Nekromanti Min spelgrupps Svavelvinterkrönika

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag har suttit och lekt och gjort mig själv en hemsida och ja, gör man en hemsida vill man ju att folk ska titta på den ibland ! ?

Grundtanken var från början att ha hemsidan till att sälja lite vinylskivor och rollspelsdubbletter. Men hemsidedjävulen tog mig i sitt våld och nu kan man även läsa min spelgrupps krönika över Svavelvinterkampanjen vi är mitt uppe i. För de som ska spela kampanjen är sidan full av spoilers och bör undvikas av er som kommer att spela kampanjen. Men vill du läsa gå till:

Roneys sida
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ingen i hela universum kommer orka läsa krönikan med det där typsnittet på den där bakgrunden med den färgen. Vilket är synd, för det jag läst av den (på Trakorienlistan) har varit mycket underhållande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ingen i hela universum kommer orka läsa krönikan med det där typsnittet på den där bakgrunden med den färgen. Vilket är synd, för det jag läst av den (på Trakorienlistan) har varit mycket underhållande.
Har du någon konstig inställning? Visst, det kunde varit bättre (framför allt minskad kontrast i bakgrundsbilden), men den är fullt läslig för mig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Läslig, ja, men jag skulle aldrig kunna sitta och läsa hela med gul text mot gråvitsvart bakgrundsbild, speciellt med det där typsnittet. Du är å andra sidan en rätt van skärmläsare, vad jag har förstått?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Läslig, ja, men jag skulle aldrig kunna sitta och läsa hela med gul text mot gråvitsvart bakgrundsbild, speciellt med det där typsnittet.
Kopiera texten och lägg in den i något annat program.

Du är å andra sidan en rätt van skärmläsare, vad jag har förstått?
Det är väl att ta i. Det rör sig om på sin höjd tio timmar per dag i genomsnitt.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Hej Rodney,,

jag tänkte jag sent omsider skulle ge dig en stor komplimang och ett tack för den underhållande svavelvinterkrönikan som jag ju också läser på trakorien-listan. Det här kanske är den tjugonde Svavelvinterkrönikan jag läser och det är alltid lika roligt att se hur alla spelgruppers äventyr blir olika.

Själv skriver jag som några av er vet på romanen "Svavelvinter", och har just nu stort flyt framåt. Min berättelse blir av nödvändighet annorlunda än spelet, men det mesta därifrån finns med på ett sätt eller annat, där deläventyren gjorts till parallella handlingar.

Just nu (kapitel 13) har Arn Dunkelbrink ingått ett förbund "i blod och kött" med draken Blatifagus sedan de slagits för andra gången i kvicksilvergruvan. Samtidigt har svärdssmugglarna under ovetande ledning av Brior Brådfot arresterats av en rasande Praanz da Kaelve i Arhem och trollkarlen Ramilard anlänt med Perrima och vargmannen Grisselhår till det skövlade Kmordatemplet uppe på isen...

Erik "Brior" Granström
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Den är gjord på och för 17" skärm med 1280X1028 har man inte det blir det säkert svårläst.
Funkar fint på 4st 19" med total upplösning 6400x1200 också.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Det hela handlar nog inte om upplösningen etc utan snarare om att gult på svart må funka hur bra som hellst på skyltar och sådan, men inte är direkt behagligt för ögonen att läsa i längre texter.

Att bakgrunden dessutom är en _bild_ gör inte saken bättre. Det bli bara ännu mer jobbigt för ögonen.

Dessutom brukar det väl oftast anses att typsnitt utan serifer är lättare att läsa på en datorskärm sådna med serifer.

Men jag är ingen expert.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Kopiera texten och lägg in den i något annat program.
Om man måste göra detta är det väl ganska uppenbart att det är något skumt med sidans layout, tycker du inte?

Tänk även på att alla inte har perfekt syn.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är exakt de sakerna. Svart på gult är det mest läsbara som finns, gult på svart är däremot... åh vart har jag lagt den där boken nu igen? Det är inte topp tre i läsbarhet i alla fall. Text över bild är inte heller att rekommendera för längre texter, och verkligen inte på skärm. Och inte heller är ett serifftypsnitt att rekommendera på skärm.

Jag har faktiskt exakt samma problem med Riotminds eget forum där jag måste markera inläggen för att se vad som står.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Svart på gult är det bästa men inte alltid när det gäller monitorer. Då måste man verkligen se till att det inte är en "lysande" gul färg eftersom en monitor lyser i sig (duh...) och ögonen blir ansträngda av det. Samma sak på papper har inte alls samma problem eftersom papper inte lyser. Sedan gnäller många utan att ha kalibrerat sina monitorer till rätt inställningar vilket är lite konstigt.

Gul text på svart bakgrund är en av de kombinationer som kan användas enligt en text om läsbarhet jag läste för ett tag sedan och fördelen med det på monitor är att skärmen inte lyser så mycket och därmed inte anstränger ögonen lika mycket på det sättet. Gul text på svart bakgrund är hursomhelst inte ett dåligt beslut.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Gul text på svart bakgrund är hursomhelst inte ett dåligt beslut. "

Gul text satt med ett snirkligt typsnitt på en gråsvart bakgrundsbild är dock uppenbarligen ett dåligt beslut eftersom åtminstone jag har svårt att se vad det står, och verkligen inte skulle kunna läsa hela utan att få ont i huvudet.

Mitt förslag är att ha rutor bakom texten, byta typsnitt i brödtexten och ha en radlängd på c:a 60 tecken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Mitt förslag är att ha rutor bakom texten
Eller minska kontrasten och ljuset i bakgrunden.

byta typsnitt i brödtexten
Håller med.

ha en radlängd på c:a 60 tecken
Har du provat att göra fönstret mindre? Då får du exakt den bredd du vill ha, precis som det ska vara. Själv hatar jag sidor som tvingar på mig deras åsikter om hur mycket text jag bör se, men den här anpassar sig fint (upp till en viss bredd i alla fall).
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det måste vara någon font jag inte har då jag bara ser ett standardtypsnitt, inte något snirkligt dito, så jag kan inte riktigt bedöma tydligheten. För mig är det lättläsligt även med den skiftande bakgrunden även om helsvart hade varit ännu lättare.
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Hej hopp.. Var hittar man trakorien list. Var med där för något år sedan, men min mail adress ramlade ur den på något sätt.

Å sen har jag inte hittat tillbaka..
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
adressen

Den där adressen fungerar mycket riktigt inte. Den korrekta länken är istället denna.

/Baldyr, moderator för Trakorien-listan
 
Top