Nekromanti Mina tankar om magireglerna

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Både jag och Petter42 (som har aningen större erfarenhet av Eon än mig) är överrens om en sak: Att extemporatörer (improviserande magiker) inte kan fungera utan ataxatropiska effekter (de s.k. metaeffekterna).
För att råda bot på det (samt att göra magiker en aning mer kraftfulla) så tänkte jag att jag skulle adoptera egna magiregler som följande:
* Att smälta samman räckvidd: personlig och beröring. Eftersom vissa personliga effekter (som teleport) ändå påverkar det man bär på sig så bör besvärjelsen kunna påverka allt man rör.
Begränsning: Man kan antingen välja sig själv och det man bär, eller ett objekt man rör och det som objektet bär/innehåller.
För att påverka både sig själv och objektet så måste man alstra ännu ett (1) filament per effekt och öka besvärja med en (1) svårighetsgrad per effekt.
* Att räckvidd: avstånd kan användas som räckvidd: personlig/beröring som ovanstående punkt beskriver.
* Att utökning av räckvidd: avstånd kräver ytterligare ett (1) filament per effekt och per extra 30 meter.
* Att utökning av räckvidd: personlig/beröring till avstånd leder till en (1) svårighetsökning av besvärja per effekt.
* Att ökning av varaktigheten (om möjligt) kräver en (1) svårighetsökning av besvärja per effekt.
* Att minskning av varaktigheten (om möjligt) ej kräver någon svårighetsökning.
* Att antalet rundor som en temporär besvärjelse är varaktig i är lika mycket som magikerns värde i besvärja och kan ej höjas på grund av hur lätt det är att höja varaktigheten till provisorisk.


Jag har ännu inte börjat använda de här reglerna eftersom jag vill höra andra, mer erfarna spelares åsikter om det här först. Märk väl: alla magiker i min grupp är just extemporatörer och använder inte formaliserade besvärjelser så jag frukar inte obalans bland magiker på grund av detta.
Och jag får väl nämna att jag är medveten om att vissa ändringar jag listade inte på något sätt hjälper till med att påverka hurvida man är bunden till ataxatropi eller inte. Jag tyckte bara att det skulle kännas mycket mer konsistent med mer övergripande revideringar.

Så: Vad är era tankar om detta?

Fotnot: Vi använder inte regeln om att effekterna tar verkan direkt när de slutförs.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Intressanta idéer. Jag skrev själv ett husregelsystem för magiregler, även där har räckvidderna personlig och beröring kombinerats. Där har även varaktigheten Permanent tagits bort och effekterna har omarbetats för att avlasta Ataxatropin.

Jag bifogar mitt dokument då det kanske kan vara av intresse. Det var tänkt att användas med ett tärningssystem i stil med Eon IV.

Magiregler på Google Docs
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
En väldigt intressant läsning, Duncan. Jag kanske själv gör en total revidering av magireglerna i framtiden där jag också tar med formaliserade besvärjelser, ritualer och ceremonier och dåå kommer den här texten säkerligen till hjälp.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Förhoppningsvis kanske vi kan vänta med ett sådant omvälvande arbete tills det att EON IV är släppt. Vore mycket tråkigt (nja, det är ju oftast en rolig process egentligen) om vi lade ner en massa tid på en revidering, bara för att få göra/anpassa om hela systemet.

/Petter som inte hunnit kolla igenom SL:s ändringar pga. semesteruppehåll.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Planerar ni att använda Eon IV verkar det onekligen ganska meningslöst att vid det här sena stadiet lägga ned en massa tid och energi på att göra revideringar av det befintliga magisystemet.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag kör (eller körde, det var länge sedan jag hade tid att spela) +Ob1T6 på Besvärjelse för alla modifikationer, alltså avstånd, varaktighet osv och meta-effekterna försvinner helt.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Och sedan körde vi att man kan fortsätta alstra runda efter runda och filamenten läggs ihop, väldigt high magi men roligt. Magikerna får en helt annan ûber roll i världen, men det beror på kampanjen.
 
Top