Nekromanti min nya regel till DoD6

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
Hej alla !!

Jag ville bara dela med mig av regel jag uppfunnit!

Regeln:
Alla börjar inte som "Amatör".
Unga börjar som "Amatör"
Mogna börjar som "Lärling"
Vuxna börjar som "Utövare"
Gammal börjar som "Utövare"
Urgammal börjar som "Mästare"

När man börjar som något annat än "Amatör" gör man helt enkelt som om man gått upp yrkesnivån/erna och slår fram mer Totala kp o.s.v....

Jag började tänka ut den här regeln när jag gjorde min första alv. Han var 879 år gammal och amatör jägare. Jag tyckte att det var j@vligt konstigt att en så pass gammal person fortfarande skulle vara amatör .... så vips.....min regel var uppfunnen...Hoppas många SL använder denna regel eller börjar använda den nu...

Ha det bra !!
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Låter kul. Ska konvertera en av mina gamla karaktärer (ok bara konseptet då) och se hur det blir.... En magiker på Utövare /images/icons/clever.gif
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
ja det borde ju gå att konventera dom med ju!! du kan ju testa det så får vi se om det funkar.

/trollet
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Jo det där var ju en bra regel för för annars skulle det innebära att Gammelman som är en alvmagiker på 2000 år skulle helt plötsligt bli senil och börja som amatör med grundreglerna!
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
visst det känns ju helt fel att gammla alver bara är amatörer men man kan ju också bestämma med sl om vad han ska vara!

/trollet
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, egentligen inga andra invändningar än att urgamla ska va mästare. De skulle också börja som utövare tycker jag. Tur att du inte gjorde dem till legender iallafall. /images/icons/wink.gif
 

Dracon

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
18
Location
Lund
Tycker att ni missar något väsentligt. Om man börjar med en karaktär på yrkesnivå mästare, vad finns kvar att göra ?
Personligen tycker jag att det är som roligast när man får kämpa med sin gubbe.

Alver och ålder. Läst nånstans att Alver tar det betydligft lugnare än människorna vilket kan förklara deras ibland höga ålder. Dom har aldrig bråttom.
/images/icons/hairy.gif
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Den regeln är ju jätte dålig... Då blir man för bra på för kort tid, det lär bli tråkigt i längden jag lovar! Inte för att va elak men endå.../images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alver och ålder

"Jag började tänka ut den här regeln när jag gjorde min första alv. Han var 879 år gammal och amatör jägare."

En stor del av problemet är att alver uppfattas som människor med långt liv och spetsiga öron. Väldigt få tänker på konsekvenserna av extremt långt liv. Ett exempel på det är en hyfsat ny upptäckt inom longevitetsforskningen, där man har lyckats få plattmaskar att leva fem gånger längre än andra plattmaskar av samma sort. Problemet var att de inom alla aspekter (inklusive energiförbrukning, inlärning, rörelser - allt) dessutom levde fem gånger långsammare också, och det finns ingenting som tyder på att samma sak inte skulle gälla människor.

Så åter tillbaka till alver. Jag har två lösningar på alver och ålder.

Alternativ ett är det enkla: äventyrande alver är ungefär lika gamla som människor. När alver föds växer de upp till vuxen ålder ungefär lika fort som människor, och sedan slutar de eller bromsar in kraftigt. Under denna ungdomsperiod är de ute och äventyrar, varefter de helt enkelt tröttnar på det och drar sig tillbaka. Skillnaden är inte så mycket om de tröttnar utan hur lång tid det tar. På så sätt löser man ålders- och kunskapsproblemet i ett svep: det finns inte något problem med urgamla alver som är amatörer, eftersom man inte får spela en urgammal alv i första rummet, utan spelar en ung alv som av förklarliga skäl är amatör.

Alternativ två är mycket, mycket svårare att rollspela. Det är att definiera om alvers tidsuppfattning. Alver uppfattar helt enkelt tiden som ett stort mörker med ett par ljuspunkter emellanåt. I "mörkerperioderna" fortlever de i sitt vanliga samhälle, men utvecklas inte nämnvärt. "Ljuspunkterna", som ofta faller samman med någon omvälvande händelse utanför samhället, innebär dock en snabb utveckling, motsvarande människors.

