Nekromanti mindmap i rollspel - några exempel

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag har sett många mindmaps, men jag har inte sett någon för just ändamålet rollspel. Kan någon godhjärtad SL visa mig hur ni gjort era mindmaps? Mest som inspiration så jag vet hur jag ska göra mina egna.

Jag försöker, men det blir alldeles för rörigt och oöverskådligt. Det är nästan så man går i fällan att vilja skriva för mycket, istället för att välja rätt nyckelord. Så finns du här som gjort en bra mindmap över en kampanj eller ett äventyr, kan du visa mig?

/Eagle
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Tja... Du kan få kartor, men förklaringar skulle ta för lång tid =)

Unchain my heart var ett äventyr i en superhjältekampanj; det näst sista äventyret i den kampanjdel vi klimaktiskt avslutade för ett tag sedan.

Food Chain är ett äventyret som följer med Mutant City Blues.

Ungefär såhär gör jag; jag har platser som har personer, och personer och platser kan leda vidare till nya personer eller platser. Och så blir det ett enda stort virrvarr, för jag försöker också indikera vilka som har en relation, samtidigt som det blir en spindelnätig äventyrsstruktur.

De är båda gjorda i det eminenta programmet Dia, som finns för allehanda plattformar. Tyvärr lyckades jag inte få windowsversionen att kräkas ur sig högupplösta jpegs, så stående pdf:er fick bli det näst bästa...
 

Attachments

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag är asnöjd med Thinking Space till Android för att göra mindmaps. Många av apparna brukar ju vara samma mellan Android och iOS, kanske finns den tillgänglig för iPad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
osbjer said:
Det förefaller inte finnas till iPad, vet du (någon?) om det finns något liknande till iPad? Jag hittar inget bra.

/j
Inte jag heller. Har iofs bara kollat till ipod touch, men utbudet av BRA flödesschema/mindmapprogram till iOS förefaller rätt begränsat.

Till skillnad från, säg, Tower Defense-spel och prutt-soundboards.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Zire said:
Jag är asnöjd med Thinking Space till Android för att göra mindmaps. Många av apparna brukar ju vara samma mellan Android och iOS, kanske finns den tillgänglig för iPad.
Fast thinking space är väl ganska rakt av hierarkisk, va? Eller ja, verkar ju finnas undantag, men jag ser inte riktigt att programmet skulle kunna ersätta Dia på den fronten...

EDIT: Ska såklart tydliggöra att jag vore asintresserad av ett riktigt BRA, lättviktigt, simpelt och kraftfullt prigram för att göra flödesscheman/diagram/mindmaps, dvs typ som Dia. Till både iOS och Android (mest det senare, för min platta är Android medan jag bara har en liten ipod som är iOS).


EDIT 2: I spoke too soon. Verkar som att jag faktiskt också hade Thinking Space på min platta. verkar schysst, om än en smula segt på min.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Nu när jag tänker efter, några jag testat:

Instaviz: Cool som fasen; man ritar sina former med fingret, bestämmer relationer - så layoutar den själv. Fördel: Den räknar själv ut optimala positioner för alla element. Nackdel: Ibland vill man göra det själv.

MindMeister: Onlinekopplad, hyfsad mindmapbyggare. Klarar dock bara hierarkiska.

SimpleMind: Klarar som MindMeister bara hierarkiska notes, men har ett mycket mer attraktivt interface och design, simpelt och bra, framför allt om man väljer det enkla svartvita temat...

CarbonFin Outliner: Om man nu ändå ska ha hierarkiska anteckningar, så gillar jag outliners mer än grafiska grejer. CarbonFins outliner har superbt exportstöd via deras onlinetjänst och är slimmad, snabb och trevlig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tänker inte dra igång fisktankssnack när det egentligen inte är det du söker?
Vad jag förstår undrar du över att använda mindmaps som verktyg för spelledandet i allmänhet och inte en specifik scenariostruktur...

Nå, det här äventyret är min första officiella fisktank och den är byggd som mindmap. Medföljande dokument talar om hur allt är tänkt. Man ska dock inte behöva mer än kartan när man väl spelar om man bara pluggat på dokumentet lite lagom. Med andra ord behöver du bara skriva nycklarna när du skriver åt dig själv, allt annat "vet" du ju inne i ditt hjärnkontor. Nycklar för mig är drivande eller minst viktiga/stora saker, men i princip inget mer än personer och händelser, och relationerna mellan dessa.

Så, vad jag egentligen har gjort är att skriva upp just de saker som är väsentliga för äventyrets handling, och ingenting annat.

