Nekromanti Min laptop är skit. Varför?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Jag har en Vaio VGN-FZ31M med Nvidia GeForce 8400M GT och en massa godis som blue ray m.m. Ändå ser det ut som skit* när jag använder den som DVD eller liknande. Även om jag använder fina VLC och spelar divx med bra kvalitet (har dubbelkollat på annan laptop).

Hur kan det här vara möjligt?

*Skit innebär att bilden är kornig/pixlig, att den liksom delar upp sig i segment som blir streck i bilden, och att om jag använder Media Player i helskärm så hackar bilden så att den inte alls hänger med med ljudet, som fult slow motion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Pissiga grafikdrivrutiner?

Eller den allra vanligaste felkällan i laptops: för lite RAM? Den Vaio VGN-FZ31M jag hittar i google har bara 2gb, vilket enligt mig är på tok för lite för att köra Windows Vista till exempel.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Låter som om datorn har lite mycket att göra. Kolla 'Aktivitetshanteraren' och se om det är något som ligger och tar CPU.

Ett annat alternativ är att datorn läser och/eller skriver mycket. Kolla vad som är igång och stäng av det du inte behöver.
 
G

Guest

Guest
Kolla att du har ordning på dina Codecs. Ett tips kan även vara att kolla in hur filmerna flyter med Mediaplayer Classic.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Jag tippar på att Windows kom förinstallerat...

Det spelar ingen roll hur bra dator du har nämligen, OEM-tillverkarna har nämligen fått för sig att deras uppgift är att du inte ska få utnyttja den. För att ordna detta som skickar dom glatt med Windows förinstallerat plus att dom råkar förinstallera en fruktansvärd massa skit. 2GB är i mitt tycke inte alls för lite för Vista men det är däremot för lite för Vista om man aktiverar featuren "shitload of crap".

Kolla efter vad som egentligen startar automatiskt då du loggar in. Gör gärna en clean boot och kollar om det funkar bättre. Instruktioner är jag för lat för att skriva men du kan läsa om det här: http://support.microsoft.com/kb/929135

Sen är jag nästa sugen på att fråga om den andra laptopen var en Vaio och om inte så är det förklaringen. Nu är det väl inte så extremt men jag har inte mycket till övers för Sony... Dom borde inte få tillåtas att förinstallera Windows.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Lexx said:
Kolla att du har ordning på dina Codecs. Ett tips kan även vara att kolla in hur filmerna flyter med Mediaplayer Classic.
Han har iofs testat VLC, och där är alla codecs liksom per automatik i ordning =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Tack, ska prova det.

Det ska dessutom sägas att det endast är videouppspelning som är skit. Jag har spelat spel och jobbat med tunga PS-filer utan några problem.

Och nej, den andra var en LG eller nått.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Måns said:
Det ska dessutom sägas att det endast är videouppspelning som är skit. Jag har spelat spel och jobbat med tunga PS-filer utan några problem.
Det låter... Minst sagt konstigt. Särskillt som taffliga grafikdrivrutiner skulle ha keffat i spel också. Om du jobbat i PS och så utan probs är det dessutom antagligen inte systemresurser...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag har i stort sett precis samma problem med min Fujitsu/Siemens-burk. Den har iofs avsevärt sämre grafikkort, men den fixar ändå hyfsat nya spel riktigt skapligt på lägre inställningar, men hackar och kornar filmer.

Skumt.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Kolla bios, grafikkortsinställningarna och listan på processer (jag vet inte vad det heter i windows) för att se om du har några batteri-, värme- eller energispargrejer på gång som sänker datorns prestanda.

Annars låter det som ett problem med moderkort eller grafikkort. Det är möjligt att det inte visar sig annat än i spel och film, som är rätt krävande.

Föreslår

Christian
 
Top