Nekromanti Min kvinna är stridens son?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
sesk said:
Tycker det är väldigt mycket genustrams i landet just nu. Men så är det med moden, dom kommer och går. Håller med Kraetz (hur det nu stavas), och tycker att Eon skulle vara coolare om det höll sig i klassisk manlig tappning. Alla resultat riktas till män. Alla vet att tjejerna som spelar rollspel ändå är polkflickor!
Nu måste jag gömma mig så att inte Dante säger till mig också, då min åsikt säkert bryter mot någon regel
Föga förvånande är det ett regelbrott att fortsätta diskutera något som en moderator eller redaktör redan sagt åt folk att lägga av med. En veckas avstängning.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
På vilket sätt skulle det vara coolare?
Och vad skulle ett spel förlora på att vara mer tillmötesgående för båda 50%-delarna utav befolkningen?

Jag tror mig att "polkflickor"-yttringen skall tas med viss ironi, men att utgå ifrån att kvinnor spelar en viss sorts karaktärer enbart för att de är kvinnor är ju som att säga att alla män spelar Conan-machomän-barbarer, vilket jag förutsätter inte är sant, i båda fallen.

Jag kan hålla med om att "det är väldigt mycket genus... i landet just nu" (ja jag parafraserar) och att det till viss mån kan gå till överdrivt, men att välja könsneutrala ord i en rollspelsbok för att man riktar sig till båda könen av kunder är knappast, ur någon synvinkel direkt dåligt. Jag skulle bli förvånad om Neogames skulle bortse ifrån ena delen utav befolkningen när det är ganska lätt att rikta sig till båda sidor utav könen som målgrupp.



/Poseur
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Telephalsion said:
Detta inlägg är riktat till spelmakarna som fixar och donar med EON IV, men diskutera gärna företeelsen.

Jag sitter och slår fram karaktärer i EON 3 och slår fram en kvinnlig äventyrare. Får resultatet "stridens son", känner mig nöjd, vapen är coolt. Jag slår sedan fram "ödemarkens son" och nu hejdar jag mig. Jag slår ju en kvinna?

Det stör personligen inte mig inte jättemycket, men det är inte en svår sak att göra, och skulle kanske vara en idé att för EON IV göra tabellresultaten genusneutrala? Stridens barn har samma innebörd. Då så många resultat är genusneutrala då formuleringen cirkulerar kring rollpersonen, varför inte hålla samma linje?

Ser fram emot EON IV i vilket fall!
Hej på dig.

Som Avatarex redan nämnt så är Eon IV betydligt mer könsneutralt när det gäller tärningsresultaten. Förstår att det blir underligt när man slår fram Ödemarkens son till en kvinnlig rollperson liksom det kanske skulle stuckit i ögonen om man slog fram Ödemarkens dotter till en manlig rollperson.

Förklaringen till att det är såhär är att tja, Eon är barn av sin tid. Rollpersonerna omnämndes allt som oftast som HAN och så vidare. Inte så mycket som man reflekterade över då.

Men med Eon IV så slipar vi till detta till mer neutrala namn.

Däremot så kan jag säga att Ödemarkens son och Stridens son är namn som är mer för att ge känsla till resultatet. Och håller med nedanstående talare om att Ödemarkens son är mer stämningsgivande än "Ett med naturen" vilket för mig var ett naturprogram på SVT där berättarrösten var Arne Weise.

Sedan är väl iofs Ödemarkens son ett album av Vintersorg så det blir kanske fel associationer hur man än gör :gremwink:

Men vi kommer att bättra oss hur som helst.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BFr1VyToWGk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BFr1VyToWGk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan ju dock tänka sig att grejer som 'Ödemarkens son' används på ett sätt så att de illustrerar ett bias i Eons setting, snarare än från spelskaparnas sida. Det gör ju då kanske inte användandet av 'Ödemarkens son' som det är just nu, men om man istället säger till 'Du är likt kraggfolkens myter om Ödemarkens son', blabla. Ni fattar? Jag menar, jag kan mycket väl tänka mig att ha diverse könsbias i eventuella tabeller till 'Västlanden', men då just för att på olika sätt leka med settingens könsnormer. (Jag kan tex spontant tänka mig resultatet 'Pojkflicka' som ger mûhadinska kvinnliga rollisar extra enheter att lägga på fysiska färdigheter). Also, 'Odlat helskägg' är en av de bästa grejerna på händelsetabellen i gamla Eon.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,111
Om forumet är något att gå på tror jag det är helt rätt att genus filtrera Eon4 i rent kommersiellt syfte. Ut med alla förlegade könsbestämda pronomen och unkna könsroller!

Är det en yngre publik man riktar sig till vet jag inte om jag tror det går hem med en massa manhaftiga alver och transsexuella tiraker.

Hoppas jag inte blir avstängd nu...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Evokee said:
Om forumet är något att gå på tror jag det är helt rätt att genus filtrera Eon4 i rent kommersiellt syfte. Ut med alla förlegade könsbestämda pronomen och unkna könsroller!

