls. Mer input från spelarna. Mer frihet för spelledaren. Roligare spel för alla. Dock gäller det att tänka på att spelet inte får fastna på grund av beslutsångest eller brist på uppslag. Sådan är i alla fall min erfarenhet.
Ja Alexandrian har en massa bra grejer i sin Game Mastery 101 - han är oxå mkt inne på att se till att bovarna är aktiva (så om RPna såsar, händer det saker ändå), eller andra bomber som sätter fart på spelet. När sånt händer o man som spelare bara velat omkring, fan, det är ett grymt rollspelsögonblick. Man känner sig som en fumlare på det där hemska sättet som i en deckar-rulle, när mannen med hatten inte hinner hindra allt skit som händer, och världen känns jävligt levande.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag gillade upplägget med toolkit. Det gör det lite enklare att hitta på bomber om spelarna fladdrar iväg. Sedan brukar mina scenarion bygga på en narrativ twist snarare än en antagonist med klar agenda. Att ha en kul historia är viktigare än en SLP med egen personlighet och drivkrafter. Det tar dessutom inte lika mycket tid i anspråk. Därmed är det inte sagt att SLP inte har personlighet men det bygger en till två egenskaper.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det finns listor till WH 2ed redan, i Game Masters Guide (Companion?), ett mindre häfte har jag för mig. Vill minnas att de var ganska bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Robert;n214722 said:
Jag är en oerhört lat SL. Att lägga ner timmar på att förbereda spelmöten, väva in drivkrafter i intrigen och skapa fantasieggande SLP är inget jag ägnar mig åt. Det betyder inte att jag vill att det ska bli dåligt, tvärtom! Det ska vara bra och roligt för spelarna.

...

Det jag undrar om det finns andra tips och erfarenheter som ger väldigt mycket men tar lite tid i anspråk. Viktigt är att även förberedelsetiden är minimal så att förbereda något i en eftermiddag för att få tillbaka det under ett år är uteslutet.

Minimal input och massiv output!
http://omjonasson.se/rollspel/nodes/
Här försökte jag lösa precis det problem du beskriver. :) Lat SL som vill få mycket serverat utan egen ansträngning. Inte helt nöjd med slutresultatet och det finns lite blandade "improvement-anteckningar" men ingen tid/energi att genomföra dem i nuläget.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Namnlistor och NPC-tabellerna från Dungeon World. De ger personen ett mål och en egenhet att agera utifrån. Tillsammans med situationen och spelarna så brukar det ge rätt bra improviserade SLP.

De första gångerna personen dyker upp får den nöja sig med att ha generiska grundegenskaper från lämpligt block i monsterboken, visar det sig att spelarna söker upp som bundsförvant eller aktivt motarbetar personen så kan den få uppgraderas till att få helt egna egenskaper.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag har funderat lite och tabeller är kanske inte det jag primärt är ute efter. De kan vara bra men när jag t.ex. väljer att lägga energi på att hitta på en story snarare än karaktärer så gör jag det av tidsskäl. Det går helt enkelt fortare tycker jag.

I det senaste "avsnittet" bestämde jag mig för att RP ska undersöka ifall en ung flicka som ska brännas verkligen är häxa. Poängen är att trots att mycket pekar på att hon är oskyldig så slutar det med att hon är en demon trots allt. Alla SLP har som funktion att förstärka uppfattningen om att hon är oskyldig men sen vänder jag på det i slutet. Att mentalt konstruera detta tar ett tag men att klaffsa ner det konkret med relationskarta och sånt tar en halvtimme. Upplägget bygger på att det inte får ta mer tid i anspråk än halvtimmen.

Jag tänker mig att det finns fler sådana lösningar som ger mer utan att lägga timmar på förberedelser.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Antagligen är det enklast att kolla på en lista med klassiska stories och se vilka man vill återanvända, och sen bara kombinera dessa med valfritt i spelvärlden. Det brukar ju famöst påstås att det bara finns ett dussin historier eller så, även om det kanske är en aning tillspetsat, och att allt bara handlar om att remixa dessa med nya settings och karaktärer.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Skriv ner situationen som gäller och vad som kommer hända om spelarna inte ingriper eller påverkar handlingen. Kanske rita delar av en karta, eller i grova drag fundera på hur staden fungerar. (Min egen aktiva förberedelse ligger på runt 15 min/tre speltillfällen.)

Allt annat kommer från spelsessionen. Spelarna kommer ändå vända åt ett annat håll än det området du har förberett eller stampa rakt över det med smutsiga stövlar så att anteckningarna blir mer eller mindre oanvändbara.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Först drog jag mig för att skriva något här, eftersom jag är helt annorlunda – jag lägger gärna en halvtimma om dagen på spelförberedelser.

Men sedan slog det mig att jag ibland använder en metod som kanske hjälper dig: spelarmedhjälpande.

En del spel jobbar riktigt mycket med detta, t ex Järn när gruppen utformar rollfigurernas klan tillsammans. En sökning på "dirty dungeon" kan leda dig till en metod där spelarna utformar grottan rollfigurerna ska in i – eller rättare sagt det som rollfigurerna har hört om stället innan. När de väl kommer dit kan det visa sig att informationen de har delvis är fel.
Jag har använt båda dessa i olika varianter – Blomsterön i stället för en klan, och resvägen till eldarernas försvunna stad i stället för en dungeon.

