Nekromanti Min platta värld - en idéplan

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag har börjat skapa en platt värld. Den har inget namn ännu.

Ni kan ju få höra "storyn"

Gudarna testade att skapa en värld för länge sedan. (Som vanligt) De skapade den platt eftersom det är lättare för gudar att skapa en värld byggd på magiska krafter än på fysiska lagar.
Hela världen är därför uppbyggd på de magiflöden som genomborrar världen. Det finns ett magiflöde för varje element. Det finns t.ex. en för ondska med en mot flöde för godhet. Samma sak med exempelvis värme och kyla. Vissa har inte något motflöde dock.

Dessa "pulserar" i styrka, vilket betyder att det skapas årstider, onda och goda år o.s.v.

Magin bygger givetvis på dessa flöden, från vilka man hämtar kraft. Dock kommer reglerna inte att anpassas efter hur starkt flödet är för tillfället, då det blir för mycket detaljer att hålla reda på. Eventuellt kan det finnas som extra regel.

Vidare... Gudarna upptäckte att människan sökte kontakt med dem så de skapade "undergudar". Som styr. Man kan säga att gudarna skapat en simulerad miljö för att se hur saker och ting går till i en värld, ungefär som ett dataspel som SimCity etc.

Dessa undergudarna tar sin kraft från folket, något som de vanliga gudarna inte gör. Så de försöker hela tiden påverka världen för att få uppmärksamhet. Vem som helst kan skapa en egen undergud, eftersom de bygger på de troende så rätcker det att en enda person tror på dem för att de ska få kraft (detta är givetvis inte känt av människorna). En undergud som har 1 miljon troende är således starkare och kan utföra mer underverk än en som har 100 anhängare.

Runt världen finns små fristående öar som svävar fritt i "luften" (dessa går inte att ta sig till mer än på magisk väg). Dessa används för att gudarna skall kunna skapa nya och intressanta grejjer utan att riskera att världen drabbas. vilket den ändå gör ibland, då det händer att dessa frivärldar krockar med den ordinarie världen. På detta vis växer hela tiden världen och den drabbas av kaos händelser mm.

Jag har bara börjat skissa på idén men vad tycker ni? Låter det intressant? Det kommer förhoppningsvis leda till att alla kan skapa egna delar av världen, som bara är att applicera på den, och den kan bli hur stor som helst.

Vet inte om jag kommer lägga upp något av världen på nätet, har ju precis börjat med den, men det kanske kommer.

Jag har inte bestämt vilka regler jag ska använda. Antagligen blir det drakar eller eons regelverk. Dessa kommer givetvis modifieras, iaf drakar till att likna EON lite mer (skade modifikationer, mer kp osv)

Sedan måste ju magisystemet göras om, eftersom världen bygger mycket på det, något som kommer ta lång tid för att få bra.

Slutligen kan ju tilläggas att det är tänkt att allt ska kunan vara möjligt i världen. det ska vara möjligt att det är stekande hett bara några 100 mil från en köldpunkt (kanju finnas flera lite var stans eftersom det bygger på magiflödena).
Man skall alltså kunna koppla alla uppdrag till varandra, oavsett vilken modul man tar det ifrån. Marsklandet skulle alltså kunna spelas helt eller delvis ihop med Svavelvinter. (Tropisk träsk med snölandskap). Det blir en kortare resa emellan, men det är mer acceptabelt än en lång.

Det är mina idéer i kort... tyck gärna till...

// Jan Arenö
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Intressanta idéer, speciellt den med år som domineras av ett flöde - kan bli ett helsike att planera jordbruk etc. (ojsan det blev visst inte sommar eftersom köldflödet ökade eller ojsan nu är det en massa orcher och odöda som hjälper gamla damer över gatan). Den här världen tror jag kräver ganska hög nivå på magin eftersom det baseras på de magiska flödena. Det behövs mäktiga magiker, kanske magiska vardagsföremål och magiska varelser.

