Nekromanti Mina tre favorithusregler.

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Snabba tärningar [frivillig regel]
Summera resultat på tärningar kan vara tidskrävande. Ett alternativ är att räkna ihop antal lyckade tärningar. Systemet bygger på samma siffror men värdet på färdigheter reflekterar mer erfarenhet än den verkliga effekten på slaget. Systemet påminner om det som används för Vampire.

Hur det fungerar
Färdigheter, skadevärden och rustningsvärden representerar antal tärningar som ska slås. Om tärningarna utfaller med fyra eller lägre räknas de som lyckade. (om man vill använda T10or, så är sju eller lägre lyckat)

Effekt
Antal lyckade tärningar representerar effekten. Sexor reducerar med ett.

Perfekt och fummel
2 ettor är ett perfekt slag. 2 sexor är ett fummlat slag.

Färdigheter
Varje steg av 3 representerar 1 tärning för färdighetsslag.
Färdighet -Värde- [antal tärningar] - ex: Svärd 13 [4] / Besvärjelse 16 [5] / Spjut 22 [7].

Skada
Enbart hela tärningar plus en används för att slå skada. Stridssvärd, Hugg: Ob4T6+2 -> 4+1 = 5 tärningar.
Alternativt kan man räkna Ob1T6 som 4 och summera hela skadan och ta varje steg av 3 som en tärning. Samma exempel blir då: Ob4T6+2 = 16+2 = 18 = 6 tärningar.

Rustningsvärden
Varje steg av tre representerar en tärning för rustningsslag. Plåtrustning 16 -> 5 tärningar.

Färdighetsslag
En tärning som utfaller med 4 eller lägre räknas som effekt +1. Effekt jämförs som vanligt.

Svårighet
Mycket lätt slag (Ob1T6): lägg till två (+2) tärningar till slaget.
Lätt slag (Ob2T6): Lägg till en (+1) tärning till slaget.
Normalt slag (Ob3T6): Antal tärningar enligt färdighet / skada / rutnings.
Svårt slag (Ob4T6): Ta bort en (-1) tärning från slaget.
Mycket svårt slag (Ob5T6): Ta bort två (-2) tärning från slaget.

Skadeslag
Varje tärning som utfaller med 4 eller lägre räknas som en en skada, två tärningar som en extraskada (en lyckad tärning motsvarar 5 i skada). Jämnför effekten mot rustningsslag för att bedöma skadan.

För mer dödlighet, lägg till den resulterande effekten från färdighetsslaget i strid.

Extraskador slås som vanligt. Om färdighetsslaget lyckas men inte skadeslaget så har man orsakat en skråma.




Alstra filament
Enligt reglerna för svårighet.

Andra sätt att sätta svårighet
1) Alternativt, sänk gränsen för en lyckad tärning med -1 per svårare nivå, på samma sätt höj med +1 för lättare nivå.

2) Kräv ett minimun lyckade tärningar. Tex för att bryta upp ett lås krävs två lyckade tärningar mot styrka.


Alternativ till initiativ [Frivillig regel]
En variant på Krilles kortsystem till T10 systemet.
Varje spelar har fyra kort, en av varje färg. Vid varje slagväxling så väljer spelaren en taktik, alltså en gång per runda.

Taktiker
Spader - Defensiv
En nivå lättare på att försvara. Spelare får endast försvara sig själv.

Klöver - Avvaktande
Försvarställning, inväntar en öppning hos en aggresiv motståndare.

Ruter - Taktisk
Taktiskt, är beredd att både anfalla och försvara.

Hjärter - Aggresiv
Anfaller utan möjlighet till försvar. Två tärningar mer på skada. (+Ob2T6)

Situationer
Defensiv vs Defensiv + Avvaktande vs Avvaktande
Dansar runt varandra väntar på en öppning.

Avvaktande vs Defensiv + Taktisk vs Defensiv + Aggresiv vs Defensiv
Den avvaktande, taktiske eller aggresive anfaller den defensive. Alternativt så lyckas den defensive automatiskt mot den aggresive.

Avvaktande vs Taktisk
Den taktiske anfaller den avvaktande.

Avvaktande vs Aggresiv
Den avvaktande finner en öppning och anfaller, den aggresive får inte försvara sig. Den aggresives anfall infaller med hänsyn till skada som den avvaktande kan ha orsakat. Den avvaktande får försvara sig mot den aggresive om den fortfarande kan anfalla.