Är det en yngre publik man riktar sig till vet jag inte om jag tror det går hem med en massa manhaftiga alver och transsexuella tiraker.

Hoppas jag inte blir avstängd nu...
Jag tror en yngre publik är mer accepterande mot avvikelser mot norm än vad äldre är.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag har också lite svårt att se hur en yngre publik är mindre accepterande än den gamla. Plus, att visa ett spel som är inkluderande kan inte vara dåligt. :gremsmile:

/Radioaktiv, som fortfarande med värme minns hur hennes första karaktär någonsin var en kvinnlig dvärg och hur det faktumet retade lite gallfeber på den mer konservativa SLen. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,611
En sak jag tänkte på. Om det vore en förmåga som bara en man/kvinna kan ha är det ok att kalla det någonting-son/dotter tycker jag. Nu är det inte så här men det finns spel, som tex Reign, där vissa förmågor bara är tillgängliga till ett kön vilket jag tycker är ok om der finns en bra annledning :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förstår inte det resonemanget, men alla gånger jag stött på det har jag velat ha det med mina manliga/kvinnliga karaktärer, trots att de har fel kön.

Liksom om vi som exempel skulle ta att bara kvinnor skulle kunna bli drakväktare (om detta var en övernaturlig egenskap exempelvis) så skulle en hel del som tycker att conceptet är coolt tycka att det är skit att manliga RPs inte kan bli det och alla spelgrupper som kör med drakväktare och inte är tokkonservativa kommer husregla om att män också kan bli det.

Alltså detta gäller såklart bara, karaktärsegenskaper.
Att en man kan bli Ekbbet över Momolan är ju ganska 'fel' eller att en kvinna kan bli abborat är lika fel, men det är in-game, inte en regel som hindrar min karaktär att få coola egenskaper.
(Att skapa en historia om hur någon man tar makten i Momolan eller hur en kvinna lurar alla att vara man för att inom kyrkan lura sig till att bli Abborat, det vore möjligen en spännande kampanj dock)


/Poseur
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,611
Jag tycker det är coolt att tex i Reign är det bara kvinnor som rider hästar och därför är alla riddare kvinnor. Det skapar spännande sociala dynamiker och man kan leka med könsroller och folks förväntningar.

Ja har kört d&d 3.5/pathfinder med att arcane magic är kvinnligt medan divine magic är mannligt och hur det fick samhället att se ut (hint: kvinnliga härskare typ överallt)

Det här med att man vill spela någon som bryter sådana mönsterna kan vara coolt. En gång. Kanske. Men för det mesta är det bara ett sätt att spela en unik snöflinga och det förstör ofta hela grejen man försöker göra. Det är som att vilja spela den enda kvinnliga space marinen i 40k, det inte bara gör den spelaren till kampanjens mitt punkt men förstör också en hel del av stämningen. Ett annat exempel är folk som vill spela just manliga riddare i Reign, det är bara dumt och opassande för settingen.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Såhär, jag tycker att det är mycket bättre att ha könsneutrala fördelar/nackdelar/regler i ett spel, just för att man inte ska behöva störa sig på nåt om man gör en kvinna, och boken säger son, eller vice versa. Det är ett stort problem när det dyker upp såna saker. Eftersom jag spelar med ungefär lika många tjejer som killar i min grupp, är det ju synd om boken bara ska vara ampassad till ena halvan, ellerhur?

Och det är inte så krångligt att skriva det könsneutralt, det borde gå att årdna.

För det andra vill jag verkligen uttrycka min stolthet över att så många här är positiva till en sån här grej, ur genus perspektiv.

Och för det tredje är chainmail bikini idealet ganska omodernt. föredrar könsneutral fantasy. Starka kvinliga karaktärer är det coolaste som fins.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Recca said:
Jag tror en yngre publik är mer accepterande mot avvikelser mot norm än vad äldre är.
Jag tror att Rebecka har rätt, av den enkla anledningen att man kan se ett normskifte bland ungdomar i undersökningar gjorda under 2000-talet mot ökad tolerans för homosexuella och andra icke-hetro grupper. Trenden är entydig bland pojkar och flickor, men det är också så att det först är i de övriga gymnasieåren som det också bland pojkar finns en övervägande positiv inställning till homosexuella. Så det beror delvis på hur ung den yngre publiken är, men om ett rollspel kan ha en ack så liten positiv influens på attityder till könsroller och sexualitet för en yngre grupp rollspelare, så skadar det väl knappast?
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Enklast är väl att bara skriva "Vildmarkens son/dotter (eller dotter/son)
/Iskaral the Wise
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså vi spelar ju fantasy just för att bryta mönster kan jag ju anse. Ingen spelar ju bonde, som bara fortsätter med sin grisodling, betalar skatt till länsherre, blir plundrad utav rövare/arméer och så vidare. Man spelar ju på något sätt speciella personer, som bryter emot samhällets mönster. Riddare som är ute o äventyrar är knappast ovanligt om man säger så.
Så i spelvärlden så bryts mönstret alltid utav spelarna, status quo upphör att gälla för spelarnas karaktärer när väl äventyrandet sätter igång, om inte tidigare.
Vidare så är det knappast roligt att spela på de rollerna man blivit tilldelad genom sin lott i livet, oavsett om det är att man ifrån början var bonde, adlig, man eller kvinna.
Som kvinna kan man förutsätta att en stor majoritet knappast har möjligheten att bli äventyrare eller göra coola rollpersoner som bryter emot samhällets mönster. Men män är egentligen lika låsta.