Jag tror det finns risk för att världen blir allt för kaotisk och "lapptäckig". Däremot tycker jag att en platt värld känns mycket bättre i fantasy än en rund.

/The Danno
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>De skapade den platt eftersom det är lättare för gudar att skapa en värld byggd på magiska krafter än på fysiska lagar.</I>

*host* Vem har då skapat de fysiska lagarna..?
Om magiflödena är det världen är uppbyggd på, så <B>är</B> de väl de fysiska lagarna i den världen.

<I>Vem som helst kan skapa en egen undergud, eftersom de bygger på de troende så rätcker det att en enda person tror på dem för att de ska få kraft</I>

Om det räcker med att tro på att den finns så säger iofs vanlig psykologi att det kommer att finnas en uppsjö onda och elaka undergudar; folk har en benägenhet att ägna mer tankar på sådant som är dåligt än på sådant som är bra.

Lite såna smådetaljer, men i stort låter det som en bra idé - jag gillade speciellt det om fristående världs-öar.

--
Åke
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>kan bli ett helsike att planera jordbruk etc. (ojsan det blev visst inte sommar eftersom köldflödet ökade eller ojsan nu är det en massa orcher och odöda som hjälper gamla damer över gatan). Den här världen tror jag kräver ganska hög nivå på magin eftersom det baseras på de magiska flödena.</I>

Hmm... det är tänkt att det är regelbundna pulser. Blir som ett år. Dock pulserar inte alla flöden i samma takt. Jämför kinas olika års sorter.. drakens år, tigerns år och vår, sommar, höst och vinter...
Det blir ett naturligt år, med årstider... och olika cykler med andra saker. Som det kan vara växtlighetens år om t.ex. de flödena är starka. Händer kanske var 10 år eller något.. går som sinus kurvor...
På ett ungefär.. ligger ju i planeringen ännu.

<I>Den här världen tror jag kräver ganska hög nivå på magin eftersom det baseras på de magiska flödena. Det behövs mäktiga magiker, kanske magiska vardagsföremål och magiska varelser.</I>

Vem har sagt att flödena är enkla att hantera? Det är väl upp till var och en hur man vill använda dem i världen. Bara för att de finns kan det ju faktiskt hända hemska saker med en ifall man är där och pillar...

<I>Jag tror det finns risk för att världen blir allt för kaotisk och "lapptäckig". </I>

Tror du missuppfatta lite... det som nämns är ju inte vardagliga saker. Om man skulle vilja utöka världen kan man göra det, det sker ju inte var dag att det kolliderar en ö eller något. Jämför med de typiska världfallen som kan finnas eller de olika åldrarna i Midgård.

// Jan
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>*host* Vem har då skapat de fysiska lagarna..?
Om magiflödena är det världen är uppbyggd på, så är de väl de fysiska lagarna i den världen.</I>

Rättelse... lättare att bygga de fysiska lagarna på magi än på logik.. typ...

<I>Om det räcker med att tro på att den finns så säger iofs vanlig psykologi att det kommer att finnas en uppsjö onda och elaka undergudar; folk har en benägenhet att ägna mer tankar på sådant som är dåligt än på sådant som är bra.</I>

Men bara för att man går och tänkte på saker och ting så tillber man ju inte en gud. Det är själva tillbedjandet och tron på guden som ger honom/henne kraft. Jämför ett data spel där man ska få mana... inte fasen får motståndaren mana för att ens små gubbar går och tänker på vad den andra guden... eller? Tillbedjelse är det som räknas... sen blir det givetvis lite knivigt att definera det.. men men.

Eftersom vare sig spelarna eller människorna i världen ska käna till detta så kommer det inte spela så stor roll. Det är mest till för sl om han/hon vill lägga in mystiska händelser. En kult som tillbdjer någon kan på så vis få en liten större betydelse än vad man kan tro. Ju hårdare regler desto mer kraft är ju kanske också en idé, men som sagt. Det ligger ju i planering fortfarande...