Taktisk vs Taktisk
Var och en får anfalla och försvara. Effekten avgör vilket anfall infaller först.

Aggresiv vs Taktisk
Den aggresive anfaller den taktiska, den taktiska får försvara sig.

Aggresiv vs Aggresiv
Båda anfaller. Effekten avgör vilket anfall som infaller först. Efter det första anfallet så tar man hänsyn till skador och svårighetsökningar och om andra anfallet fortfarande lyckas så skadar båda varandra.

Mäktig magi [Frivillig regel]
- Istället för att använda sig av effekter för att öka varaktigtheten på magi, lägg till svårighet för Besvärjelse i samma mån som man gör för effekterna. Exempel: Öka varaktighet från 1min till 2min +Ob1T6 besvärjelse.

- Man får alstra flera rundor. Filamenten ackumuleras i "handen". Tänk på att använda filamenten för att förenkla slaget mot besvärjelse.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Tycker inte Eon är dödligt nog och skadeverkan ska ha mer med skadeutdelning att göra, nu kan du med 50 i skadeverkan ändå få in en skitträff som knappt gör någon skada alls, därför kör jag med följande:
För varje 10 i skadeverkan subtraheras 1 från slaget med 1T10 som avgör allvarliga skador.

För slag som skadar mindre än 10 gäller det förenklade skadesystemet som innebär t=skadverkan/2 och t=smärta, det gör att även en serie mer harmlösa skador blir farliga om de är många.

Använder även det förenklade skadesystemet för skador som ej uppkommit genom strid, exempelvis får en knuffad rollperson som fått en reducerad skadeverkan på 6 hela 3 poäng trauma vilket också gör att spelarna tänker sig för innan de gör något dumdristigt.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Om inte jag minns fel ska man egentligen slå 1t10 på skadetabellen per helt tiotal i skada, ergo 50 i skada (kraggbarbar, anyone?) ger fem slag på relevant skadetabell med skadeverkan 50 på dem alla.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well Eon1&2 var så men inte Eon3.

Däremot kör vår grupp med husregeln att för varje 10 i skada så slår man 1t10 och tar det bästa värdet. Ergo 32 i skada är 3t10or och visar de 3,5,7 så går träffen i nummer 3, vilket vanligtvis är ganska dödligt. Den regeln kör vi efter och den är tillräckligt extra dödlig för vår grupp.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Nej, ni ska ju inte köra med Eon3 systemet, extraskador från Eon 2 och Neotech 2 är mycket roligare, och 2 extraskador är redan dödligt.

Man kan köra med att varje 5 i skada är en extraskada om man vill, vilket skulle vara en extraskada för varje lyckad tärning i mitt förenklade system.

Skadetabeller för N2, funkar bra med Eon också. Projektil är pilbåge och stick.

http://neogames.se/neo_gratistabeller.htm
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Poseur said:
Well Eon1&2 var så men inte Eon3.

Däremot kör vår grupp med husregeln att för varje 10 i skada så slår man 1t10 och tar det bästa värdet. Ergo 32 i skada är 3t10or och visar de 3,5,7 så går träffen i nummer 3, vilket vanligtvis är ganska dödligt. Den regeln kör vi efter och den är tillräckligt extra dödlig för vår grupp.
Vi brukar köra med gamla systemet, att man slår en tärning för var tionde skada, men det där är ju riktigt smart.

Det ska vi nog börja köra med. Tackar.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Aeon said:
Nej, ni ska ju inte köra med Eon3 systemet, extraskador från Eon 2 och Neotech 2 är mycket roligare, och 2 extraskador är redan dödligt.

Man kan köra med att varje 5 i skada är en extraskada om man vill, vilket skulle vara en extraskada för varje lyckad tärning i mitt förenklade system.

Skadetabeller för N2, funkar bra med Eon också. Projektil är pilbåge och stick.

http://neogames.se/neo_gratistabeller.htm
Ja det är kanske dödligare än original skadesystemet men det är hopplöst långsamt. Strider ska vara snabba, brutala och farliga och det blir de inte med det skadesystemet enligt mig. Helst av allt hade jag velat slå ett slag som avgjorde om det lyckades och samtidigt hur mycket trauma/smärta/blödningstakt som orsakades.