En annan gång behövde jag en hel by med relativt detaljerade människor och orkade inte sitta och bestämma hela familjer själv. Rollfigurerna skulle undersöka ett mord som skett i byn, och för att inte avslöja för mycket med metainformation behövde det finnas lika mycket information om alla invånarna. Jag började spelmötet med att låta varje spelare hitta på två hushåll i byn. Jag visste att några av dem var väldigt påhittiga och kreativa, så jag var tvungen att lägga in regeln att minst varannat hushåll måste vara vanliga bönder.
Det funkade väldigt bra. Efter ca 30 minuter fanns det en liten by med 10 hus och 3-15 personer i varje hus. Varje person hade namn och var släkt med andra i byn. Sedan valde jag ut en av personerna till att ha blivit mördad, en annan till att vara mördaren, en tredje till att vara misstänkt men oskyldig, och två som red och hämtade rollfigurerna. I och med att det fanns relationer mellan alla i byn gick det att förstå vad som gått snett och urartat i ett mord.
Det jag behövde förbereda var hur mordet gått till, hur brottsplatsen såg ut och ett eller två villospår. Samt instruktioner till spelarna. Jag tror att det går att klämma in på 30 minuter.
Det enda bakslaget var att spelarna hade bättre koll på byn än jag.
Gammal tant: "Är det någon ni borde undersöka så är det... öh, vad heter killen i det där huset?... Gunnar, just det! Kolla upp honom, han har alltid varit en skum typ."
Spelare: "Va, säger hon så om sin egen brorson?"
Gammal tant: "Eller alltså, visserligen är han min brorson, men jag tycker ändå han är skum."
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
nyvinter;n214877 said:
Skriv ner situationen som gäller och vad som kommer hända om spelarna inte ingriper eller påverkar handlingen. Kanske rita delar av en karta, eller i grova drag fundera på hur staden fungerar. (Min egen aktiva förberedelse ligger på runt 15 min/tre speltillfällen.)

Allt annat kommer från spelsessionen. Spelarna kommer ändå vända åt ett annat håll än det området du har förberett eller stampa rakt över det med smutsiga stövlar så att anteckningarna blir mer eller mindre oanvändbara.
Femton minuter är klart eftersträvansvärt. Exakt vad är det du förbereder? Min känsla är att majoriteten av stödfunktionerna som finns riktar sig mot SLP men jag tycker det ger sig när väl plotten är klar.

Just med tanke att spelare tenderar att göra helt andra saker än det man planerat gillar jag en relationskarta mellan händelser och SLP. Det går fort och blir sällan föremål för revidering i efterhand.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Mannen i skogen;n214888 said:
Först drog jag mig för att skriva något här, eftersom jag är helt annorlunda – jag lägger gärna en halvtimma om dagen på spelförberedelser.

Men sedan slog det mig att jag ibland använder en metod som kanske hjälper dig: spelarmedhjälpande.

En del spel jobbar riktigt mycket med detta, t ex Järn när gruppen utformar rollfigurernas klan tillsammans. En sökning på "dirty dungeon" kan leda dig till en metod där spelarna utformar grottan rollfigurerna ska in i – eller rättare sagt det som rollfigurerna har hört om stället innan. När de väl kommer dit kan det visa sig att informationen de har delvis är fel.
Jag har använt båda dessa i olika varianter – Blomsterön i stället för en klan[/URL], och resvägen till eldarernas försvunna stad i stället för en dungeon.

En annan gång behövde jag en hel by med relativt detaljerade människor och orkade inte sitta och bestämma hela familjer själv. Rollfigurerna skulle undersöka ett mord som skett i byn, och för att inte avslöja för mycket med metainformation behövde det finnas lika mycket information om alla invånarna. Jag började spelmötet med att låta varje spelare hitta på två hushåll i byn. Jag visste att några av dem var väldigt påhittiga och kreativa, så jag var tvungen att lägga in regeln att minst varannat hushåll måste vara vanliga bönder.
Det funkade väldigt bra. Efter ca 30 minuter fanns det en liten by med 10 hus och 3-15 personer i varje hus. Varje person hade namn och var släkt med andra i byn. Sedan valde jag ut en av personerna till att ha blivit mördad, en annan till att vara mördaren, en tredje till att vara misstänkt men oskyldig, och två som red och hämtade rollfigurerna. I och med att det fanns relationer mellan alla i byn gick det att förstå vad som gått snett och urartat i ett mord.
Det jag behövde förbereda var hur mordet gått till, hur brottsplatsen såg ut och ett eller två villospår. Samt instruktioner till spelarna. Jag tror att det går att klämma in på 30 minuter.
Det enda bakslaget var att spelarna hade bättre koll på byn än jag.
Gammal tant: "Är det någon ni borde undersöka så är det... öh, vad heter killen i det där huset?... Gunnar, just det! Kolla upp honom, han har alltid varit en skum typ."
Spelare: "Va, säger hon så om sin egen brorson?"
Gammal tant: "Eller alltså, visserligen är han min brorson, men jag tycker ändå han är skum."
Jag är förtjust i sådana samberättarlösningar, speciellt då de inte kräver någon förberedelse och är kul att göra. Jag körde Järn med gruppen och just den delen gick bra men gruppen består av mer eller mindre nybörjare. Just den sortens lösningar fungerar sämre med oerfarna spelare i spel. Bland annat för att de tenderar att göra karaktärer som "gör vissa saker" snarare än att ha vissa karaktärsdrag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Uppdatering:
Det var Game master's toolkit eller Game master's pack, oklart vilken.
 
Top