Min tärnings-rullare på internet

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi har kört online pga av Covid i min grupp, och nu börjar vi bli bekväma så nu fortsätter vi med det en del.

Vi spelar typ OSR (Dungeon Crawl Classics), enkelt, utan miniatyrer.
Då tycker jag att Roll20 är lite stökigt och avancerat att använda.
Och man kan ha en Dice-bot i Discord, men det blir så mycket tärningsrullande i "chatten" och inte så tydligt vad som är vad.

Så jag provade att koda något själv, och på andra försöket tycker jag det funkar rätt bra. Vi har provspelat några gånger själva, men det finns säkert fel. Det går FORT att rulla tärningar, så tekniken kommer inte ivägen för spelet. Tycker jag (men det kan säkert bli ännu bättre).

Just nu heter den "DND Session II". Jag hoppas inte att det avskräcker folk som spelar andra spel att prova (ifall ni har behovet, såklart). Jag ser inga stora problem med att använda det till DoD.

Här bor DND Session II just nu:

Jätteroligt om ni provar, och rent av tycker saker! Den kanske går sönder när det inte bara är jag som kör.

Jag hoppas det mesta är självförklarande... om man ska spelleda är det nog bra att experimentera några minuter innan man släpper på spelarna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Testade via mobilen och det funkade inte. Fick bara ett felmeddelande i json-format. Http-kod 400, med något meddelande om att resursen 'sid' inte finns tror jag.

Lite kommentarer:
  • Alldeles för mycket text som drar till sig uppmärksamheten även att det stod att den inte behövde läsas.
  • Ingen guide för hur man kommer igång. Vad är 'session'? 'DMPass'?
  • Inte särskilt intuitivt att komma igång eller in till där man faktiskt kan rulla tärning, vilket jag inte ens kommit till pga. fel enligt ovan.
Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Just inloggningsförfarandet kanske jag behöver finslipa...

1) DM skapar en ny "session", fyller i (hittar på) både sessionsnamn och lösenord (6 tecken tror jag det måste vara, i båda)
2) DM lägger upp PC (och ev NPC) första rundan (DM kommer dit direkt)
3) DM bjuder in spelarna, som bara anger "session", inget lösenord

DM behöver lösenordet om DM vill logga in som DM igen... (dvs, om man råkat stänga sin webläsare)

Jag hör vad du säger!
Man blir lätt lite "hemmablind" när man vet var man ska klicka.
Och man vill helst att det ska gå att använda utan manual... så det är bra att du kom fram till att det var svårt!

Och jag ska se över hur det ser ut på mobil- just nu har jag aldrig provat det.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag testade med Safari på iPhone och det funkade. Men jag förstod inte heller vad man skulle göra : )

Man gör alltså först en lista över karaktärer och sedan får man gå vidare till tärningrullaren?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man gör alltså först en lista över karaktärer och sedan får man gå vidare till tärningrullaren?
Ja - men det ser jag nu också att det är inte uppenbart i början.
Man trycker "Save" när man gjort karaktärer, för att komma vidare.

Det är baserat på "rundor". Varje runda sätter DM upp spelarkaraktärer och NPC (och avslutar med Save).
Man behåller normalt överlevande PC/NPC från föregående runda, men det kan ha kommit in nya, eller försvunnit.

Så det som inte är så uppenbart är att det första man kommer in i som DM är "New Round" och där ska man klicka Save för att börja rulla.
Och när man rullat klart den rundan så klickar DM New Round igen (och sedan Save).

Jag ska fundera på ett bättre namn än Save!
Begin kanske (jag ändrade till det nu).

Jag noterar att det finns en "efterfrågan" att köra på Mobilen!
Det är jätteroligt, men det kräver lite mer tankearbete och design.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
...och innan någon frågar om nästa steg...

Längst till vänster väljer man "vem man är". Spelare kan bara välja en (sin) PC. Spelledaren kan välja flera.
När man valt någon/några, så kan man slå (Tärningsknappen).
Om man vill anfalla eller göra skada, så änvänder man tärningsknappen vid sin motståndare.
Om man ska slå ett slag utan någon annan som mål (ett räddningsslag) så använder man tärningsknappen vid sig själv.
 
Top