Re: Min stridsyxa kan klå ditt tvåhandssvärd any d
Ponera att häftiga vapen i en fantasyvärld är så ärkehäftiga att de nästan är bifigurer snarare än föremål. Ponera därtill att man kan skapa sitt ärkevapen i samband med att man gör en rollperson, och sedan förbättra det efterhand.
Ponering away. Det verkar grymt.
(Jag tänker förresten anta att när du säger »vapen som bifigurer« menar du inte att de ska vara wisecracking sidekicks utan att de ska ha stor vikt i berättelsen och/eller rent spelmekaniskt.)
Vilka grundegenskaper har vapen?
Om man
verkligen vill lägga tonvikten på vapnens roll: samma som (eller ett subset av) rollfiguren, och så får man addera vapnets egenskaper till figurens. Om man då gör spelets skala sådan att, säg, 10 är medel, 18 är apbra och 3 är kass, som ju brukligt är, men också sådan att 5 är genomsnitt i en persons egenskaper, 9 är massor och 3 är lågt men inte bisarrt, och detsamma gäller vapnens egenskaper, då blir det genast
apviktigt att ha ett vapen som passar ens egen profil.
Eller, om man är less bonkers, skärpa och anslag och längd och allt det där. That works too, I guess.
Jag gillar om vapen kan ha färdigheter också; i brädspelet har vapen knappt några egenskaper alls, men bra magiska vapen ger extra tekniker till användaren. Så om det är ett speligt system med stridstekniker (vilket jag gillar) är det en bra idé att låta vapnet bära med sig balla tekniker.
Hur får vapen erfarenhet?
Det naturliga är väl »genom att kutta folk«
Jag tror faktiskt att det är lika gott att ge vapnet samma XP (eller what-have-you) som rollpersonen, eller samma mängd förbättringspoäng som denne får i sin stridsfärdighet, beroende på system.
Eftersom jag inte gillar idén att man ska behöva harva på i åtta generationer för att göra ett vapen lika legendariskt som något ens miffade polare hittade i ett hål någonstans men som tillhörde Fr'ag'hklo Den Vandoftande, tror jag dessutom att en bra regel är att alla vapen börjar på 0 XP för en själv när man får dem, och ett vapen får nya förmågor i takt med att det (till exempel) levlar, men att vapen som redan HAR förmågor endast får dessa »upplåsta« när relevant level nås. Nya förmågor kan infogas i vapnet först när man levlat förbi de gamla förmågorna (d.v.s. når en level som inte redan har en förmåga kopplad till sig).
Om man ändå vill att gamla häpnulära vapen ska vara lite bättre kan man ju säga att förmågorna förbättras lite i samband med att de upplåses, eller så kan man fuska lite och ge vapnet alldeles för bra förmågor att låsa upp
Vilka existerande system bör man kolla på?
Personligen tycker jag mycket om AD&D:s magiska vapen (och andra grejer); en bra grej med dem är att deras förmågor inte har någon koppling till formler i magisystemet (till skillnad från DoD:s tråkprylar), och att de tillåts ha sådana underliga förmågor ibland.
/Feliath — Zang! Baff SOCK!