Men jag vill göra skillnad på regler och in-game-setting åter igen.
Reglerna bör vara könsneutrala för att man ska kunna göra den rollen man vill spela utan att känna att man som trådstartaren gjorde fick manliga resultat när hen gjorde en kvinnlig karaktär.
In-game settingen däremot skall inte vara könsneutral, lika lite som den bör vara klassneutral, de mönstren kommer ändå att brytas utav bönder som byter samhällskick och kvinnliga riddare eller magiker utan pappa/man som ansvarar och kontrollerar allt de gör.




/Poseur
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Poseur said:
Men jag vill göra skillnad på regler och in-game-setting åter igen.
Reglerna bör vara könsneutrala för att man ska kunna göra den rollen man vill spela utan att känna att man som trådstartaren gjorde fick manliga resultat när hen gjorde en kvinnlig karaktär.
In-game settingen däremot skall inte vara könsneutral, lika lite som den bör vara klassneutral, de mönstren kommer ändå att brytas utav bönder som byter samhällskick och kvinnliga riddare eller magiker utan pappa/man som ansvarar och kontrollerar allt de gör.

/Poseur
+1, helt rätt. Bara för att vi är moderna människor som tycker att alla ska med betyder inte det att kulturerna in-game tycker det.

Jag tycker sedan att man kan ha könsseparerade tabellresultat, exempelvis resultatet steril, som jag alltid tolkat att någon i ett barslagsmål fått testiklarna sönderslagna, amputerade eller på annat sätt verkningslösa. Och därför gjort karaktären motvillig till handgemäng. Som kvinna känns detta inte fullt lika illa. Jag vet inte allt, men det lilla jag vet säger mig att det ska mer till för att sabba interna könsorgan kontra externa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Iallafall, kontentan är att det resultat har för mig känts väldigt grabbigt. Kille får saftigt pungslag, ogillar numera slagsmål. Gillar konceptet, att man lärt sig slåss, men är rädd för det. Pungslaget, inte fullt lika mycket. Då bör man, i sann EON anda, ha frivilla tillägg på resultaten.

Om vi tar steril som exempel skulle grundresultatet innebära plus i slagsmål men svårt att lära sig mer. Frivilligt är att antingen bli steril, eller vanställd på annat sätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, jag har väldigt lätt att tänka mig att tex Granaschfäktning (dvs regler, och inte bara fluff) bara är tillgänglig för manliga karaktärer, eftersom granascherna aldrig skulle befatta sig med något så omanligt och fördärvligt som kvinnor. That being said, samma ögonblick som man spikar att bara män får bli granascher och lära sig granaschfäktning är det ju nästan obligatoriskt att någon gång ha med en kvinnlig granaschfäkterska.

And that's awesome, om det görs rätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
well, det specifika tabellresultatet tycker jag gott kan vara könsneutralt, men jag är som sagt en stor fan av händelsen 'Odlat skägg'.

Tabellresultat behöver definitivt inte vara könsneutrala alla gånger, men det innebär inte att formuleringar som 'Stridens son' inte är onödiga och med fördel kan ersättas av något mer neutralt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,611
Ymir said:
That being said, samma ögonblick som man spikar att bara män får bli granascher och lära sig granaschfäktning är det ju nästan obligatoriskt att någon gång ha med en kvinnlig granaschfäkterska.

And that's awesome, om det görs rätt.
Nej, nej det är det inte. Att var den "enda" av någonting är precis lika illa som att vara det "sista" av något. Det stinker av uniksnöflingesyndromet och det är gjort till döds. Det är betydligt intresantare om folk följer sådana begränsningar och man kan se hur sådana begränsningar formar världen, vilket kan göras till bara en till interigerad del av världen. Än "En manliga riddare! Omöjligt! Harumharum!"

Om man vill köra en setting med specifika begränsningar är det kanske interesant att följa de begränsningarna istället för att göra det mest stereotypa man kan och bryta dem i ett försök att göra en underdog story.

EDIT: Det här låter vid en andra titt ganska odiplomatiskt, jag skyller på den tidiga timmen. Ta den här posten med en nypa salt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Så, kvinnliga rollpersoner ska hålla sig hemma, vara omyndiga, ta hand om hus och hem och sitta och sticka och dra plogen?
För allting annat är ganska unikt.
Läs ganska.


jag tror att de flesta skulle tycka det är coolare och roligare att spela Jeanne d'arc än någon nunna eller piga. Går nog ganska många "normala" kvinnor på en d'arc.

/Poseur
 
Top