Nekromanti Mina grannar dödar varandra

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Jag har fått nya grannar. Jag har inte träffat dom ännu fast det känns som om jag känner dem ändå. De pratar nämligen högt. Väldigt högt. Eftersom han skriker på switzerdütch och hon på engelska med pakiaccent är det lite svårt att höra vad de säger, men det är "you fucking asshole" etc hela dagarna. Varje dag. Lyckligvis sover de på nätterna i alla fall.

I början var det nästan lite kul att höra att det är lite liv i stugan, men nu börjar jag undra hur det står till egentligen. Med alla svordomar, smällar i dörrar etc är det inte långt kvart till handgemäng med stekpanna vs fjärrkontroll? Eller? När ska man knacka på och när är man bara pinsam?
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag skulle säga att det i denna situation är av största vikt att inte psykopaterna får en möjlighet att rikta sitt kombinerade vansinne emot dig istället för att låta den studsa mellan varandra. Lämna en anonym "håll käften"-lapp i brevinkastet någon gång när du tror att de inte är hemma (för att slippa den något pinsamma situationen som uppstår ifall de skulle rusa fram till dörren för att se vem som lämnat den innan du hunnit därifrån). Det enda rätta. Fortsätter de ändå kan du stegvis trappa upp det till kuvert fyllda med avföring. Har de fortfarande inte flyttat efter några månaders terror får du scora någon tung drog, i tillräckligt stor mängd för att överskrida ringa innehav, lägga på brevinkastet och ringa snuten.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag tycker att du ska knacka på rätt snart. Jag var i samma situation och knackade inte på och jag har jättedåligt samvete fortfarande. Det kan ju faktiskt sluta med att de gör varandra riktigt illa.

Kör med min mammas replik: Hör ni hur ni låter? Gör det på alla hjärtans dag i morgon, då borde man väl ändå tycka om varandra?

Jag knackade på hos en annan granne en gång, efter att jag hade genomlidit en hel dag av smällare som exploderade utanför mitt fönster (och jag är skiträdd för smällare). Jag väntade att det skulle sitta ett gäng hånfulla tonåringar i soffan och be mig dra åt helvete, istället möttes jag av en soffa full med skamsna vuxna som inte riktigt hade tänkt efter innan de hade roligt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Var en fegis

Nämn det för hyresvärden. Om du har tur har han eller hon vana av besvärliga gäster och kan tas med dem lite mer diplomatiskt.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lyssna noga nu

Jag hade sådana grannar en gång, men konstaterade snabbt att allt som behövdes var lite sweet luving walium-style. Så jag vaxade min flint så att den sken som en glödlampa, iklädde mig min tanga, kammade upp mit brösthår och smörjde in mig med matfett. Sedan gick jag över och ringde på. Och detta blev begynnelsen på den fruktade Linköpingsmaffian a.k Linkeboda sexklubb. Yeah baby, vi håller på med den sortens rollspel... :zeppelinare:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Du och Caligula är mina hjältar [NT]

/Han som för övrigt vill döda sin granne ovanför
 
G

Guest

Guest
Jag hade rusat ner och sagt ett och annat, men det är jag det som har sparkat in en grannes högtalare en gång då han drog på Kent på högsta volym och åke till Uzbekistan över helgen...

Men seriöst, klart du ska snacka med dom... Ta med en kniv bara, man vet ju aldrig... :gremcool:
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Uppdatering

Igår på väg hem från jobbet sprang jag på ett par i trapphuset jag inte sett förr, så jag tror det kan vara dem. De såg närmast skamsna ut, och jag hörde inte ett ända okvädningsord hela kvällen så jag misstänker de blivit tillsagda av värden efter att någon annan granne klagat. Däremot slog sängstolparna i väggen halva kvällen, så jag antar att det inte är så illa med dem egentligen. Försoningssex kanske är deras grej helt enkelt.

