Nekromanti Mina sista problem med Snösaga(hoppas jag)(spoiler

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Det här ska nog bli den sista gången som jag förpestar froumet med frågor i samma ämne på det här sättet. Hoppas att ni kan hjälpa mig bara.

1. Kan/bör dvärgar bli kära i Maria? Är inte det lite äckligt? Hur ok är det, rent biologiskt, med en dvärg och en människa jämfört med en alv och en människa. Vad samhället tycker ska väl inte spela någon roll i det här fallet? Jag tänker väldigt mycket på hur tänd Gimli blev på Galadriel, men det skulle vara skumt med en kärleksrelation eller?

2. I min grupp finns det en artefakt som är känd som "påsen". Anledningen till att den kallas så är för att det är en magisk tygpåse. I den får det plats hur mycket som helst av vad som helst. Det gör egentligen inte så mycket för spelet. Inte förrän man kommer till Järndraken. Alla skatter får för det första plats i den... Det kan jag ta. De är redan stenrika ändå. Men stenflöjten kommer garanterat att hamna i påsen. Det är ett stort problem när de blir förådda. Påsen försvinner med sina värdesaker. Nu har jag gjort så att sagostenen, som också ligger i påsen, brukar hittas av påsens ägare titt som tätt i hans säng och bland hans packning. Vad tycker ni om det?

3. Hur gör man för att kunna spelleda en sån stor kampanj som Snösaga är? Jag vet ju aldrig hur långt vi kör på en dag.

Det här bör vara det sista jag frågar om snösaga. Resten får jag väl räkna ut själv.
 
G

Guest

Guest
där ser man...

1. Hmmm... det där vet jag ej faktiskt. Det är väl upp till varje enskild person att avgöra... men det känns som det blir lite mer realistiskt i snösaga om ljusets barn är en människa...

2. Fixa så att påsen blir stulen på något sätt... eller ännu bättre om det skulle gå hål på påsen... skulle bli en ganska kul scen när det börjar droppa ned småsaker och sedan sitter rollpersonen på ett berg av sina egna saker :gremsmile:

3. Planera hur långt rollpersonerna ungefär klarar på en kväll... sedan läser du på det extra mycket... men läs alltid på lite mer än vad du tror de kommer klara... Eksem här på forumet hade ju planerat mycket på hur långt hans rollpersoner skulle klara men det blev en helt annan historia när alla mellanspel kom in så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket utan se bara till att vara påläst och klar över äventyret...

Jaha... det var några råd på vägen.... Lycka till!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Såhär tycker jag...

1. Personligen skulle jag nog hellre se en alv och en människa. Men det är ju jag det :gremwink:
Gimlis "tändning" för Galadriel är väl mer en slags beundran över hur vacker hon är, än något verkligt intresse.

2.Påsen blir stulen av en klåfingrig ficktjuv. Så löser du det enklast, ifall du har tänkt att de ska dräpa draken (vilket kommer att bli nog så svårt).

3. Läs igenom ett stycke som förberedelse. Så långt du tror att ni hinner på ett möte (första gången gäller det att plugga in namnen i Vretgaard). Om ni mot förmodan skulle hinna längre så avbryter du bara och säger att ni fortsätter nästa gång. Du är ju ändå SL.

/BD, som inte orkat läsa mer än halva Ysetur ännu, då beskrivningen av borgen är så trög.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Kan/bör dvärgar bli kära i Maria? Är inte det lite äckligt?
Vad tror du Snövit hade för sig? :gremshocked: :gremblush:

I min grupp finns det en artefakt som är känd som "påsen".
Utan att veta allt för mycket om snösaga så skulle jag föreslå att påsen inte kan svälja magiska/religiösa föremål. Har den gjort det tidigare har den helt enkelt blivit mättad och spottar ut allihop.

Annars funkar naturligvis allt som andra sagt om stöld och sånt, men vissa spelare tenderar att känna sig personligt utpekade när sånt händer.

Hur gör man för att kunna spelleda en sån stor kampanj som Snösaga är? Jag vet ju aldrig hur långt vi kör på en dag.
Förbered dig för ungefär två möten och kapa när du tycker att det passar. Du behöver inte bestämma i förväg var du vill bryta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Påsen ...

Angående »påsen«: Vad spelarna inte känner till är att påsen faktiskt inte rymmer hur mycket som helst och att den dessutom snart är full. När de försöker klämma in ytterligare prylar i den blir den magiskt överbelastad och rämnar i ett glittrande vitnermoln (vilket gör att alla som står inom 1 m från påsen måste slå varsitt slag på snedtändningstabellen).

Så var det problemet löst.
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Re: där ser man...

Blir det hål på påsen så dör magin och allt som ligger i den försvinner. Det är sagt redan innan. Så ett hål innebär adjöss med allt de äger.
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
Re: Påsen ...

Det är just det som jag tycker är lite tyket att göra. Påsen har varit med länge och är antagligen den bästa artefakten i gruppen. Att den ska försvinna för evigt bara för att anpassa till en kampanj känns lite surt.
 

Regnat

Veteran
Joined
6 Oct 2002
Messages
5
1. Ja dvärgar borde kunna bli kära i Maria. Du kanske kan välja att spela deras kärlek som en stark vänskap istället och ändra lite så det passar. Det optimala är nog om ljusets barn är en människa eller en alv.

2. Påsen kan du låta förlora sin energi/laddning (någon typ av urladdning) av någon anledning som ett sidoäventyr i sig. Sen efter Snösaga måste de finna en trollkarl som kan ladda den igen åt dem.

3. Förbered två spelkvällar i taget. Min erfarenhet är att rollspel brukar dra ut på tiden. :gremsmile:
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: där ser man...

Blir det hål på påsen så dör magin och allt som ligger i den försvinner. Det är sagt redan innan. Så ett hål innebär adjöss med allt de äger.
*ont SL-skratt*
mohahaha
*/ont SL-skratt*
:gremsmile:
 
Top