Min rollspelsklubb fyller 40

1986 började jag och en kompis och våra två lillebröder spela rollspel med svenska Dungeons & Dragons. Hade dåtida Drakar och Demoner vart bättre på att förklara hur man spelar rollspel så hade jag kunnat börja året innan men med tanke på vilken TSR-fanboy jag är så verkar historian ändå fortsätta lyckligt.

Nu har det alltså gått ett tag sedan dess och jag sitter och arbetar på en 40-årsjubileumsbok som en gång i tiden började som en 20-årsjubileumsbok. (Genom att posta offentligt hoppas jag undvika att det blir en 50-årsjubileumsbok.) Jag har sparat nästan allt från alla mina spelningar och gått genom jag vet inte hur många tusentals sidor. Jag har hunnit bjuda in 2 spelare och gått genom 4 personers rollpersoner. Vi har haft 70 personer i klubben över dessa år som antingen spelat med oss på plats där vi brukar spela, eller spellett för online.

Om det finns intresse kommer jag med ojämna mellanrum skriva lite här om vår klubbs historia, lite statistik och anekdoter. För den som är intresserad av en väldigt liten bit svensk rollspelshistoria så kommer boken finnas som gratis nedladdning från vår hemsida. Jag har tänkt att finalisera materialet efter att det 40:e året är slut och vi förhoppningsvis haft en stor massträff så nånstans mot slutet av 2028 är målet.

Hittills är boken 340 sidor men det är innan majoriteten av bildmaterialet är infogat. Den inkluderar en historia, sen en tidslinje med ett uppslag för varje år med klubbrelaterad information och lite om vad som hände i världen samma år. Sen har vi ett kapitel om medlemmar och spelare, rollspelen, äventyren, rollpersonerna. Funderar just nu på om jag ska slopa äventyrskapitlet och infoga det i varje rollspels sektion istället. Spritt i boken är speciella upplag för rollpersoner, spelledarpersoner och kampanjmiljöer.

Har runt 1000 bilder som ska scannas in och tanken är att göra kanske 100 nya bilder. 100 bilder låter mycket men majoriteten av dem är ansiktsporträtt så att varje spelare får åtminstone en rollperson porträtterad och några av dem är foton.

Statistiken är inte färdig men just nu ser en del av den ut såhär:
Antal rollpersoner: 1150 (varav 30 kanske aldrig använts i spel. Jag förväntar mig ungefär en 10%-ökning av den totala siffran.)
Antal avklarade kampanjer: 41 (varav 2 består helt och hållet av färdiga kampanjer, AD&D:s Avatartrilogi och TORG:s Relics of Power.)
Antal spelade äventyr: 507 (inkluderande många klassiker som Femte konfluxen, Oraklets 4 ögon, Svavelvinter, Temple of Elemental Evil, Keep on the Borderlands, White Plume Mountain, 100 Bushels of Rye, Harlequin och Tarotikum. Här väntar jag mig också en ökning i 10-20%-storleken.)
Mest spelade genre: Fantasy (261 äventyr)
Flest spelade äventyr på ett år: 1995, 40 äventyr.
Flest spelade rollspel på ett år: 2013, 12 spel.
Dödligaste värld: Gamma World med 6,5 döda rollpersoner per äventyr.
Dödligast äventyr i antal döda rollpersoner: 16st (i ett kampanjäventyr på 86 spelmöten)
Längst tid mellan start och avslut på en kampanj: 20 år.
Mest besökta kampanjmiljö i antal äventyr: Mystara/The Known World/Werld101; 40 äventyr.
Mest spelade rollspel: AD&D 1-5.5; 158 äventyr. Drakar och Demoner; 50 äventyr.
Antal 33cl julmust som druckits när vi delade lokal med rollspelsklubben F.E.A.R.: 192
Min spelarstatistik: Deltagit i 34 kampanjer och 349 äventyr, spelandes 1586 timmar (men saknar timmar från 4, inkluderande det jag spelat mest, DoD. Har inte hunnit kolla eventuell frånvaro.)
Antal utgivna nummer av klubbfanzinet: 50

Just nu sitter jag och våndas över texten i ett utskick som ska postas ut till alla jag kan få tag på adresser till, med förhoppningen att kunna skicka ut brev i slutet av oktober till alla för att se vilka som vill hjälpa till med boken och komma på träffen.

Vill ni läsa mer så kommentera eller nåt. Vill ni slippa läsa mer, gör inget av ovanstående. Jag vet själv att jag tycker det är kul att läsa om andra grupper och klubbar och obskyr rollspelshistoria.

Vad heter klubben och var har ni hållit till genom åren?
SK Loke, och det har varit Enköping alla åren, med korta tillfälliga utflykter till små byar då och då. (Vi var anslutna till Sverok några år på 90-talet som SF Loke). Vi är en av 4 rollspelsföreningar, och åtminstone 6 till små klubbar/grupper över åren i vår lilla stad.

Jag hoppas verkligen att det är föreningen "Farliga Monster".
(Hoppas, hoppas, hoppas!!!!).

Tyvärr inte :( (Är det en existerande klubb, eller bara nåt du önskar att nån hette? Det finns en massa kul klubb och föreningsnamn när man kollar gamla Sinkadus och årsmötesprotokoll från Sverok.)

Kul att läsa! Även vår grupp fyller 40 i år – men ingen har fört statistik över antal spel eller antalet träffar. Vi heter TPK (av en anledning; detta var inte helt ovanligt i början!). Vi är i nuläget 6 personer, men ett par gånger om året ansluter två andra spelare som nu bort långt från Göteborg, där vi oftast håller till (en gång om året spelar vi dock en sommarhelg hemma hos mig, ca 10 mil utanför Göteborg). Just nu spelar vi KULT Tarotikum (-91, med egna, minimalistiska regler), men kommer därefter ta upp Coriolis igen (Emissarien, del 2 står då på tur; vi hade riktigt kul med 1:an). Blade Runner, CoC och kanske Pirate Borg står på väntlistan.

Tyvärr inte :( (Är det en existerande klubb, eller bara nåt du önskar att nån hette? Det finns en massa kul klubb och föreningsnamn när man kollar gamla Sinkadus och årsmötesprotokoll från Sverok.)

De annonserade i Sinkadus klubbspalt med beskrivningen -”vi är ett gäng på tio åttaåringar som spelar drakar och demoner”.

Google levererar också följande kuriosa:
Klubben uppmärksammades bland annat i ett inskickat brev i den legendariska speltidningen Sinkadus nr 20 (augusti 1989), utgiven av Äventyrsspel, där namnet lyftes fram som ett exempel på ett bra och minnesvärt klubbnamn bredvid andra kreativa namn som Knäckebröd och marmelad och Tomtebobrölet.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Back