Fast det är svårare i andra fall, typ om man ser att grannfrun har ett blåöga. Är det hustrumisshandel eller har hon börjat med kubansk brottning lixom?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Lyssna noga nu

Så jag vaxade min flint så att den sken som en glödlampa, iklädde mig min tanga, kammade upp mit brösthår och smörjde in mig med matfett. Sedan gick jag över och ringde på.
Haha, this is Switzerland. Här ringer dom typ snuten om man har tre dagars skäggstubb och betraktas som kriminellt element om man har ostruken skjorta. Och flint har jag ingen, men jag jobbar på det.

Och detta blev begynnelsen på den fruktade Linköpingsmaffian a.k Linkeboda sexklubb. Yeah baby, vi håller på med den sortens rollspel...
Linköpingsmaffian som i moderatorkåren här alltså? Sweet... Fan vad du regerar walium
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag fick mina grannar ovanpå att bli vräkta. De hade en anmärkning sen tidigare och klagade konstant på att jag spelade hög musik, men anmälde det aldrig till värden. De i sin tur hade ovana av att börja städa sitt vardagsrum med dammsugare typ vid sjutiden lördag morgon, och bonka in i matgruppens alla ben typ fyrtio gånger. Ibland hade de fyraåriga elefanter över som gillade att löpa och spela "piano" (slå hämningslöst på tangenterna) vid ungefär samma tid.

Jag anmälde detta till värden,som hade en tillsägelse på dem tidigare och tyckte de var besvärliga i största allmänhet och bara väntade på en anledning att kasta ut dem.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Jag fick mina grannar ovanpå att bli vräkta. De hade en anmärkning sen tidigare och klagade konstant på att jag spelade hög musik, men anmälde det aldrig till värden.
Om inte annat så visar detta värdet av att anmäla stökiga grannar till värden. Om grannarna gjort det istället för att bara gnälla på dig så hade det kanske varit du som åkt ut på arslet...

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, lämna en liten fyrsynt lapp i brevlådan vid valfri tid på dygen & be dem dämpa sig ??
Kan tänka mig at det itne är så skoj att höra dem hålla igång hela tiden.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Knacka på och fråga varför det låter som om de håller på att ha ihjäl varandra?

Det är i mina ögon aldrig fel att lägga sig i om nån får stryk/är i närheten av desamma, i synnerhet om det gäller kvinnor och barn vs big bad boyfriend.

Att synliggöra våld och hot om våld är ett bra sätt som privatperson för att få någon (kvinnan) att inse att han/hon måste bryta med den våldsamme (man) som han/hon bor med.

Sen är inte allt svart eller vitt heller, vem vet kanske är kvinnan värsta kontrollfreaket med paranoida drag som tar till vassa köksknivar när han inte gör som hon vill...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det är i mina ögon aldrig fel att lägga sig i om nån får stryk/är i närheten av desamma, i synnerhet om det gäller kvinnor och barn vs big bad boyfriend.
Om barn är inblandade har man dessutom anmälningskyldighet, är det inte så?

Nu var det väl lyckligtvis inte så i det här fallet.

Gordeg
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Mina grannar slår barn

Om det handlar om barn som far illa kan man bums ringa till socialjouren och göra en anmälan (anonymt om man så önskar).
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Lite OT men

SoL 14:1 (Socialtjänstlagen) säger att myndigheter eller de som arbetar med barn har plikt att anmäla medans den annars som upptäcker 'bör' anmäla.


Självklart ska man anmäla om barn far illa och precis som Mekanurg säger så får man vara anomyn hos Soc, fast det smäller väl högre om man står för anmälan skulle jag tro i min enskilda enfald :gremlaugh:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Soc

fast det smäller väl högre om man står för anmälan skulle jag tro i min enskilda enfald
Faktiskt inte. Soc-personalen är väldigt förstående om man vill anmäla anonymt. Det kan ju faktiskt handla om väldigt farliga gärningsmän.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Njae. Jag höll mig alltid inom gällande regler (man får väsnas hur mycket man vill mellan 9-22, respekt och sunt förnuft övrig tid, typ) och det var inte så att jag bombspelade för att sprida min musiksmak till hela lägenhetshuset (faktum är att jag har fortsatt som innan och ingen har sagt något, även om pensionärerna bytts ut mot pensionärer).

Man får inte vara dum. :gremsmile:
 
Top