Nekromanti Min spelvärld v3.0

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Okej, jag har återigen gjort lite modifikationer på min spelvärld och presenterar den här för tredje gången (säg till om det börjar bli tjatigt! ).

För nytillkomna är världskonceptet följande (efter senaste omarbetningen): vår verklighet är inte den enda. Paralellt med Mundus, den verkliga världen, finns Somnium, drömvärlden. Somnium är en produkt av människornas fantasi, en värld där drömmar och idéer tagit fast form. På vissa plater i världen, s.k. "gränsland", är gränsen mellan dröm och verklighet suddig och varelser och företeelser kan passera mellan världarna. Vissa människor har en förmåga att se genom barriären och rent av ta sig över den, bort till andra sidan. Det är på dessa "gränsländare" som jag har tänkt fokusera spelet.

Här kommer nu ett antal koncept som jag funderar på att ha med i världen. Problemet är att jag inte bestämt mig för vilka, så därför ber jag om er hjälp. Berätta för mig vilka av dessa ni vill ha med och vilka ni ogillar.

-Vem är du? -Jag är Döden.
I Somnium kan idéer bokstavligt talat få liv. Ur människornas fantasi föds väsen som personifierar olika abstrakta begrepp - t.ex. Döden, Kärleken, Hatet, Hämnden, Galenskapen... För det mesta håller sig dessa väsen i Somnium, men det har hänt att de tagit sig över till Mundus där de ofta försöker stärka den aspekt de representerar hos människorna.
(Sandman, någon?)

That is not dead which can eternal lie
Det finns... någonting... i Somnium. En sorts oerhört mäktiga väsen vars sanna natur är helt okända för människorna. De kallas "de Slumrande", för de verkar endast delvis vara medvetna om världen runt dem. Ibland verkar de använda sin enorma makt till att manipulera Somnium och ibland rent av sträcka sig in i Mundus, men vilka de är och vilka mål de har är helt okänt för människorna.
(Och här är Ctulhu-influenserna ganska tydliga...)

Government denies knowledge...
Det finns en konspiration i Mundus som vill utnyttja Somnium för sina egna syften och till varje pris förhindra att allmänheten får reda på dess existens. De besitter enorm men dold makt, och har en förmåga att arrangera försvinnanden för oförsiktiga gränsländare.
(Ja, tar man med det här kanske det blir lite mycket Kult över det hela.)

curator : guardian, overseer
Det existerar en hemlig organisation med gränsländare som vakar över världen. Deras mål är att se till att balansen mellan dröm och verklighet upprätthålls och förhindra att människornas fantasier skadar sina skapare.
(Ett bra sätt att skapa äventyrsuppslag, men kanske lite traditionellt? Ett alternativ kanske vore att ha flera gränsländar-organisationer med olika planer för världens framtida utveckling?)

Av jord är du kommen...
Vad få känner till är att gränsländerna inte bara är gräns mellan verklighet och dröm, utan också mellan liv och död. De dödas andar kan via dessa områden återvända till de levandes värld.
(Spöken är väl ett måste i alla rollspel med övernaturliga inslag?)

Faa nakh uaiii ieasoo Ctulhu!
Även vanliga människor kan sträcka sig över barriären till Somnium. Alla som sover kan förnimma drömmens värld. Och är man vaken kan man ägna sig åt magi. Ritualmagi existerar (även om det inte är vanligt) och fungerar genom att korsa dröm med verklighet.
(Poetisk förklaring, eller hur?)

This is the road to Hell
Gränsen mellan Mundus och Somnium håller på att brytas ner. Förr var det ytterst sällan dröm och verklighet kunde beblandas, men på vissa ställen glider de numera nästan ihop till ett. Gränsländerna ökar i storlek, och allt fler gränsländare föds. Det övernaturliga blir allt vanligare. Någonting är på väg att hända, någonting stort - men vad?
(Återigen: kul, men något traditionellt. Säg det nutidsövernatuligt-rollspel där omvälvande övernaturliga händelser inte står för dörren.)

Återigen, jag har ännu inte bestämt vad av detta jag ska ta med. Skriv vilka ni skulle vilja se.

Ridijeck
som av någon anledning fastnat för idén med en drömvärld
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Låter kul!

Jag kommer faktiskt ihåg när du först la upp det här, även om det var i början av min "forum-karriär"


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag tycker...

...att Mundus låter väldigt likt namnmässigt en annan värld ;-)

Riddaren - som i övrigt gillar idéen


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inte så farligt..

Mundo betyder ju faktiskt värld. (På spanska. Det heter väl något liknande på Latin, eftersom spanskan tagit så många ord därifrån.)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Inte så farligt..

När jag kallade den verkliga världen Mundus var jag lat. Jag kopierade helt enkelt det latinska ordet för "värld" rakt av. På samma sätt som somnium är det latinska ordet för dröm.

Ridijeck
pseudo-latinist
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Inte så farligt..

Jeep det kan stämmas jag har hört nå sånt sägas förut av andra än dig men det finns även ett Engelskt ord som heter mundane ( tror jag det stavas,, Och om inte så stavar jag fel vilket inte är ovanligt ) och det betyder ordinär vanlig. vilket kan passa in på en värd där demoner inte härjar natt och dag....
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Först: Hurra! Bravo! Drömvärld! Kör hårt!

Sedan: Läs Dunsany (A Dreamer's Tales o.s.v.)! För tusan hakar, gosse, fokusera inte på det klassiska "drömvärldenärskitdeprimerandeochdetärdenverkligaockså"! Drömmen är bisarr, inkonsekvent och oregerlig; låt den vara det!

Vidare: Ta inte bara en av dina (f.ö. utmärkta) idéer, använd flera (Overseer + Road To Hell + That Is Not Dead, någon?)

Feliath - Han Som Vandrar I Drömmars Skugga
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vill ha allt! :)

Well, titeln säger det mesta... Varför inte ta med alla dessa teman i spelet. Du behöver ju inte utveckla alla... Vissa kan lämnas åt de spelledare som tycker det verkar intressant. M.a.o: oavsett vilken inriktning du väljer kan du ta med innehållet i denna tråd :)

(Återigen: kul, men något traditionellt. Säg det nutidsövernatuligt-rollspel där omvälvande övernaturliga händelser inte står för dörren.)

Chock (om inte jag kommer ihåg fel)?
In Nomine?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Okej.

Jag gillar Cthulhu-konceptet, så jag skulle gärna se att du tar med "that is not dead...", möjligtvis kombinerat med "Jag är döden". Sedan, för att få lite mer att bygga intriger på, kan du slänga in "road to hell". Jag håller med dig om att det kan bli lite för mycket av traditionell "världsomvälvandehändelse"-intrig över det hela då, men jag tror inte att det är allt för svårt att tona ned det världsomvälvande aspekterna av konceptet. Något jag däremot tycker att du ska undvika är "curator, guardian, overseer", eftersom det blir för mycket "gott versus ont"-kamp för min smak. Då ser jag hellre att Gränsländarna är lite mer nyvakna och förvirrade och kämpar mot varandra i precis lika stor utsträckning som mot det elaka som finns i somnium, samtidigt som de utnyttjar sina nyförvärvade förmågor till att röja fett på den värdsliga spelplanen. "Government denies knowledge" och "Av jord är du kommen" tycker jag också att du ska undvika, och "Faa nakh uaiii ieasoo Ctulhu" är jag ganska likgiltig inför. Den kan innebära en trevlig kosmetisk detalj, men inte mycket mer än det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top