// Jan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mys!

Jag tycker det låter görmysigt! Lite hardcore oldschool fantasy renessance incarnation! /images/icons/wink.gif

Det låter verkligen mysigt alltså.. Har saknat en riktigt magisk värld sedan dom tidiga åren med DoD.

Och flygande öar är ALDRIG fel!




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mys!

Och flygande öar är ALDRIG fel!

Håller med... I.o.f.s. är jag partisk eftersom jag spelat ett tag i en värld som bestod enbart av flygande öar i en luftfylld rymd, där all transport sköttes av ankor med hade flygande skepp (levande dylika)... Så går det om man tittar på för mycket farscape, läser för mycket discworld och gillar ankor. /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Skön värld

Gillade den verkligen.. Man skulle kunna ha en ras på de flygande öarna som tar hand om vad (under)gudarna skapar.

Man behöver (oftast) inte motivera varför det händer när man hittar på ett äventyr.. Bara ha en bakgrundshistoria.

/[color:green]Han</font color=green> som skulle undersöka världens kant om han var en RP
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Platt värld luktar "Discworld"...

Det vill säga "Terry Pratchetts värld"... Men jag har absolut inget emot idén, det låter gött!

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Klotvärld luktar Jorden

"Det vill säga "Terry Pratchetts värld"... Men jag har absolut inget emot idén, det låter gött!"

Det är precis samma resonemang...finns nog många varianter man kan göra både på en klotvärld liksom som en platt värld... Dessutom fanns det i några nummer av Sinkadus beskrivning av hur man kan skapa en värld som ser ut på olika sätt, rund, platt etc... med vad man bör tänka på.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Platt värld luktar "Discworld"...

Njae, platta världar (alltså, idén om dem) fanns långt före Terry Pratchett - inklusive i en stor del av världens religioner genom historien. (Och grejen med en värld ovanpå fyra elefanter ovanpå en sköldpadda snodde Pratchett från... vilka var det, babylonierna?)

Platta världar har förekommit i både fantasy och i rollspel förut också.

--
Åke
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Låter väldigt intressant. Det där med flöden använde jag själv i ett gammalt rollspel, dock lade jag ner det systemet som visade sig bli väldigt avancerat och onödigt. Givetvis behöver inte det stämma med din värld.

Kommer du ha typ flöden som binder samman materia eller är materia flöden?

Lycka till, keep us posted.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
OK,OK...

Jag förstår... sluta klaga på mig bara för att jag vet så lite... /images/icons/laugh.gif

Iaf så tycker jag idén låter skitkul, eftersom jag kanske skulle acceptera Pratchetts värld också (dvs. om man tog bort elefanterna och sköldpaddan)...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Jag tror det finns risk för att världen blir allt för kaotisk och "lapptäckig". </I>

Vem, har sagt något om risk? Jag tycker lapptäckesvärldar kan vara oerhört sköna att ha att göra med. man slipper vara så himla logisk och trovärdig hela tiden, och kan genomföra i princip vad som helst. Vill du ha en grekisk stadsstat mitt ute på tundran, släng dit den, och bekymra dig inte om de socioekonomopolitiska följderna.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hej!

Det där med olika flöden för olika år tror jag kan vara oerhört intressant. I övrigt; en bra värld om man vill kunna leka lite som spelledare.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Kommer du ha typ flöden som binder samman materia eller är materia flöden?</I>

Det var en intressant fråga... En rätt tuff idé är ju att flödena binder samman materian, fast då kommer magi som bygger på det flödet att vara rätt kraftfullt! (Men o andra sidan kanske väldigt svårt att hantera)

// J
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, om magin ska kunna påverka materia, så är det väl den bästa lösningen?

Dessutom så ska magi vara mäktig och svårhanterlig! /images/icons/smile.gif
Jag gillar verkligen den här världen!


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top