Sen tycker jag fortfarande det kan bli för dåliga slag även i krigarens väg-systemet (det som är grunden för Eon2) och det innebär att 9 i skada i princip är ofarligt oavsett var den träffar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det tycker jag låter bra, dock kan jag inte ta cred för regeln. Den skapades utav någon annan, jag kommer dock inte ihåg vem men jag tror det var Marco (Den Upplysta Despoten) men inte säker. Äras den som äras bör om inte annat.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Mäktig magi [Frivillig regel]
- Istället för att använda sig av effekter för att öka varaktigtheten på magi, lägg till svårighet för Besvärjelse i samma mån som man gör för effekterna. Exempel: Öka varaktighet från 1min till 2min +Ob1T6 besvärjelse.
Detta är ingen husregel. Den finns med i Mystik & Magi s.35.

I övrigt kör jag nog ganska vilt med husregler. (Eget karaktärsgenereringssystem, eget stridssystem etc.) Om något känns konstigt ändrar man på det på plats, ofta utan att orka skriva ned det.

En regel som jag skall ge credit till Swedman för (vet inte om han var först dock) är tre-första-tärningarna-regeln. Ganska enkelt förklarat så innebär det att endast de första tre tärningarna är Ob-tärningar. Detta markeras genom att man har en egen färg för dem. De övriga är vanliga T6:or och slås inte om på 6:or. Det är även bara de första tre tärningarna som avgör om ett slag blir perfekt eller om det fumlas. Detta innebär att det alltid är lika stor chans att fumla eller slå perfekt, oavsett hur många tärningar du slår (så länge du inte slår mindre antal tärningar då.)
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
bozar said:
Aeon said:
Nej, ni ska ju inte köra med Eon3 systemet, extraskador från Eon 2 och Neotech 2 är mycket roligare, och 2 extraskador är redan dödligt.

Man kan köra med att varje 5 i skada är en extraskada om man vill, vilket skulle vara en extraskada för varje lyckad tärning i mitt förenklade system.

Skadetabeller för N2, funkar bra med Eon också. Projektil är pilbåge och stick.

http://neogames.se/neo_gratistabeller.htm
Ja det är kanske dödligare än original skadesystemet men det är hopplöst långsamt. Strider ska vara snabba, brutala och farliga och det blir de inte med det skadesystemet enligt mig. Helst av allt hade jag velat slå ett slag som avgjorde om det lyckades och samtidigt hur mycket trauma/smärta/blödningstakt som orsakades.

Sen tycker jag fortfarande det kan bli för dåliga slag även i krigarens väg-systemet (det som är grunden för Eon2) och det innebär att 9 i skada i princip är ofarligt oavsett var den träffar.
Det är det som är tanken med första husregeln ovan, du kan slå ett slag, använd vita tärningar för färdighet, och röda för skada, motståndaren slår vita för färdighet, och röda för rustning (anledningen för att överhuvudtaget slår för rustning är att med detta system är mycket grövre, tärningar motsvarar 5,10,15 osv, om man slår för rustning också så simulerar det värdena emellan 5 och 10.)

Vi kör med extraskador för att det är roligare, även om det är långsammare, vi tycker det är det roligaste med reglerna, att slå och heja tärning efter tärning, för att se om det blir artärblödning eller något annat smaskigt, striden är ändå avgjord om du får flera extraskador, så det handlar bara om att se hur det slutar.

För att öka dödligtheten kan du slå extraskador (eller skador i eon3) med T6 istället för T10. Alla dödliga skador är mellan 1-6, 7-10 är bara trams.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Prövade att ta kombinationen förenklad skadesystem mot fiender och ökat dödligt (t6 för allvarliga skador) för rollpersonerna. Resultatet blev att en rollperson fick hjärnan genomborrad av ett svärd som fastnade i andra rundan, mycket festligt.

Dessvärre upplevde jag att rollpersonerna fick det negativt då de trots bättre färdighetsvärden och högre skada fick svårt att klara sig och det är ju inte meningen det ska bli obalanserat. Så till nästa gång blir det avancerade systemet med ökad dödlighet till alla och förenklat system där skador är under 10, dvs att få 9 i skada genererar fortfarande 5 trauma och är ganska farligt...
 
Top