Vad det gäller program så rekommenderar jag CmapTools. Det är enkelt, bra effektivt. Och gratis givetvis. Slår alla de andra program jag testat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Nå, det här äventyret är min första officiella fisktank och den är byggd som mindmap. Medföljande dokument talar om hur allt är tänkt. Man ska dock inte behöva mer än kartan när man väl spelar om man bara pluggat på dokumentet lite lagom. Med andra ord behöver du bara skriva nycklarna när du skriver åt dig själv, allt annat "vet" du ju inne i ditt hjärnkontor. Nycklar för mig är drivande eller minst viktiga/stora saker, men i princip inget mer än personer och händelser, och relationerna mellan dessa.
Det är förövrigt Jpeg-filen som är själva tankekartan. i CmapTools kan man exportera sina kartor som bildfiler.

Nå, för att förenkla det hela än mer är det på följande sätt:
- Rutorna med rundade hörn och texten i versalen är stora/drivande händelser.
- Rutorna med spetsiga hörn och vanlig brödtext är viktiga/drivande personer och föremål.
- Brödtexten som inte är inramad, som finns vid pilarna, talar om hur relationen är ställd mellan de olika parterna.

Förövrigt kan du göra helt personliga inställningar vad gäller teckensnitt, storlek, former, pilar, mönster osv.

... Vill du gräva mer i mindmaps och dylika rekommenderar jag den här tråden. Den handlar visserligen om ett visst sätt att arbeta med fisktankar, men det finns massor att hämta även om man inte just letar efter fisktanksmaterial.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Mina tankekartor på forumet genom åren

Eagle said:
Det är nästan så man går i fällan att vilja skriva för mycket, istället för att välja rätt nyckelord.
Jag brukar vilja ha händelser, föremål och personer/grupperingar på mina kartor i något jag kallar "fraktioner". I Noir har man endast personer. När jag spelleder tittar jag bara på kartan där rollpersonerna befinner sig och ser vilka relationer som den fraktionen har bunden till sig. Beroende på vad rollpersonerna gör så avslöjar jag antingen en relation eller så låter jag en närliggande fraktion skapa en konsekvens (ex. maffian gillar inte när rollpersonerna frågar ut en tjallare).

Så finns du här som gjort en bra mindmap över en kampanj eller ett äventyr, kan du visa mig?
Urban fantasyscenario
Mutant-scenario
Eon-scenario
Gemini-scenario
Svavelvinter (DoD) - pdf
Fantasyscenario

Ett foto på en av mina tankekartor
Ett riktigt drama ur mitt liv

/Han som kan säga att han gjort sina tankekartor i CMapTools
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det enkla svaret: Ta inte med allt på en tankekarta.

Det är som vilken karta som helst. En karta består av relevant grafisk information. Den är inte realitsisk. Den tar inte up hur många katter din farmot äger i regel, för de flesta kartor behöver inte den informationen. En karta är ett sätt att förenkla verkligheten.

En väderkarta visar väder, och skippar att sätta ut städer och vägar för att det är inte relevant information att ha på kartan. En vägkarta visar vägar, men inte höjskurvor för det inte är intressant infromation. En orienteringskarta visar orineteringstationer och höjdkuvor, men inte vem fastighetsägaren är för skogen man springer i. Lantmäteriets kartor visar ägarförhållanden, men inte orienteringstationer.....

Om du gör en mindmap över relationer, visa bara relationer. Om du gör en mindmap över händelser, visa bara händeler. Om du gör en mind map över platser visa bara platser.

Less is more.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Jag använder mig rätt ofta av relationskartor. Dock i en form som är något väldigt annorlunda än vad Han brukar snacka om. Oftast handlar det om att visualisera lojaliteter och relationer. Ofta har jag en bakgrund, en situation, antingen som jag norpar någonstans från eller som jag bara fantiserar ihop. Sen skriver jag allas namn, drar streck mellan vilka som ligger med vilka, vilka som har romantiska relationer och vilka som är släkt. Det är steg ett. Inga mer linjer. Kanske behöver jag strukturera om endel. Kanske inte. Sen, finns det starka lojaliteter, affärsuppgörelser, etc, sådant verkligen är starkt, då ritar jag in det också. Det är allt. Det blir inte en speciellt plottrig karta, men den blir också väldigt centrerad på lojaliteter och blodsband. Jag diggar det för det blir väldigt tydligt och väldigt, vad jag tycker, mänskligt.

Det här är ju ingen komplett prepp. Det är bara ett visuellt hjälpmedel. Men det brukar, anser jag, underlätta ofantligt mycket.
 
Top