Detta får flera konsekvenser. För det första, rent speltekniskt kan en urgammal alv fortfarande vara amatör. För det andra så är det inte så läbbans säker att alven vet hur gammal han är. Ett år är ett år är ett år, liksom - tiden bara flyter förbi honom medan han arbetar som vanligt på fälten, tänker vackra tankar och gullar med alvmöer. Sen kommer en sådan där omvälvande händelse, alven tvingas göra något för sin egen överlevnad och utvecklas i och med detta. En sådan alv vet förmodligen inte hur gammal han är. I bästa fall kanske han minns att "jo, för ett tag sedan så inträffade Slaget om Slaskhamra, där jag deltog som bågskytt för att försvara våra vackra skogar" ("Men slaget vid Slaskhamra var ju för femtonhundra år sedan?" - "Så mycket? Det känns ju som igår."). Den tredje konsekvensen är att det blir mycket svårare att rollspela alven.

De båda lösningarna går att kombinera. I så fall är uppväxten bara den första omvälvande ljuspunkten i alvens liv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Alver och ålder

Ååååh vilken mysig variant, variant 2..
Men skulle den verkligen vara så svår att rollspela?
Äventyrare går väl mest runt och dräller ändå.. /images/icons/wink.gif
Så antingen kan alven vara lite extra passiv,
eller vara uppe i en "omvälvnings-fas"
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
En bra idé, men lite väl bra, då kommer ju alla att spela mogna eller äldre, och med den här regeln det finns inga nackdelar med att börja gammal, förutom på grundegenskaperna, men det jämnar ut sig mer än väl genom att man får SK och KP, jag tycker man borde få kämpa lite för att bli mästare el. dyl.
Om man e förhållandevis gammal och amatör får man väl tänka sig att man började med det yrket på gamla dar.
/images/icons/spook.gif
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Re: Alver och ålder

Jag har för mig att det står i dod expert att som alv rp som börjar man alltid som ung. Låter väl mest logiskt så också. Det måste ju vara hur svårt som helst att spela en alv som levt i 1000år. Alla upplevelser som har inverkat i hans livsuppfattning...det måste vara en omöjlighet att försöka förstå hur en 1000år gammal alv tänker och tycker om saker.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Alver och ålder

Tänkte passa på att hålla med lite. Det här är anledningen till att jag som SL helst ser att RP:nas alver är hyfsat unga.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Alver och ålder

jomenvist det brukar vi med oftast att köra med även om vi gör undantag ibland när det är nån som verkligen vill spela en äldre alv.

/trollet
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alver och ålder

"Jag har för mig att det står i dod expert att som alv rp som börjar man alltid som ung. Låter väl mest logiskt så också."

Tanken var snarare att man bestämmer alvens ålder enligt människors upp till en viss gräns (säg mogen). Däröver spelar åldern ingen roll.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Alver och ålder

"A light that burns twice as bright burns half as long and you have burnt so very, very brightly, Roy."

Jag har alltid tänkt mig alver enligt det andra alternativet med vissa modifikationer. Byt "tidsuppfattning" mot "minne" helt enkelt. Alverna fungerar på samma sätt som människor men de tänker i större tidsrymder. De upplever tiden på samma sätt som vi när de genomlever den men minns vissa händelser bättre än andra. Vi kan ju t ex tänka tillbaka och tydligt minnas år X då man gifte sig, tog examen och fick en dotter. Det var ett händelserikt år. Några år senare kanske man mestadels jobbade och kan inte påminna sig om att ha gjort något särskilt under hela året. Därmed har de liksom vi "ljusa" och "mörka" perioder.

Alver har alltså helt enkelt inte så bråttom här i livet. Det gör saker i sakta mak och tar dagen som den kommer. Därmed lär de sig inte saker och ting lika snabbt som människor. Det tar även mycket längre tid för dem att nå vuxen ålder. Om de vill kan de stressa sig igenom ett par år men blir samtidigt allt mer trötta och utbrända och behöver sedan vila upp sig och slappa under några decennier. En alv som har levt i 20000 år likt Galadriel är dock otroligt vis och mäktig med mänskliga mått mätt. Knappast en lämplig rollpersonskaraktär. Ö h t är alver väldigt svårspelade. Det måste man inse och vara medveten om.
 
Top