Nekromanti Min lösning för att slippa Den Tomma Effekten.

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Hej allihopa, detta är min första post på forumet men jag har läst på det i några veckor. :gremcrazy:

Jag har stört mig ett bra tag på att extemporatörer ska behöva kunna alstra både nomotropi och ataxatropi för att överhuvudtaget kunna öka räckvidd på sina improviserade besvärjelser, det hela känns väldigt klumpigt och konstigt. Borde det inte vara en mer allmän magikonst att påverka räckvidd och varaktighet?

Min lösning på det här just nu är helt enkelt att man väver först den ändrande effekten (Beröring t.ex.) och den klaffar automatiskt med nästa effekt man väver i samma besvärjelse. Detta blir på det sättet ett undantag på att effekter alltid börjar verka direkt efter att de vävs; dessa effekter skapar snarare en fåra som man kan lägga en annan effekt i. Då slipper man ta med Den Tomma Effekten och behöver inte kunna alstra nomotropi.

Förslag?

Att man kan behöva Ataxatropi kan jag leva med, men jag är ändå väldigt nyfiken på om någon spelar på nåt annat sätt där avstånds- och varaktighetseffekterna inte är knutna till någon speciell aspekt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Detta har tagits upp tidigare, ett exempel på vad jag tycker finns här. Jag håller med om det du skriver, men det finns två läger i frågan. Det finns nog många fler (ännu äldre) trådar på ämnet om du gör en sökning.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
För ändring av räckvidd så räcker det att man lägger till en tärning på besvärjesleslaget för varje ökning. Personlig - Beröring - Avstånd - 60m - 120m - 210m. (Som du ser har jag annorlunda avståndsökning också)

ex:
Personlig --> 60m = +Ob3T6 på besvärjelseslaget.


Vad det gäller tidsmodifierande effkter så är det något enklare enligt mina regler. eftersom jag ändrat om en del i grundkonceptet i magin. (Hittills verkar det fungera fin fint). Varje färdighet är en aspekt grupp istället för en aspekt.

Ex Alstra Primalaspekter.
Då kan du alstra både ataxa-, krono- och nomotropi till värdet i färdigheten. Man kan nu med fördel speciallisera sig i färdigheten vilket man vanligtvis inte kan.

(Jag har tatt bort transformering som färdighet med hehehee :gremcool:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Ett simpelt sätt att göra det är att helt enkelt låta avstånds- och varaktighetseffekterna vara allmänna för alla aspekter. De är trots allt inte mer än en utökad manipulation av aspekten. Det gör dessutom att ataxo- och nomotropikerna blir lite mer ovanliga och särpräglade.
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Bra svar!

Tack för era svar! Jag läste även igenom tråden jag länkades till, intressant. Jag tycker nog bäst om modellen att göra variationseffekterna aspektneutrala, det påverkar spelbalansen minst.

Sen det där med att dubblera räckvidder och areaeffekter gillar jag också skarpt, som det är nu är det lite väl kraftkrävande då det är en stor skillnad mellan att alstra två eller tre filament t.ex.

Ett annat svagt relaterat ämne när vi ändå pratar om aspektneutrala effekter och sådant:

Vad tycker ni om att hitta på liknande effekter för olika aspekter, då samma mål oftast kan uppnås genom att manipulera olika krafter?

Ett bra exempel på det här är effekten Blixt. Nu är den fototropisk, men man kan mycket väl tänka sig att skapa en blixt med ataxatropi (genom att skapa extrema plus- och minuspoler) eller med pneumotropi (genom att föra ihop olika luftmassor för att skapa ett åskväder). Kanske kan de skilja sig något, en ljusblixt och en åskblixt kanske är olika svåra att styra t.ex. medan en ataxatropisk blixt snarare är en stöt med räckvidden Beröring.

En annan relaterad grej är att skapa en effekt för varje aspekt som kan heta något i stil med "Manipulera <aspekt>" som ger magikern möjligheten att göra smågrejer som har med aspekten att göra, istället för att kunna en effekt som tar upp en hel magnitud för att t.ex. kunna med psykotropi skicka ett ord telepatiskt, eller att med pneumotropi påverka ett litet luftdrag som dramatiskt får ens hår att svaja lite. Lite som "cantrips" i D&D. En effekt för småeffekter alltså.

Är det bara jag som har tänkt i den banan eller är det något som tagits upp förut? Ursäkta om jag inte orkar att leta igenom alla gamla magitrådar, men här nämner jag det iallafall bara i förbigående. :gremwink:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Bra svar!

annan relaterad grej är att skapa en effekt för varje aspekt som kan heta något i stil med "Manipulera " som ger magikern möjligheten att göra smågrejer som har med aspekten att göra, istället för att kunna en effekt som tar upp en hel magnitud för att t.ex. kunna med psykotropi skicka ett ord telepatiskt, eller att med pneumotropi påverka ett litet luftdrag som dramatiskt får ens hår att svaja lite. Lite som "cantrips" i D&D. En effekt för småeffekter alltså.
Där har jag också ett förslag till dig. Ta alla harmoniserande effekter, de som man kommer i kontakt med aspekten grejerna... De fungerar ypperligt att använda som manipulerare. Det ger spelarna lite frihet och dessutom möjlighet att utnyttja sin fantasi lite grann. Det som kan åstadkommas med effekterna är sådant som är för klent för att kunna räknas till en effekt. (rent spelbalansmässigt, vem vill ha en bunt effekter i stil med "gör-en-liten-grop" eller "Få-en-stjärna-att-tindra" osv).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fri improvisering?

Det här låter som sådant jag skulle lägga under den mycket odefinierade grenen "fri improvisation" i magi. Då få spelade magiker lär ha relevanta färdighetsvärden på under 10 kan alla slag på Ob1T6 i praktiken räknas som automatiska (och det är hur som helst svårt att misslyckas med dem även om man har lägre värde), och svårare än så lär det väl inte vara att improvisera effekten "två gram damm" eller "skapa vattenbubbla".

Om du vill kan du kan ju också ändra lite i den officiella magiteorin och lägga till ett mindre magikvanta än filament som motsvarar, tja, 1 eller så istället för Ob1T6. Ingen kan misslyckas med ett slag på 1 mot färdigheter, så du behöver i praktiken inga slag för det hela (om nu inte magikern vill kasta magin med ett par fyllda smärtkolumner eller så, men då är han korkad...).

Psykotropieffekten du talar om finns förresten i ett heligt föremål tillhörande 'Asawismen, eller vad den nu heter, så den borde definitivt vara magiskt möjligt.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Min lösning är att skippa varaktighetseffekter, istället sa är det +Ob1T6 svarare mot Besvärjelse för att öka räckvidden eller varaktigheten ett steg.snart.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Använder du den här husreglen själv? Hur fungerar det då med temporära besvärjelser, har de alltid 1min i varaktighet? Är det speltestat isf. Om; Blir det inte massa mäktiga provisoriska bsvärjelser lätt då osv osv?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ett simpelt sätt att göra det är att helt enkelt låta avstånds- och varaktighetseffekterna vara allmänna för alla aspekter. De är trots allt inte mer än en utökad manipulation av aspekten. Det gör dessutom att ataxo- och nomotropikerna blir lite mer ovanliga och särpräglade.
Det är min vision och förhoppning att det kommer bli på detta viset i och med Mystik&Magi 2.0 då framförallt ataxatropi men även nomotropi är på tok för nödvändiga aspekter för magiker i dagens läge.

Sebastian - som redan kör med ovan nämnd regeländring just av anledningen att inte var och annan magiker skall behöva behärska ataxa/nomotropi
 
Top